Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak

Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penuli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sharifah Nor Puteh,, Aliza Ali,
Format: Book
Published: Utusan Publications & Distributors 2013
Subjects:
Online Access:http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png
http://library.oum.edu.my/repository/1153/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.oum.1153
record_format eprints
spelling my.oum.11532019-04-30T01:35:45Z Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, LB1501 Primary Education Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penulis Aliza Ali pula kini bertugas di Universiti Tunku Abdul Rahman sebagai pensyarah pendidikan awal kanak-kanak. Beliau berpengalaman luas dalam bidang latihan guru prasekolah swasta dan pembangunan bahan pendidikan awal kanak-kanak. Buku ini mempunyai sebelas (11) bab dan dikupas dengan terperinci. Kandungan babbab tersebut ialah bermain adalah fitrah kanak-kanak, kepentingan bermain, hubungan bermain dengan perkembangan domain, jenis-jenis permainan, bermain daripada perspektif teori, kurikulum berasaskan pendekatan bermain, bermain dalam konteks pendidikan, guru sebagai pelaksana pengajaran dan pembelajaran melalui bermain, Sari Pustaka Bil 1/2014 2 ruang pembelajaran, bahan dan alat permainan dan pelaksanaan dan aktiviti cadangan. Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Aktiviti bermain akan menggalakkan kanak-kanak menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa. (Credit : Mustafa Daud, Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pemuliharaan, Perpustakaan Negara Malaysia) https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/flipbook/saripustaka12014/files/saripustaka%20bil%201%202014.pdf Utusan Publications & Distributors 2013 Book PeerReviewed image http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png Sharifah Nor Puteh, and Aliza Ali, (2013) Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. Utusan Publications & Distributors, Kuala Lumpur. ISBN 978-967-61-26405-5 http://library.oum.edu.my/repository/1153/
institution Open University Malaysia
building OUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Open University Malaysia
content_source OUM Knowledge Repository
url_provider http://library.oum.edu.my/repository/
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Sharifah Nor Puteh,
Aliza Ali,
Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
description Buku setebal 113 halaman ini telah dihasilkan oleh penulis yang arif dalam dunia pendidikan iaitu Dr. Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. Dr. Sharifah mempunyai pengalaman luas dalam bidang pembangunan kurikulum. Beliau kini bertugas sebagai pensyarah kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penulis Aliza Ali pula kini bertugas di Universiti Tunku Abdul Rahman sebagai pensyarah pendidikan awal kanak-kanak. Beliau berpengalaman luas dalam bidang latihan guru prasekolah swasta dan pembangunan bahan pendidikan awal kanak-kanak. Buku ini mempunyai sebelas (11) bab dan dikupas dengan terperinci. Kandungan babbab tersebut ialah bermain adalah fitrah kanak-kanak, kepentingan bermain, hubungan bermain dengan perkembangan domain, jenis-jenis permainan, bermain daripada perspektif teori, kurikulum berasaskan pendekatan bermain, bermain dalam konteks pendidikan, guru sebagai pelaksana pengajaran dan pembelajaran melalui bermain, Sari Pustaka Bil 1/2014 2 ruang pembelajaran, bahan dan alat permainan dan pelaksanaan dan aktiviti cadangan. Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Aktiviti bermain akan menggalakkan kanak-kanak menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa. (Credit : Mustafa Daud, Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pemuliharaan, Perpustakaan Negara Malaysia) https://www.pnm.gov.my/pnm/resources/flipbook/saripustaka12014/files/saripustaka%20bil%201%202014.pdf
format Book
author Sharifah Nor Puteh,
Aliza Ali,
author_facet Sharifah Nor Puteh,
Aliza Ali,
author_sort Sharifah Nor Puteh,
title Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
title_short Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
title_full Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
title_fullStr Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
title_full_unstemmed Belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
title_sort belajar melalui bermain : prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak
publisher Utusan Publications & Distributors
publishDate 2013
url http://library.oum.edu.my/repository/1153/1/library-document-1153.png
http://library.oum.edu.my/repository/1153/
_version_ 1654962770167201792
score 13.149126