Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan died...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf http://irep.iium.edu.my/83782/ http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.83782 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.837822020-10-21T09:46:19Z http://irep.iium.edu.my/83782/ Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen Sahrir, Muhammad Sabri L Education (General) PJ6001 Arabic Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan diedarkan kepada 93 orang pelajar yang mengambil kursus Penulisan Akademik dalam bahasa Arab. Empat orang pensyarah yang mengajar kursus tersebut juga turut menjawab soal selidik yang diberikan. Temu bual semi-struktur dijalankan ke atas dua orang pensyarah dan lima orang pelajar bagi mengenalpasti justifikasi di sebalik pemilihan jenis maklum balas. Analisis deskriptif bagi data kuantitatif pula dibuat menggunakan perisian SPSS manakala analisis tematik menggunakan Atlas.ti digunakan untuk menganalisis temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah memilih maklum balas pembetulan bertulis secara tidak langsung dengan komen metalinguistik manakala pelajar pula memilih maklum balas pembetulan bertulis secara langsung dengan komen metalinguistik. Antara penjelasan yang diberikan oleh pensyarah adalah maklum balas yang dipilih kerana dapat membentuk kemahiran kognitif pelajar dan bebanan kerja yang banyak manakala pelajar pula berpandangan mereka tiada keyakinan diri untuk memperbetulkan kesalahan sendiri dan kekangan masa untuk mencari jawapan yang dilakukan dalam penulisan. Pendekatan pedagogi juga dicadangkan bagi membantu pelajar dan pensyarah bahasa Arab menggunakan Google Doc dalam menerima dan memberi maklum balas pembetulan bertulis., *********************************************************************** This study aims to examine the preferences and justification of teachers and students when giving and receiving written corrective feedback through Google Doc in Arabic language teaching and learning at a higher learning institution in Malaysia. Two questionnaires were adapted and distributed to 93 students in an Arabic Academic Writing course. Four lecturers who teach the course also answered the survey. A semi-structured interview was also conducted on two lecturers and five students to identify their justifications of feedback. Descriptive analysis on the quantitative data was performed using SPSS while thematic analysis via Atlas.ti was employed to analyse the interviews. The findings showed that teachers chose indirect written corrective feedback with metalinguistic comments while students preferred direct written corrective feedback with metalinguistic comments. The development of metacognitive skill and heavy workload were among the reasons of lecturers’ preferences for feedback. Lack of confidence to self-correct mistakes and time constraint to find answers were the basis given by the students. Pedagogical suggestions are provided to help Arabic students and lecturers to use Google Doc in receiving and giving written corrective feedback. Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor 2020-10-17 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen and Sahrir, Muhammad Sabri (2020) Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university. Sultan Alauddin Sulaiman Shah Journal (JSASS), 7 (2). pp. 42-55. E-ISSN 2289-8042 http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) PJ6001 Arabic |
spellingShingle |
L Education (General) PJ6001 Arabic Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen Sahrir, Muhammad Sabri Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan diedarkan kepada 93 orang pelajar yang mengambil kursus
Penulisan Akademik dalam bahasa Arab. Empat orang pensyarah yang mengajar kursus tersebut juga turut menjawab soal selidik yang diberikan. Temu bual semi-struktur dijalankan ke atas dua orang pensyarah dan lima orang pelajar bagi mengenalpasti justifikasi di sebalik
pemilihan jenis maklum balas. Analisis deskriptif bagi data kuantitatif pula dibuat menggunakan perisian SPSS manakala analisis tematik menggunakan Atlas.ti digunakan untuk menganalisis temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah memilih maklum balas pembetulan bertulis secara tidak langsung dengan komen metalinguistik manakala pelajar pula memilih maklum balas pembetulan bertulis secara langsung dengan komen metalinguistik. Antara penjelasan yang diberikan oleh pensyarah adalah maklum balas yang dipilih kerana dapat membentuk kemahiran kognitif pelajar dan bebanan kerja yang banyak
manakala pelajar pula berpandangan mereka tiada keyakinan diri untuk memperbetulkan kesalahan sendiri dan kekangan masa untuk mencari jawapan yang dilakukan dalam penulisan. Pendekatan pedagogi juga dicadangkan bagi membantu pelajar dan pensyarah bahasa Arab menggunakan Google Doc dalam menerima dan memberi maklum balas pembetulan bertulis.,
***********************************************************************
This study aims to examine the preferences and justification of teachers and students when
giving and receiving written corrective feedback through Google Doc in Arabic language
teaching and learning at a higher learning institution in Malaysia. Two questionnaires were
adapted and distributed to 93 students in an Arabic Academic Writing course. Four lecturers
who teach the course also answered the survey. A semi-structured interview was also
conducted on two lecturers and five students to identify their justifications of feedback.
Descriptive analysis on the quantitative data was performed using SPSS while thematic analysis via Atlas.ti was employed to analyse the interviews. The findings showed that teachers
chose indirect written corrective feedback with metalinguistic comments while students
preferred direct written corrective feedback with metalinguistic comments. The development
of metacognitive skill and heavy workload were among the reasons of lecturers’ preferences
for feedback. Lack of confidence to self-correct mistakes and time constraint to find answers
were the basis given by the students. Pedagogical suggestions are provided to help Arabic
students and lecturers to use Google Doc in receiving and giving written corrective feedback. |
format |
Article |
author |
Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen Sahrir, Muhammad Sabri |
author_facet |
Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen Sahrir, Muhammad Sabri |
author_sort |
Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen |
title |
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
title_short |
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
title_full |
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
title_fullStr |
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
title_full_unstemmed |
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university |
title_sort |
analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis bahasa arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di malaysia = usage analysis of written electronic feedback among arabic lecturers and students of a malaysian university |
publisher |
Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor |
publishDate |
2020 |
url |
http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf http://irep.iium.edu.my/83782/ http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf |
_version_ |
1681489306065043456 |
score |
13.209306 |