Pustakawan di kampung, mahasiswa di kampus: pengalaman Perpustakaan Dar al-Hikmah, UIAM mengurangkan isu depresi dalam kalangan mahasiswa

Depresi merupakan penyakit mental yang menyebabkan gangguan perasaan sehingga menjejaskan kehidupan harian individu terbabit termasuklah dari aspek pemikiran, perasaan, tingkah laku dan kesejahteraanya. Depresi dalam kalangan mahasiswa sangat lazim terjadi. Perlaksanaan Perintah Kawalan Pergeraka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Nor, Siti Azizah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
English
Published: Persatuan Pustakawan Malaysia (PPM) 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/95890/2/BukuProgram_PTPM2021-1.pdf
http://irep.iium.edu.my/95890/13/e-prosiding.pdf
http://irep.iium.edu.my/95890/18/26-Azizah%20%281%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/95890/
https://ptpm.librarian.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Depresi merupakan penyakit mental yang menyebabkan gangguan perasaan sehingga menjejaskan kehidupan harian individu terbabit termasuklah dari aspek pemikiran, perasaan, tingkah laku dan kesejahteraanya. Depresi dalam kalangan mahasiswa sangat lazim terjadi. Perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikeluarkan oleh kerajaan membataskan pergerakan seluruh rakyat Malaysia termasuklah mahasiswa. Keadaan ini memburukkan lagi isu depresi dalam kalangan mahasiswa. Tulisan ini bertujuan untuk berkongsi pengalaman yang telah dilalui oleh Perpustakaan Dar al-Hikmah dalam mengurangkan isu depresi dalam kalangan mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang terkandas di kampus, melalui perkhidmatan perpustakaan. Dalam tulisan ini, penulis menjelaskan tentang perkhidmatan yang ditawarkan oleh perpustakaan semasa pandemik Covid 19, impak perkhidmatan yang ditawarkan kepada mahasiswa yang terkandas di kampus, sumbangan kecil kakitangan perpustakaan yang memberi impak yang besar dan kepentingan sikap saling percaya mempercayai antara ahli pasukan dalam menawarkan perkhidmatan. Hasil daripada tulisan ini dapat memberi maklumat dan pendedahan tentang perkhidmatan yang boleh mengurangkan isu depresi dalam kalangan mahasiswa yang terkandas di kampus semasa pandemik Covid 19. Tulisan ini dicadangkan agar dapat dijadikan sebagai panduan untuk menambahbaik kualiti perkhidmatan dan cara bekerja dalam kalangan ahli pasukan dalam menyediakan perkhidmatan yang berimpak tinggi. Depression is a mental illness that causes emotional disorders and affect the daily life of an individual, including thoughts, feelings, behavior and well-being. Depression among students is very common. The implementation of Movement Control Order (MCO) announced by the government restricts the movements of all Malaysians, including students. This situation worsened the issues of depression among students. This article aims to share the experience of the Dar al-Hikmah Library in reducing the issue of depression among students of the International Islamic University Malaysia (IIUM) who are stranded on campus, through the library services. In this paper, the author will explain the services offered by the Library during the Covid 19 pandemic, the impact of services offered to the students who are stranded on campus, the small contribution of the library staff that gave a big impact and the importance of mutual trust among team members in offering service. This paper will provide information on the services that can help to reduce the issues of depression among stranded students during the Covid 19 pandemic. This paper is proposed to be considered as a guide to improve the service quality and ways of working among team members in providing high impact services.