Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar
Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon....
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.14861 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.148612016-10-06T01:37:35Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/ Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar Mohd Yusof, Azmi Kadar, Rozita Malaysia Methods of study Pulau Pinang Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon. Gaya pembelajaran setiap pelajar didapati berbeza mengikut gender, kursus yang diikuti dan juga latar belakang pendidikan yang diterima sebelum mengikuti pengajian di universiti. Pelajar kejuruteraan didapati mempunyai gaya pembelajaran jenis active bagi dimensi pertama, sensing bagi dimensi kedua, visual bagi dimensi ketiga dan sequential bagi dimensi keempat. Daripada keseluruhan gaya belajar tersebut didapati pelajar UiTM P.Pinang mempunyai kecenderungan yang kuat bagi gaya visual. Ujian keboleharapan (reliability) menggunakan pemalar Cronbach's Alpha juga menunjukkan konsistensi signifikan di antara keempat empat dimensi gaya pembelajaran. Model Felder-Silverman dapat digunakan untuk membantu instruktor di bidang pendidikan kejuruteraan bagi memahami gaya belajar pelajar kejuruteraan dan sebagai alat untuk mereka bentuk kaedah pengajaran supaya menjadi lebih berkesan. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf Mohd Yusof, Azmi and Kadar, Rozita (2007) Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar. Esteem Academic Journal, 3. pp. 153-168. ISSN 1675-7939 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Malaysia Methods of study Pulau Pinang |
spellingShingle |
Malaysia Methods of study Pulau Pinang Mohd Yusof, Azmi Kadar, Rozita Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
description |
Model pembelajaran Feldel-Silverman telah digunakan untuk mengkaji dan mengkelaskan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang. Kajian ini mensasarkan untuk melihat dominasi dimensi personaliti gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan menggunakan Indeks Gaya Pembelajaran Felder- Solomon. Gaya pembelajaran setiap pelajar didapati berbeza mengikut gender, kursus yang diikuti dan juga latar belakang pendidikan yang diterima sebelum mengikuti pengajian di universiti. Pelajar kejuruteraan didapati mempunyai gaya pembelajaran jenis active bagi dimensi pertama, sensing bagi dimensi kedua, visual bagi dimensi ketiga dan sequential bagi dimensi keempat. Daripada keseluruhan gaya belajar tersebut didapati pelajar UiTM P.Pinang mempunyai kecenderungan yang kuat bagi gaya visual. Ujian keboleharapan (reliability) menggunakan pemalar Cronbach's Alpha juga menunjukkan konsistensi signifikan di antara keempat empat dimensi gaya pembelajaran. Model Felder-Silverman dapat digunakan untuk membantu instruktor di bidang pendidikan kejuruteraan bagi memahami gaya belajar pelajar kejuruteraan dan sebagai alat untuk mereka bentuk kaedah pengajaran supaya
menjadi lebih berkesan. |
format |
Article |
author |
Mohd Yusof, Azmi Kadar, Rozita |
author_facet |
Mohd Yusof, Azmi Kadar, Rozita |
author_sort |
Mohd Yusof, Azmi |
title |
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
title_short |
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
title_full |
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
title_fullStr |
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
title_full_unstemmed |
Pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan UiTM Pulau Pinang menggunakan model gaya pembelajaran Felder-Silverman / Azmi Mohd Yusof and Rozita Kadar |
title_sort |
pengkelasan gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan uitm pulau pinang menggunakan model gaya pembelajaran felder-silverman / azmi mohd yusof and rozita kadar |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) |
publishDate |
2007 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/1/AJ_AZMI%20MOHD%20YUSOF%20ESTEEM%2007.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14861/ |
_version_ |
1685648579538976768 |
score |
13.209306 |