Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim

Hafazan al-Quran merupakan aktiviti pembacaan al-Quran secara konsisten dan berperingkat sehingga murid tahfiz mampu mengingati dan membacanya tanpa melihat kepada mushaf. Hafazan al-Quran juga merupakan proses yang digunakan untuk menyimpan ayat al-Quran di dalam memori. Terdapat pelbagai teknik ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muslim, Fakhrur Ridza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2024
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/1/107195.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.107195
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.1071952024-12-04T08:31:52Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/ Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim Muslim, Fakhrur Ridza Qurʼan. Koran Hafazan al-Quran merupakan aktiviti pembacaan al-Quran secara konsisten dan berperingkat sehingga murid tahfiz mampu mengingati dan membacanya tanpa melihat kepada mushaf. Hafazan al-Quran juga merupakan proses yang digunakan untuk menyimpan ayat al-Quran di dalam memori. Terdapat pelbagai teknik yang dijangka dapat membantu murid tahfiz dalam proses hafazan. Walau bagaimanapun, pengamalan teknik hafazan al-Quran perlu dikaji menerusi kategori gender berdasarkan kecenderungan memori murid tahfiz tersebut. Kajian ini memfokuskan untuk mengenal pasti dan membandingkan teknik hafazan al-Quran yang diamalkan murid serta kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran yang diamalkan murid tahfiz di MITS Klang. Kajian ini dijalankan di MITS Klang dengan menggunakan pendekatan tinjauan. Murid tahfiz di MITS Klang terlibat sebagai responden (n=192). Data dikumpul menggunakan set soal selidik sebagai instrumen dan dianalisis menggunakan perisian komputer IBM SPSS Statistics. Hasil kajian mendapati bahawa murid tahfiz lelaki cenderung menggunakan teknik “menghafaz dengan memilih waktu yang sesuai (C9)” (85.3 peratus, n=81). Manakala murid tahfiz perempuan pula didapati lebih cenderung mengamalkan teknik “mengulang dengan melihat dan tanpa melihat ayat (C2)” (94.8 peratus, n=92). Bagi hasil kajian kecenderungan memori dalam kalangan murid tahfiz mengikut gender, ujian Friedman mendapati perbezaan signifikan pada hasil analisis murid tahfiz lelaki mendapati “sistem memori visual” (mean rank: 2.56) lebih tinggi berbanding “sistem memori semantik” (mean rank: 1.98) dan “sistem memori episodik” (mean rank: 1.45) dengan χ2(2)=59.08 ρ=.000. Manakala hasil analisis murid tahfiz perempuan mendapati “sistem memori visual” (mean rank: 2.43) lebih tinggi berbanding “sistem memori semantik” (mean rank: 2.15) dan “sistem memori episodik” (mean rank: 1.42) dengan χ2(2)=53.21 ρ=.000. Kajian ini juga mendapati pembangunan sebuah kerangka pola kecenderungan memori dalam teknik hafazan terhadap pencapaian hafazan murid tahfiz. Kesimpulannya, kajian ini mendapati kecenderungan memori berdasarkan teknik hafazan mengikut gender yang tepat dijangka dapat mengukuhkan hafazan al-Quran. Kajian ini juga mendapati pemilihan responden murid tahfiz daripada institusi tahfiz profesional yang lain dijalankan dalam kajian akan datang bagi mengenal pasti kecenderungan memori dalam teknik hafazan yang diamalkan berdasarkan gender. 2024 Thesis NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/1/107195.pdf Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim. (2024) Masters thesis, thesis, Universiti Teknologi MARA (UiTM). <http://terminalib.uitm.edu.my/107195.pdf>
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Qurʼan. Koran
spellingShingle Qurʼan. Koran
Muslim, Fakhrur Ridza
Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
description Hafazan al-Quran merupakan aktiviti pembacaan al-Quran secara konsisten dan berperingkat sehingga murid tahfiz mampu mengingati dan membacanya tanpa melihat kepada mushaf. Hafazan al-Quran juga merupakan proses yang digunakan untuk menyimpan ayat al-Quran di dalam memori. Terdapat pelbagai teknik yang dijangka dapat membantu murid tahfiz dalam proses hafazan. Walau bagaimanapun, pengamalan teknik hafazan al-Quran perlu dikaji menerusi kategori gender berdasarkan kecenderungan memori murid tahfiz tersebut. Kajian ini memfokuskan untuk mengenal pasti dan membandingkan teknik hafazan al-Quran yang diamalkan murid serta kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran yang diamalkan murid tahfiz di MITS Klang. Kajian ini dijalankan di MITS Klang dengan menggunakan pendekatan tinjauan. Murid tahfiz di MITS Klang terlibat sebagai responden (n=192). Data dikumpul menggunakan set soal selidik sebagai instrumen dan dianalisis menggunakan perisian komputer IBM SPSS Statistics. Hasil kajian mendapati bahawa murid tahfiz lelaki cenderung menggunakan teknik “menghafaz dengan memilih waktu yang sesuai (C9)” (85.3 peratus, n=81). Manakala murid tahfiz perempuan pula didapati lebih cenderung mengamalkan teknik “mengulang dengan melihat dan tanpa melihat ayat (C2)” (94.8 peratus, n=92). Bagi hasil kajian kecenderungan memori dalam kalangan murid tahfiz mengikut gender, ujian Friedman mendapati perbezaan signifikan pada hasil analisis murid tahfiz lelaki mendapati “sistem memori visual” (mean rank: 2.56) lebih tinggi berbanding “sistem memori semantik” (mean rank: 1.98) dan “sistem memori episodik” (mean rank: 1.45) dengan χ2(2)=59.08 ρ=.000. Manakala hasil analisis murid tahfiz perempuan mendapati “sistem memori visual” (mean rank: 2.43) lebih tinggi berbanding “sistem memori semantik” (mean rank: 2.15) dan “sistem memori episodik” (mean rank: 1.42) dengan χ2(2)=53.21 ρ=.000. Kajian ini juga mendapati pembangunan sebuah kerangka pola kecenderungan memori dalam teknik hafazan terhadap pencapaian hafazan murid tahfiz. Kesimpulannya, kajian ini mendapati kecenderungan memori berdasarkan teknik hafazan mengikut gender yang tepat dijangka dapat mengukuhkan hafazan al-Quran. Kajian ini juga mendapati pemilihan responden murid tahfiz daripada institusi tahfiz profesional yang lain dijalankan dalam kajian akan datang bagi mengenal pasti kecenderungan memori dalam teknik hafazan yang diamalkan berdasarkan gender.
format Thesis
author Muslim, Fakhrur Ridza
author_facet Muslim, Fakhrur Ridza
author_sort Muslim, Fakhrur Ridza
title Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
title_short Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
title_full Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
title_fullStr Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
title_full_unstemmed Kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-Quran berdasarkan gender: kajian di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Klang / Fakhrur Ridza Muslim
title_sort kecenderungan memori dalam teknik hafazan al-quran berdasarkan gender: kajian di maahad integrasi tahfiz selangor (mits) klang / fakhrur ridza muslim
publishDate 2024
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/1/107195.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/107195/
_version_ 1817847396097327104
score 13.222552