Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]

Komunikasi amat diperlukan dalam Islam. Setiap orang Islam adalah pendakwah, yang berfungsi sebagai seorang da'ie dan bertanggungjawab untuk menyampaikan seruan Islam mengikut kemampuan mereka. Dakwah juga perlu dijalankan sama ada secara individu ataupun berkumpulan. Dakwah bermaksud 'pan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ridzuan, A.Rauf
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/1/PRO_A.RAUF%20RIDZUAN%20M%2015.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.16670
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.166702019-07-25T02:02:56Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/ Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.] Ridzuan, A.Rauf Komunikasi amat diperlukan dalam Islam. Setiap orang Islam adalah pendakwah, yang berfungsi sebagai seorang da'ie dan bertanggungjawab untuk menyampaikan seruan Islam mengikut kemampuan mereka. Dakwah juga perlu dijalankan sama ada secara individu ataupun berkumpulan. Dakwah bermaksud 'panggilan' atau 'jemputan'; yang bermaksud untuk menjemput orang bukan Islam kepada Islam dan juga terhadap umat Islam supaya dapat memahami amalan Islam yang sebenar. Menurut al-Qardawi dakwah adalah satu usaha menarik orang lain kepada agama Islam supaya mengikut petunjuk Allah swt dan melaksanakan segala ketentuan Allah di muka bumi ini. Dalam usaha untuk menyebarkan mesej, seseorang itu perlu bergantung kepada medium tertentu dari masa ke masa. Seperti yang dinyatakan oleh Naveed Shamem (2015), dakwah adalah satu proses yang berterusan yang tidak pernah berhenti sejak dari zaman Nabi Muhammad SAW. Kini, media sosial telah menjadi alat yang paling berkesan untuk menyampaikan mesej (dakwah) kerana hamper setiap rumah kini mempunyai akses internet. Oleh itu, media seperti TV dan radio semakin hilang popularitinya. Memperbanyakkan dakwah amat diperlukan kerana sejak kebelakangan ini, masalah sosial semakin berleluasa dan keruntuhan moral semakin menjadi - jadi. Oleh itu, untuk kajian ini, penyelidik akan menggunakan soal selidik untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan. Rangka kerja penyelidikan telah dibina untuk melihat proses penyelidikan secara keseluruhan. Kajian ini juga akan berlandaskan oleh "Uses & Gratification Theory” dan juga “Cultivation Theory”. Akhir sekali, kajian ini akan menentukan sama ada rangkaian sosial berkesan dalam membantu proses dakwah atau sebaliknya. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/1/PRO_A.RAUF%20RIDZUAN%20M%2015.pdf Ridzuan, A.Rauf (2015) Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]. In: 1st International Islamic Heritage Conference (ISHEC) 2015, 11-12 November 2015, Hotel Mahkota, Melaka.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
description Komunikasi amat diperlukan dalam Islam. Setiap orang Islam adalah pendakwah, yang berfungsi sebagai seorang da'ie dan bertanggungjawab untuk menyampaikan seruan Islam mengikut kemampuan mereka. Dakwah juga perlu dijalankan sama ada secara individu ataupun berkumpulan. Dakwah bermaksud 'panggilan' atau 'jemputan'; yang bermaksud untuk menjemput orang bukan Islam kepada Islam dan juga terhadap umat Islam supaya dapat memahami amalan Islam yang sebenar. Menurut al-Qardawi dakwah adalah satu usaha menarik orang lain kepada agama Islam supaya mengikut petunjuk Allah swt dan melaksanakan segala ketentuan Allah di muka bumi ini. Dalam usaha untuk menyebarkan mesej, seseorang itu perlu bergantung kepada medium tertentu dari masa ke masa. Seperti yang dinyatakan oleh Naveed Shamem (2015), dakwah adalah satu proses yang berterusan yang tidak pernah berhenti sejak dari zaman Nabi Muhammad SAW. Kini, media sosial telah menjadi alat yang paling berkesan untuk menyampaikan mesej (dakwah) kerana hamper setiap rumah kini mempunyai akses internet. Oleh itu, media seperti TV dan radio semakin hilang popularitinya. Memperbanyakkan dakwah amat diperlukan kerana sejak kebelakangan ini, masalah sosial semakin berleluasa dan keruntuhan moral semakin menjadi - jadi. Oleh itu, untuk kajian ini, penyelidik akan menggunakan soal selidik untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan. Rangka kerja penyelidikan telah dibina untuk melihat proses penyelidikan secara keseluruhan. Kajian ini juga akan berlandaskan oleh "Uses & Gratification Theory” dan juga “Cultivation Theory”. Akhir sekali, kajian ini akan menentukan sama ada rangkaian sosial berkesan dalam membantu proses dakwah atau sebaliknya.
format Conference or Workshop Item
author Ridzuan, A.Rauf
spellingShingle Ridzuan, A.Rauf
Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
author_facet Ridzuan, A.Rauf
author_sort Ridzuan, A.Rauf
title Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
title_short Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
title_full Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
title_fullStr Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
title_full_unstemmed Keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat Islam / A.Rauf Ridzuan … [et al.]
title_sort keberkesanan dakwah melalui laman jaringan sosial dalam membentuk masyarakat islam / a.rauf ridzuan … [et al.]
publishDate 2015
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/1/PRO_A.RAUF%20RIDZUAN%20M%2015.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16670/
_version_ 1685648835049684992
score 13.18916