Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi pemasaran yang dijalankan oleh pihak Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN). Kajian ini menumpukan kepada strategi yang digunakan oleh pihak JKKN menerusi Program Panggung Seni Tradisional 2013. Program Panggung Seni Tradisional 2013 merupaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Johari, Siti Nur Aqilah
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/1/PPb_SITI%20NUR%20AQILAH%20JOHARI%20FF%2014_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.15067
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.150672016-10-21T04:12:31Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/ Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari Johari, Siti Nur Aqilah Marketing Indonesia, Malay Archipelago. Malaysia Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi pemasaran yang dijalankan oleh pihak Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN). Kajian ini menumpukan kepada strategi yang digunakan oleh pihak JKKN menerusi Program Panggung Seni Tradisional 2013. Program Panggung Seni Tradisional 2013 merupakan satu program yang menampilkan beberapa persembahan tradisional. Pada tahun 2013, enam(6) persembahan telah ditampilkan iaitu Teater Tradisional Makyong, Wayang Kulit, Opera Cina, Dikir Barat, Teater Tradisional Mek Mulung dan Koleksi Tari Klasik Malaysia. Oleh itu, Program PST 2013 diambil sebagai kajian untuk menegenal pasti strategi pemasaran yang digunakan oleh pihak JKKN dalam menarik lebih ramai penonton. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temubual atau konsep komunikasi dua hala dan turut menggunakan rujukan perpustakaan. Tumpuan kajian turut diberikan melalui pemasaran iaitu marketing mix iaitu dari segi produk, harga, tempat dan promosi dan penggunaan marketing promotion ialah dari segi pengiklanan, perhubungan awam/publisiti dan pemasaran secara langsung.Malahan kajian turut mengenalpasti kekuatan dan kelemahan melalui analisis SWOT. Hasil kajian mendapati pihak JKKN telah menjalankan strategi pemasaran yang baik bagi menarik lebih ramai penonton terutama Melayu, Cina dan India tidak kira umur. Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/1/PPb_SITI%20NUR%20AQILAH%20JOHARI%20FF%2014_5.pdf Johari, Siti Nur Aqilah (2014) Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari. [Student Project] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Marketing
Indonesia, Malay Archipelago. Malaysia
spellingShingle Marketing
Indonesia, Malay Archipelago. Malaysia
Johari, Siti Nur Aqilah
Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti strategi pemasaran yang dijalankan oleh pihak Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN). Kajian ini menumpukan kepada strategi yang digunakan oleh pihak JKKN menerusi Program Panggung Seni Tradisional 2013. Program Panggung Seni Tradisional 2013 merupakan satu program yang menampilkan beberapa persembahan tradisional. Pada tahun 2013, enam(6) persembahan telah ditampilkan iaitu Teater Tradisional Makyong, Wayang Kulit, Opera Cina, Dikir Barat, Teater Tradisional Mek Mulung dan Koleksi Tari Klasik Malaysia. Oleh itu, Program PST 2013 diambil sebagai kajian untuk menegenal pasti strategi pemasaran yang digunakan oleh pihak JKKN dalam menarik lebih ramai penonton. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temubual atau konsep komunikasi dua hala dan turut menggunakan rujukan perpustakaan. Tumpuan kajian turut diberikan melalui pemasaran iaitu marketing mix iaitu dari segi produk, harga, tempat dan promosi dan penggunaan marketing promotion ialah dari segi pengiklanan, perhubungan awam/publisiti dan pemasaran secara langsung.Malahan kajian turut mengenalpasti kekuatan dan kelemahan melalui analisis SWOT. Hasil kajian mendapati pihak JKKN telah menjalankan strategi pemasaran yang baik bagi menarik lebih ramai penonton terutama Melayu, Cina dan India tidak kira umur.
format Student Project
author Johari, Siti Nur Aqilah
author_facet Johari, Siti Nur Aqilah
author_sort Johari, Siti Nur Aqilah
title Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
title_short Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
title_full Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
title_fullStr Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
title_full_unstemmed Promosi teater tradisional oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) / Siti Nur Aqilah Johari
title_sort promosi teater tradisional oleh jabatan kebudayaan dan kesenian negara (jkkn) / siti nur aqilah johari
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
publishDate 2014
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/1/PPb_SITI%20NUR%20AQILAH%20JOHARI%20FF%2014_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15067/
_version_ 1685648608836190208
score 13.18916