Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]

Perubahan ke atas masyarakat dilihat secara makro, daripada aspek pemikiran, pendidikan, sosio-budaya, ekonomi, politik dan sebagainya amat dipengaruhi dan dikesani oleh pembangunan pesat sains dan teknologi. Oleh yang demikian, persoalan-persoalan sains dan teknologi terlibat secara langsung dengan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd Rahim, Rahimin Affandi, Azhar, Alias, Abd Majid, Mohd Kamil, Md Dahlal, Nor Hayati
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Information Management 2011
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/1/AJ_RAHIMIN%20AFFANDI%20ABD%20RAHIM%20INFORMIKA%2011.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.13867
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.138672016-07-27T09:07:08Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/ Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.] Abd Rahim, Rahimin Affandi Azhar, Alias Abd Majid, Mohd Kamil Md Dahlal, Nor Hayati Epistemology. Knowledge, Theory of Islamic ethics Malaysia Perubahan ke atas masyarakat dilihat secara makro, daripada aspek pemikiran, pendidikan, sosio-budaya, ekonomi, politik dan sebagainya amat dipengaruhi dan dikesani oleh pembangunan pesat sains dan teknologi. Oleh yang demikian, persoalan-persoalan sains dan teknologi terlibat secara langsung dengan realiti kehidupan manusia dan sentiasa berkembang selaras perkembangan intelektual manusia itu sendiri. S&T juga sentiasa mencipta masalah hukum yang lebih komplikated dan sofistikated serta menanti jawapan fiqh Islami yang konsisten dengan sifat fleksibel dan releven pada setiap era kehidupan insan. Sekaligus, memaksa para mujtahid untuk menggarapkan segala usaha kepakaran ijtihadnya bagi mencari resolusi dan konklusi hukum yang berwibawa. Dalam soal ini, proses pemikiran yang dinamik ini merupakan pemangkin kepada lahirnya kronologi ilmu pengetahuan yang menjana fungsi akal secara optimum. Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian Syariah menjadi intisari dan fokus utama perbincangan untuk mendapatkan beberapa konklusi jitu yang mampu menyumbang kepada pembangunan sistem pengajian Syariah. la juga bakal memberikan suntikan idea ke arah pembaharuan kurikulum pengajian Syariah moden yang memiliki kredibiliti unggul setaraf dengan tradisi keilmuan Islam zaman kegemilangan silam. Faculty of Information Management 2011 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/1/AJ_RAHIMIN%20AFFANDI%20ABD%20RAHIM%20INFORMIKA%2011.pdf Abd Rahim, Rahimin Affandi and Azhar, Alias and Abd Majid, Mohd Kamil and Md Dahlal, Nor Hayati (2011) Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]. Informika: Jurnal Peradaban Informasi dan llmu, 1. pp. 121-136. ISSN 2231-7104
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Epistemology. Knowledge, Theory of
Islamic ethics
Malaysia
spellingShingle Epistemology. Knowledge, Theory of
Islamic ethics
Malaysia
Abd Rahim, Rahimin Affandi
Azhar, Alias
Abd Majid, Mohd Kamil
Md Dahlal, Nor Hayati
Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
description Perubahan ke atas masyarakat dilihat secara makro, daripada aspek pemikiran, pendidikan, sosio-budaya, ekonomi, politik dan sebagainya amat dipengaruhi dan dikesani oleh pembangunan pesat sains dan teknologi. Oleh yang demikian, persoalan-persoalan sains dan teknologi terlibat secara langsung dengan realiti kehidupan manusia dan sentiasa berkembang selaras perkembangan intelektual manusia itu sendiri. S&T juga sentiasa mencipta masalah hukum yang lebih komplikated dan sofistikated serta menanti jawapan fiqh Islami yang konsisten dengan sifat fleksibel dan releven pada setiap era kehidupan insan. Sekaligus, memaksa para mujtahid untuk menggarapkan segala usaha kepakaran ijtihadnya bagi mencari resolusi dan konklusi hukum yang berwibawa. Dalam soal ini, proses pemikiran yang dinamik ini merupakan pemangkin kepada lahirnya kronologi ilmu pengetahuan yang menjana fungsi akal secara optimum. Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian Syariah menjadi intisari dan fokus utama perbincangan untuk mendapatkan beberapa konklusi jitu yang mampu menyumbang kepada pembangunan sistem pengajian Syariah. la juga bakal memberikan suntikan idea ke arah pembaharuan kurikulum pengajian Syariah moden yang memiliki kredibiliti unggul setaraf dengan tradisi keilmuan Islam zaman kegemilangan silam.
format Article
author Abd Rahim, Rahimin Affandi
Azhar, Alias
Abd Majid, Mohd Kamil
Md Dahlal, Nor Hayati
author_facet Abd Rahim, Rahimin Affandi
Azhar, Alias
Abd Majid, Mohd Kamil
Md Dahlal, Nor Hayati
author_sort Abd Rahim, Rahimin Affandi
title Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
title_short Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
title_full Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
title_fullStr Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
title_full_unstemmed Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
title_sort aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah : satu pendekatan / rahimin affandi abd rahim … [et al.]
publisher Faculty of Information Management
publishDate 2011
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/1/AJ_RAHIMIN%20AFFANDI%20ABD%20RAHIM%20INFORMIKA%2011.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13867/
_version_ 1685648442441859072
score 13.209306