Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar

Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Yusof, Azmi, Kadar, Rozita
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.14861
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.148612016-10-06T01:37:35Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/ Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar Mohd Yusof, Azmi Kadar, Rozita Malaysia Methods of study Pulau Pinang Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon. Gaya pembelajaran setiap pelajar didapati berbeza mengikut gender, kursus yang diikuti dan juga latar belakang pendidikan yang diterima sebelum mengikuti pengajian di universiti. Pelajar kejuruteraan didapati mempunyai gaya pembelajaran jenis active bagi dimensi pertama, sensing bagi dimensi kedua, visual bagi dimensi ketiga dan sequential bagi dimensi keempat. Daripada keseluruhan gaya belajar tersebut didapati pelajar UiTM P.Pinang mempunyai kecenderungan yang kuat bagi gaya visual. Ujian keboleharapan (reliability) menggunakan pemalar Cronbach's Alpha juga menunjukkan konsistensi signifikan di antara keempat empat dimensi gaya pembelajaran. Model Felder-Silverman dapat digunakan untuk membantu instruktor di bidang pendidikan kejuruteraan bagi memahami gaya belajar pelajar kejuruteraan dan sebagai alat untuk mereka bentuk kaedah pengajaran supaya menjadi lebih berkesan. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf Mohd Yusof, Azmi and Kadar, Rozita (2007) Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar. Esteem Academic Journal, 3. pp. 153-168. ISSN 1675-7939
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Malaysia
Methods of study
Pulau Pinang
spellingShingle Malaysia
Methods of study
Pulau Pinang
Mohd Yusof, Azmi
Kadar, Rozita
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
description Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon. Gaya pembelajaran setiap pelajar didapati berbeza mengikut gender, kursus yang diikuti dan juga latar belakang pendidikan yang diterima sebelum mengikuti pengajian di universiti. Pelajar kejuruteraan didapati mempunyai gaya pembelajaran jenis active bagi dimensi pertama, sensing bagi dimensi kedua, visual bagi dimensi ketiga dan sequential bagi dimensi keempat. Daripada keseluruhan gaya belajar tersebut didapati pelajar UiTM P.Pinang mempunyai kecenderungan yang kuat bagi gaya visual. Ujian keboleharapan (reliability) menggunakan pemalar Cronbach's Alpha juga menunjukkan konsistensi signifikan di antara keempat empat dimensi gaya pembelajaran. Model Felder-Silverman dapat digunakan untuk membantu instruktor di bidang pendidikan kejuruteraan bagi memahami gaya belajar pelajar kejuruteraan dan sebagai alat untuk mereka bentuk kaedah pengajaran supaya menjadi lebih berkesan.
format Article
author Mohd Yusof, Azmi
Kadar, Rozita
author_facet Mohd Yusof, Azmi
Kadar, Rozita
author_sort Mohd Yusof, Azmi
title Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
title_short Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
title_full Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
title_fullStr Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
title_full_unstemmed Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
title_sort pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan uitm pulau pinang menggunakan model gaya pembelajaran felder-silverman / azmi mohd yusof and rozita kadar
publisher Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
publishDate 2007
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/
_version_ 1685648579538976768
score 13.209306