Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school

Kelunturan penguasaan kemahiran berbahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) menyebabkan kemerosotan pencapaian akademik kebelakangan ini. Kajian dijalankan untuk mengenal pasti hubungan penguasaan keempat-empat kemahiran dalam bahasa Melayu dengan pencapaian prestasi akademik murid bukan penu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nahar, Nora Azian
Format: Article
Language:English
Published: Dewan Bahasa dan Pustaka 2020
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/86058/7/86058_Hubungan%20profisiensi%20BM%20dengan%20pencapaian%20akademik.pdf
http://irep.iium.edu.my/86058/
http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/7942
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.86058
record_format dspace
spelling my.iium.irep.860582020-12-14T09:23:22Z http://irep.iium.edu.my/86058/ Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school Nahar, Nora Azian L Education (General) PL5101 Malay Kelunturan penguasaan kemahiran berbahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) menyebabkan kemerosotan pencapaian akademik kebelakangan ini. Kajian dijalankan untuk mengenal pasti hubungan penguasaan keempat-empat kemahiran dalam bahasa Melayu dengan pencapaian prestasi akademik murid bukan penutur natif di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK). Seramai 414 orang sampel kajian dari lima buah sekolah SJK telah dipilih. Dua instrumen yang diguna pakai untuk mendapatkan data, iaitu Ujian Profesiensi UPBM_SR dan Tahap Skor UPBM_SR. Data diproses menggunakan IBMSPSS Versi 23 dengan reka bentuk tinjauan hirisan rentas. Hasil dapatan menunjukkan skor bagi keempat-empat ujian profesiensi yang telah dijalankan adalah pada peringkat sederhana malah dapatan bagi kemahiran menulis adalah pada peringkat yang lemah. Keputusan bagi keseluruhan tahap profesiensi kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis secara majoriti murid mendapat Tahap 5 (Hampir Profesien), iaitu sebanyak 29% (120 orang). Tiada murid yang mendapat Tahap 1 dan Tahap 8. Hal ini jelas menunjukkan bahawa perkaitan yang besar antara profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik. Hanya murid yang cekap mendengar, fasih bertutur, lancar membaca dan mahir menulis terutama dalam bahasa kedua yang dapat meningkatkan pencapaian akademik mereka. Usaha yang padu daripada semua pihak diperlukan untuk melahirkan generasi yang kompeten dalam bahasa Melayu.---The lack of mastery of Malay proficiency at National Type Schools (SJK) has caused deterioration of academic achievement in recent years. This study was conducted to determine the relationship of proficiency in all four skills of Malay language proficiency with students’ academic achievement among non-native speakers at National Type Schools (SJK). A total of 414 samples from 5 SJK schools were selected for study. The two instruments used to obtain data are the UPBM_SR Proficiency Test and UPBM_SR Score Level. Data were processed using IBMSPSS Version 23 with a crosssectional survey design. The results show that the scores for the four Proficiency Tests conducted are moderate, and writing skills are at a low level. Results for the overall level of proficiency in listening, speaking, reading and writing skills showed that the majority of students obtained Level 5 (Almost Proficient), which is 29% (120 students). No students received Level 1 or Level 8. This clearly shows that there is a great relationship between Malay language proficiency and academic achievement. Only students who are possess good listening, speaking, reading and writing skills in a second language are able to improve their academic performance. The diligent efforts of all parties are needed to create a generation competent in the Malay language. Dewan Bahasa dan Pustaka 2020-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/86058/7/86058_Hubungan%20profisiensi%20BM%20dengan%20pencapaian%20akademik.pdf Nahar, Nora Azian (2020) Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school. Jurnal Bahasa, 20 (2). pp. 287-316. ISSN 1511-9084 E-ISSN 2462-1889 http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/7942
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic L Education (General)
PL5101 Malay
spellingShingle L Education (General)
PL5101 Malay
Nahar, Nora Azian
Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
description Kelunturan penguasaan kemahiran berbahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) menyebabkan kemerosotan pencapaian akademik kebelakangan ini. Kajian dijalankan untuk mengenal pasti hubungan penguasaan keempat-empat kemahiran dalam bahasa Melayu dengan pencapaian prestasi akademik murid bukan penutur natif di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK). Seramai 414 orang sampel kajian dari lima buah sekolah SJK telah dipilih. Dua instrumen yang diguna pakai untuk mendapatkan data, iaitu Ujian Profesiensi UPBM_SR dan Tahap Skor UPBM_SR. Data diproses menggunakan IBMSPSS Versi 23 dengan reka bentuk tinjauan hirisan rentas. Hasil dapatan menunjukkan skor bagi keempat-empat ujian profesiensi yang telah dijalankan adalah pada peringkat sederhana malah dapatan bagi kemahiran menulis adalah pada peringkat yang lemah. Keputusan bagi keseluruhan tahap profesiensi kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis secara majoriti murid mendapat Tahap 5 (Hampir Profesien), iaitu sebanyak 29% (120 orang). Tiada murid yang mendapat Tahap 1 dan Tahap 8. Hal ini jelas menunjukkan bahawa perkaitan yang besar antara profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik. Hanya murid yang cekap mendengar, fasih bertutur, lancar membaca dan mahir menulis terutama dalam bahasa kedua yang dapat meningkatkan pencapaian akademik mereka. Usaha yang padu daripada semua pihak diperlukan untuk melahirkan generasi yang kompeten dalam bahasa Melayu.---The lack of mastery of Malay proficiency at National Type Schools (SJK) has caused deterioration of academic achievement in recent years. This study was conducted to determine the relationship of proficiency in all four skills of Malay language proficiency with students’ academic achievement among non-native speakers at National Type Schools (SJK). A total of 414 samples from 5 SJK schools were selected for study. The two instruments used to obtain data are the UPBM_SR Proficiency Test and UPBM_SR Score Level. Data were processed using IBMSPSS Version 23 with a crosssectional survey design. The results show that the scores for the four Proficiency Tests conducted are moderate, and writing skills are at a low level. Results for the overall level of proficiency in listening, speaking, reading and writing skills showed that the majority of students obtained Level 5 (Almost Proficient), which is 29% (120 students). No students received Level 1 or Level 8. This clearly shows that there is a great relationship between Malay language proficiency and academic achievement. Only students who are possess good listening, speaking, reading and writing skills in a second language are able to improve their academic performance. The diligent efforts of all parties are needed to create a generation competent in the Malay language.
format Article
author Nahar, Nora Azian
author_facet Nahar, Nora Azian
author_sort Nahar, Nora Azian
title Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
title_short Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
title_full Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
title_fullStr Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
title_full_unstemmed Hubungan profesiensi bahasa Melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---The relationship between Malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
title_sort hubungan profesiensi bahasa melayu dengan pencapaian akademik murid bukan penutur natif di sekolah jenis kebangsaan---the relationship between malay language proficiency and academic achievement among non-native students at nationaltype school
publisher Dewan Bahasa dan Pustaka
publishDate 2020
url http://irep.iium.edu.my/86058/7/86058_Hubungan%20profisiensi%20BM%20dengan%20pencapaian%20akademik.pdf
http://irep.iium.edu.my/86058/
http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/7942
_version_ 1687393130025844736
score 13.160551