Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university

Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan died...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen, Sahrir, Muhammad Sabri
Format: Article
Language:English
Published: Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor 2020
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf
http://irep.iium.edu.my/83782/
http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.83782
record_format dspace
spelling my.iium.irep.837822020-10-21T09:46:19Z http://irep.iium.edu.my/83782/ Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen Sahrir, Muhammad Sabri L Education (General) PJ6001 Arabic Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan diedarkan kepada 93 orang pelajar yang mengambil kursus Penulisan Akademik dalam bahasa Arab. Empat orang pensyarah yang mengajar kursus tersebut juga turut menjawab soal selidik yang diberikan. Temu bual semi-struktur dijalankan ke atas dua orang pensyarah dan lima orang pelajar bagi mengenalpasti justifikasi di sebalik pemilihan jenis maklum balas. Analisis deskriptif bagi data kuantitatif pula dibuat menggunakan perisian SPSS manakala analisis tematik menggunakan Atlas.ti digunakan untuk menganalisis temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah memilih maklum balas pembetulan bertulis secara tidak langsung dengan komen metalinguistik manakala pelajar pula memilih maklum balas pembetulan bertulis secara langsung dengan komen metalinguistik. Antara penjelasan yang diberikan oleh pensyarah adalah maklum balas yang dipilih kerana dapat membentuk kemahiran kognitif pelajar dan bebanan kerja yang banyak manakala pelajar pula berpandangan mereka tiada keyakinan diri untuk memperbetulkan kesalahan sendiri dan kekangan masa untuk mencari jawapan yang dilakukan dalam penulisan. Pendekatan pedagogi juga dicadangkan bagi membantu pelajar dan pensyarah bahasa Arab menggunakan Google Doc dalam menerima dan memberi maklum balas pembetulan bertulis., *********************************************************************** This study aims to examine the preferences and justification of teachers and students when giving and receiving written corrective feedback through Google Doc in Arabic language teaching and learning at a higher learning institution in Malaysia. Two questionnaires were adapted and distributed to 93 students in an Arabic Academic Writing course. Four lecturers who teach the course also answered the survey. A semi-structured interview was also conducted on two lecturers and five students to identify their justifications of feedback. Descriptive analysis on the quantitative data was performed using SPSS while thematic analysis via Atlas.ti was employed to analyse the interviews. The findings showed that teachers chose indirect written corrective feedback with metalinguistic comments while students preferred direct written corrective feedback with metalinguistic comments. The development of metacognitive skill and heavy workload were among the reasons of lecturers’ preferences for feedback. Lack of confidence to self-correct mistakes and time constraint to find answers were the basis given by the students. Pedagogical suggestions are provided to help Arabic students and lecturers to use Google Doc in receiving and giving written corrective feedback. Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor 2020-10-17 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen and Sahrir, Muhammad Sabri (2020) Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university. Sultan Alauddin Sulaiman Shah Journal (JSASS), 7 (2). pp. 42-55. E-ISSN 2289-8042 http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic L Education (General)
PJ6001 Arabic
spellingShingle L Education (General)
PJ6001 Arabic
Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen
Sahrir, Muhammad Sabri
Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
description Kajian ini bertujuan mengkaji pilihan dan justifikasi pensyarah dan pelajar ketika memberikan dan menerima maklum balas pembetulan bertulis melalui aplikasi Google Doc dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dua soal selidik telah diadaptasi dan diedarkan kepada 93 orang pelajar yang mengambil kursus Penulisan Akademik dalam bahasa Arab. Empat orang pensyarah yang mengajar kursus tersebut juga turut menjawab soal selidik yang diberikan. Temu bual semi-struktur dijalankan ke atas dua orang pensyarah dan lima orang pelajar bagi mengenalpasti justifikasi di sebalik pemilihan jenis maklum balas. Analisis deskriptif bagi data kuantitatif pula dibuat menggunakan perisian SPSS manakala analisis tematik menggunakan Atlas.ti digunakan untuk menganalisis temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah memilih maklum balas pembetulan bertulis secara tidak langsung dengan komen metalinguistik manakala pelajar pula memilih maklum balas pembetulan bertulis secara langsung dengan komen metalinguistik. Antara penjelasan yang diberikan oleh pensyarah adalah maklum balas yang dipilih kerana dapat membentuk kemahiran kognitif pelajar dan bebanan kerja yang banyak manakala pelajar pula berpandangan mereka tiada keyakinan diri untuk memperbetulkan kesalahan sendiri dan kekangan masa untuk mencari jawapan yang dilakukan dalam penulisan. Pendekatan pedagogi juga dicadangkan bagi membantu pelajar dan pensyarah bahasa Arab menggunakan Google Doc dalam menerima dan memberi maklum balas pembetulan bertulis., *********************************************************************** This study aims to examine the preferences and justification of teachers and students when giving and receiving written corrective feedback through Google Doc in Arabic language teaching and learning at a higher learning institution in Malaysia. Two questionnaires were adapted and distributed to 93 students in an Arabic Academic Writing course. Four lecturers who teach the course also answered the survey. A semi-structured interview was also conducted on two lecturers and five students to identify their justifications of feedback. Descriptive analysis on the quantitative data was performed using SPSS while thematic analysis via Atlas.ti was employed to analyse the interviews. The findings showed that teachers chose indirect written corrective feedback with metalinguistic comments while students preferred direct written corrective feedback with metalinguistic comments. The development of metacognitive skill and heavy workload were among the reasons of lecturers’ preferences for feedback. Lack of confidence to self-correct mistakes and time constraint to find answers were the basis given by the students. Pedagogical suggestions are provided to help Arabic students and lecturers to use Google Doc in receiving and giving written corrective feedback.
format Article
author Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen
Sahrir, Muhammad Sabri
author_facet Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen
Sahrir, Muhammad Sabri
author_sort Abd Hamid, Mohd Azrul Azlen
title Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
title_short Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
title_full Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
title_fullStr Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
title_full_unstemmed Analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis Bahasa Arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di Malaysia = Usage analysis of written electronic feedback among Arabic lecturers and students of a Malaysian university
title_sort analisis penggunaan maklum balas pembetulan bertulis bahasa arab secara elektronik dalam kalangan pensyarah dan pelajar universiti di malaysia = usage analysis of written electronic feedback among arabic lecturers and students of a malaysian university
publisher Centre for Core Studies International Islamic University College Selangor
publishDate 2020
url http://irep.iium.edu.my/83782/1/83782_Analisis%20Penggunaan%20Maklum%20Balas%20Pembetulan.pdf
http://irep.iium.edu.my/83782/
http://journal.kuis.edu.my/jsass/images/vol7bil2/jsass_vol7bil2_004_azrulazlen.pdf
_version_ 1681489306065043456
score 13.209306