Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain
Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.106142 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.1061422024-11-16T11:25:48Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/ Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain Mohamad Ali, Noor Azillah Shekh Zain, Rozihanim Language and education Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan cemerlang dengan 3.1 peratus peningkatan berbanding tahun 2022 seperti mana yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan, Azman Adnan. Persoalannya kini, adakah pencapaian ini boleh dianggap sebagai satu gambaran secara keseluruhan prestasi kualiti pendidikan di Malaysia? Adakah ini kayu pengukurnya. Melalui satu laporan yang dikeluarkan oleh World Bank Group bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills”, setiap pelajar di Malaysia menghabiskan selama 12.5 tahun masa di sekolah secara purata, tetapi sebenarnya pelajar hanya memperolehi masa pembelajaran sebanyak 8.9 tahun sahaja. Prestasi ini adalah agak rendah jika dibandingkan dengan negara Vietnam yang mempunyai purata masa yang sama, namun purata masa pembelajaran mereka adalah 10.9 tahun. Ini merupakan satu tamparan kepada Malaysia kerana telah memperuntukkan sebanyak 3.2 peratus bagi tujuan pendidikan daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan 2024-10 Monograph NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain. (2024) Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Language and education |
spellingShingle |
Language and education Mohamad Ali, Noor Azillah Shekh Zain, Rozihanim Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
description |
Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan cemerlang dengan 3.1 peratus peningkatan berbanding tahun 2022 seperti mana yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan, Azman Adnan. Persoalannya kini, adakah pencapaian ini boleh dianggap sebagai satu gambaran secara keseluruhan prestasi kualiti pendidikan di Malaysia? Adakah ini kayu pengukurnya. Melalui satu laporan yang dikeluarkan oleh World Bank Group bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills”, setiap pelajar di Malaysia menghabiskan selama 12.5 tahun masa di sekolah secara purata, tetapi sebenarnya pelajar hanya memperolehi masa pembelajaran sebanyak 8.9 tahun sahaja. Prestasi ini adalah agak rendah jika dibandingkan dengan negara Vietnam yang mempunyai purata masa yang sama, namun purata masa pembelajaran mereka adalah 10.9 tahun. Ini merupakan satu tamparan kepada Malaysia kerana telah memperuntukkan sebanyak 3.2 peratus bagi tujuan pendidikan daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. |
format |
Monograph |
author |
Mohamad Ali, Noor Azillah Shekh Zain, Rozihanim |
author_facet |
Mohamad Ali, Noor Azillah Shekh Zain, Rozihanim |
author_sort |
Mohamad Ali, Noor Azillah |
title |
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
title_short |
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
title_full |
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
title_fullStr |
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
title_full_unstemmed |
Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain |
title_sort |
pendidikan malaysia: kualiti atau kuantiti? / noor azillah mohamad ali and rozihanim shekh zain |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
publishDate |
2024 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/1/106142.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142/ |
_version_ |
1817847122726223872 |
score |
13.223943 |