Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang

Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Raja Berahim, Raja Rosila, Mohd Amin, Noraziah
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Language Studies 2019
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/
http://www.ijmal.learningdistance.org/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.26953
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.269532019-12-20T04:43:49Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/ Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang Raja Berahim, Raja Rosila Mohd Amin, Noraziah Academic language. Study and teaching Language and languages Content analysis (Communication) Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Kajian ini merupakan sebuah kajian yang berbentuk kualitatif. Data kajian diperoleh daripada jawapan ujian penulisan pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik yang mempelajari bahasa Jerman sebagai kursus elektif. Jumlah peserta kajian yang terlibat ialah seramai 27 orang. Setelah mengenalpasti, menganalisisdan membandingkan kesalahan terjemahan “indefinite article” daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Jerman, dapatan kajian mendapatibahawa terdapat begitu ramai pelajar yang melakukan kesalahanpenggunaan “indefinite article”dalam bahasa Jerman dengan betuliaitu seramai 25 orangdaripada keseluruhan jumlah sampel kajian iaitu seramai 27 pelajar. Secara tidak langsung, kajian ini dapat mengenal pasti tahap penguasaan “indefinite article”bahasa Jerman dalam kalangan pelajarbagi kursus yang dikaji. Kajian ini diharapkandapat membantu pengajar dan pelajar bahasa Jerman memperbaiki strategi pengajaran dan pembelajaran bahasaJermanagar menjadi lebih baik, mudah difahami dan lebih efisyen. Academy of Language Studies 2019 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf Raja Berahim, Raja Rosila and Mohd Amin, Noraziah (2019) Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang. International Journal of Modern Languages and Applied Linguistics (IJMAL), 1 (2). pp. 21-29. ISSN e-ISSN 2600-7266 http://www.ijmal.learningdistance.org/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Academic language. Study and teaching
Language and languages
Content analysis (Communication)
spellingShingle Academic language. Study and teaching
Language and languages
Content analysis (Communication)
Raja Berahim, Raja Rosila
Mohd Amin, Noraziah
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
description Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Kajian ini merupakan sebuah kajian yang berbentuk kualitatif. Data kajian diperoleh daripada jawapan ujian penulisan pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik yang mempelajari bahasa Jerman sebagai kursus elektif. Jumlah peserta kajian yang terlibat ialah seramai 27 orang. Setelah mengenalpasti, menganalisisdan membandingkan kesalahan terjemahan “indefinite article” daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Jerman, dapatan kajian mendapatibahawa terdapat begitu ramai pelajar yang melakukan kesalahanpenggunaan “indefinite article”dalam bahasa Jerman dengan betuliaitu seramai 25 orangdaripada keseluruhan jumlah sampel kajian iaitu seramai 27 pelajar. Secara tidak langsung, kajian ini dapat mengenal pasti tahap penguasaan “indefinite article”bahasa Jerman dalam kalangan pelajarbagi kursus yang dikaji. Kajian ini diharapkandapat membantu pengajar dan pelajar bahasa Jerman memperbaiki strategi pengajaran dan pembelajaran bahasaJermanagar menjadi lebih baik, mudah difahami dan lebih efisyen.
format Article
author Raja Berahim, Raja Rosila
Mohd Amin, Noraziah
author_facet Raja Berahim, Raja Rosila
Mohd Amin, Noraziah
author_sort Raja Berahim, Raja Rosila
title Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
title_short Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
title_full Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
title_fullStr Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
title_full_unstemmed Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
title_sort kesalahan penggunaan “in definite article” dalam pembelajaran bahasa jerman: kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di uitm cawangan pulau pinang
publisher Academy of Language Studies
publishDate 2019
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/
http://www.ijmal.learningdistance.org/
_version_ 1685650205716774912
score 13.211869