Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penuli...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Book |
Published: |
Utusan Publications & Distributors
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png http://library.oum.edu.my/repository/1153/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.oum.1153 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.oum.11532019-04-30T01:35:45Z Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, LB1501 Primary Education Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penulis Aliza Ali pula kini bertugas di Universiti Tunku Abdul Rahman sebagai pensyarah pendidikan awal kanak-kanak. Beliau berpengalaman luas dalam bidang latihan guru prasekolah swasta dan pembangunan bahan pendidikan awal kanak-kanak. Buku ini mempunyai sebelas (11) bab dan dikupas dengan terperinci. Kandungan babbab tersebut ialah bermain adalah fitrah kanak-kanak, kepentingan bermain, hubungan bermain dengan perkembangan domain, jenis-jenis permainan, bermain daripada perspektif teori, kurikulum berasaskan pendekatan bermain, bermain dalam konteks pendidikan, guru sebagai pelaksana pengajaran dan pembelajaran melalui bermain, Sari Pustaka Bil 1/2014 2 ruang pembelajaran, bahan dan alat permainan dan pelaksanaan dan aktiviti cadangan. Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Aktiviti bermain akan menggalakkan kanak-kanak menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa. (Credit : Mustafa Daud, Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pemuliharaan, Perpustakaan Negara Malaysia) https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/flipbook/saripustaka12014/files/saripustaka%20bil%201%202014.pdf Utusan Publications & Distributors 2013 Book PeerReviewed image http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png Sharifah Nor Puteh, and Aliza Ali, (2013) Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. Utusan Publications & Distributors, Kuala Lumpur. ISBN 978-967-61-26405-5 http://library.oum.edu.my/repository/1153/ |
institution |
Open University Malaysia |
building |
OUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Open University Malaysia |
content_source |
OUM Knowledge Repository |
url_provider |
http://library.oum.edu.my/repository/ |
topic |
LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
LB1501 Primary Education Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak |
description |
Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia
pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai
pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai
pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penulis Aliza Ali pula kini bertugas
di Universiti Tunku Abdul Rahman sebagai pensyarah pendidikan awal kanak-kanak.
Beliau berpengalaman luas dalam bidang latihan guru prasekolah swasta dan
pembangunan bahan pendidikan awal kanak-kanak.
Buku ini mempunyai sebelas (11) bab dan dikupas dengan terperinci. Kandungan babbab tersebut ialah bermain adalah fitrah kanak-kanak, kepentingan bermain, hubungan
bermain dengan perkembangan domain, jenis-jenis permainan, bermain daripada
perspektif teori, kurikulum berasaskan pendekatan bermain, bermain dalam konteks
pendidikan, guru sebagai pelaksana pengajaran dan pembelajaran melalui bermain,
Sari Pustaka Bil 1/2014 2
ruang pembelajaran, bahan dan alat permainan dan pelaksanaan dan aktiviti cadangan.
Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan
dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan.
Aktiviti bermain akan menggalakkan kanak-kanak menguasai perkembangan dan
kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan
tatabahasa.
(Credit : Mustafa Daud,
Penolong Pengarah Kanan,
Bahagian Pemuliharaan,
Perpustakaan Negara Malaysia)
https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/flipbook/saripustaka12014/files/saripustaka%20bil%201%202014.pdf
|
format |
Book |
author |
Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, |
author_facet |
Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, |
author_sort |
Sharifah Nor Puteh, |
title |
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
title_short |
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
title_full |
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
title_fullStr |
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
title_full_unstemmed |
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
title_sort |
belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum
pendidikan awal kanak-kanak |
publisher |
Utusan Publications & Distributors |
publishDate |
2013 |
url |
http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png http://library.oum.edu.my/repository/1153/ |
_version_ |
1654962770167201792 |
score |
13.149126 |