Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab

Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Saad, Mohd Faizulamri, Mohamad, Sabri, Abdul Majid, Latifah, Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi, Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah
Format: Article
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/90429/1/138-274-1-SM.pdf
http://irep.iium.edu.my/90429/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.90429
record_format dspace
spelling my.iium.irep.904292021-06-24T07:42:50Z http://irep.iium.edu.my/90429/ Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab Mohd Saad, Mohd Faizulamri Mohamad, Sabri Abdul Majid, Latifah Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah LC905 Islamic Education Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) yang mengintegrasikan ilmu secara bersepadu. Kurikulum TMUA yang menggabungkan tiga elemen penting iaitu Quranik, Ijtihadik dan Ensiklopedik ini telah bermula sejak tahun 2014 lagi. Melihat kepada sejarah penubuhan TMUA yang baru menjangkau enam tahun penubuhannya, maka kertas kerja ini membincangkan penilaian kemudahan dan alat bantu mengajar semasa pelaksanaan kurikulum Maharat al-Quran dan kaedah pengajaran guru TMUA. Fokus perbincangan juga melibatkan beberapa isu dan permasalahan yang berbangkit merangkumi beberapa elemen penting tentang mata pelajaran Maharat al-Quran ini. Reka bentuk kajian bersifat kualitatif ini melibatkan empat orang guru TMUA yang mewakili sekolah TMUA setiap zon di Semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan kemudahan dan alat bantu mengajar memberikan impak yang tinggi terhadap keberkesanan pengajaran dan pemudahcaraan. Para guru juga mempunyai kesediaan yang tinggi terhadap elemen PAK 21 ketika PdPc. Di samping itu, kertas kajian ini juga membincangkankan beberapa kajian lepas yang berkaitan dengan isu yang dikaji serta mencadangkan akan keperluan membuat penilaian terhadap mata pelajaran elektif dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini sebagai usaha membuat penambahbaikan terhadap pelaksanaan sedia ada di Sekolah Menengah TMUA. 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/90429/1/138-274-1-SM.pdf Mohd Saad, Mohd Faizulamri and Mohamad, Sabri and Abdul Majid, Latifah and Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi and Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah (2021) Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Jurnal al-Turath, 6 (1). E-ISSN 0128 0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic LC905 Islamic Education
spellingShingle LC905 Islamic Education
Mohd Saad, Mohd Faizulamri
Mohamad, Sabri
Abdul Majid, Latifah
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah
Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
description Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) yang mengintegrasikan ilmu secara bersepadu. Kurikulum TMUA yang menggabungkan tiga elemen penting iaitu Quranik, Ijtihadik dan Ensiklopedik ini telah bermula sejak tahun 2014 lagi. Melihat kepada sejarah penubuhan TMUA yang baru menjangkau enam tahun penubuhannya, maka kertas kerja ini membincangkan penilaian kemudahan dan alat bantu mengajar semasa pelaksanaan kurikulum Maharat al-Quran dan kaedah pengajaran guru TMUA. Fokus perbincangan juga melibatkan beberapa isu dan permasalahan yang berbangkit merangkumi beberapa elemen penting tentang mata pelajaran Maharat al-Quran ini. Reka bentuk kajian bersifat kualitatif ini melibatkan empat orang guru TMUA yang mewakili sekolah TMUA setiap zon di Semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan kemudahan dan alat bantu mengajar memberikan impak yang tinggi terhadap keberkesanan pengajaran dan pemudahcaraan. Para guru juga mempunyai kesediaan yang tinggi terhadap elemen PAK 21 ketika PdPc. Di samping itu, kertas kajian ini juga membincangkankan beberapa kajian lepas yang berkaitan dengan isu yang dikaji serta mencadangkan akan keperluan membuat penilaian terhadap mata pelajaran elektif dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini sebagai usaha membuat penambahbaikan terhadap pelaksanaan sedia ada di Sekolah Menengah TMUA.
format Article
author Mohd Saad, Mohd Faizulamri
Mohamad, Sabri
Abdul Majid, Latifah
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah
author_facet Mohd Saad, Mohd Faizulamri
Mohamad, Sabri
Abdul Majid, Latifah
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhamad Isa, Rabi’atul Athirah
author_sort Mohd Saad, Mohd Faizulamri
title Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_short Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_full Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_fullStr Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_full_unstemmed Keperluan Penilaian Pelaksanaan Mata Pelajaran Maharat Al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_sort keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran maharat al-quran di sekolah menengah tahfiz model ulul albab
publishDate 2021
url http://irep.iium.edu.my/90429/1/138-274-1-SM.pdf
http://irep.iium.edu.my/90429/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath
_version_ 1703960227282419712
score 13.18916