Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain

Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Ali, Noor Azillah, Shekh Zain, Rozihanim
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan 2024
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.106142
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.1061422024-11-16T11:25:48Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/ Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain Mohamad Ali, Noor Azillah Shekh Zain, Rozihanim Language and education Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan cemerlang dengan 3.1 peratus peningkatan berbanding tahun 2022 seperti mana yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan, Azman Adnan. Persoalannya kini, adakah pencapaian ini boleh dianggap sebagai satu gambaran secara keseluruhan prestasi kualiti pendidikan di Malaysia? Adakah ini kayu pengukurnya. Melalui satu laporan yang dikeluarkan oleh World Bank Group bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills”, setiap pelajar di Malaysia menghabiskan selama 12.5 tahun masa di sekolah secara purata, tetapi sebenarnya pelajar hanya memperolehi masa pembelajaran sebanyak 8.9 tahun sahaja. Prestasi ini adalah agak rendah jika dibandingkan dengan negara Vietnam yang mempunyai purata masa yang sama, namun purata masa pembelajaran mereka adalah 10.9 tahun. Ini merupakan satu tamparan kepada Malaysia kerana telah memperuntukkan sebanyak 3.2 peratus bagi tujuan pendidikan daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan 2024-10 Monograph NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain. (2024) Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Language and education
spellingShingle Language and education
Mohamad Ali, Noor Azillah
Shekh Zain, Rozihanim
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
description Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan cemerlang dengan 3.1 peratus peningkatan berbanding tahun 2022 seperti mana yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan, Azman Adnan. Persoalannya kini, adakah pencapaian ini boleh dianggap sebagai satu gambaran secara keseluruhan prestasi kualiti pendidikan di Malaysia? Adakah ini kayu pengukurnya. Melalui satu laporan yang dikeluarkan oleh World Bank Group bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills”, setiap pelajar di Malaysia menghabiskan selama 12.5 tahun masa di sekolah secara purata, tetapi sebenarnya pelajar hanya memperolehi masa pembelajaran sebanyak 8.9 tahun sahaja. Prestasi ini adalah agak rendah jika dibandingkan dengan negara Vietnam yang mempunyai purata masa yang sama, namun purata masa pembelajaran mereka adalah 10.9 tahun. Ini merupakan satu tamparan kepada Malaysia kerana telah memperuntukkan sebanyak 3.2 peratus bagi tujuan pendidikan daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.
format Monograph
author Mohamad Ali, Noor Azillah
Shekh Zain, Rozihanim
author_facet Mohamad Ali, Noor Azillah
Shekh Zain, Rozihanim
author_sort Mohamad Ali, Noor Azillah
title Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
title_short Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
title_full Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
title_fullStr Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
title_full_unstemmed Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
title_sort pendidikan malaysia: kualiti atau kuantiti? / noor azillah mohamad ali and rozihanim shekh zain
publisher Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
publishDate 2024
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/
_version_ 1817847122726223872
score 13.223943