Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas
Murid-murid berkeperluan khas mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan di dalam diri mereka. Oleh itu, pengajaran dan pembelajaran murid-murid ini perlu menggunakan pelbagai teknik yang bersesuaian beserta penggunaan sumber dengan mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu mereka capai (yasmin, 20...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/71109/1/Jurnal%20Melewar%202018.pdf http://irep.iium.edu.my/71109/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.71109 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.711092019-07-12T07:27:37Z http://irep.iium.edu.my/71109/ Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas Nazir, Faridah L Education (General) LB Theory and practice of education Murid-murid berkeperluan khas mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan di dalam diri mereka. Oleh itu, pengajaran dan pembelajaran murid-murid ini perlu menggunakan pelbagai teknik yang bersesuaian beserta penggunaan sumber dengan mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu mereka capai (yasmin, 2000; Khatijah & Yasmin 2006). Murid-murid berkeperluan khas juga mempunyai pelbagai masalah seperti masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah kemahiran motor, masalah sosialisasi dan emosi. Maka, guru-guru perlu mengamalkan aktiviti terapi ketika proses pengajaran di dalam atau luar kelas dalam usaha membantu murid-murid ini mencapai potensi yang maksimum sesuai dengan keupayaan mereka. Sehubungan dengan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada terapi seni melalui aktiviti mewarna bole meningkatkan tumpuan, minat dan mengurangkan stres murid-murid pendidikan khas. Murid-murid pendidikan khas yang dipilih sebagai peserta kajian adalah seramai dua orang, iaitu yang bermasalah pendengaran, dan yang bermasalh pembelajaran, iaitu lembam. Kedua-dua orang murid ini pada kebiasaanya, lambat menyiapkan aktiviti semasa pengajaran dan pembelajaran sama ada di dalam atau di luar bilik darjah. Manakala, murid yang lembam pula mempunyai penguasaan belajar yang lemah. Akan tetapi, dapatan kajian mendapati bahawa, murid-murid ini amat berminat dengan Buku aktiviti mewarna Kisah Zidni. Mereka telah memberi tumpuan sepenuhnya semasa aktiviti mewarna dijalankan oleh pengkaji sehingga berjaya menyiapkan tugasan mewarna didalam buku aktiviti tersebut dengan amat baik. 2018 Article PeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/71109/1/Jurnal%20Melewar%202018.pdf Nazir, Faridah (2018) Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas. Jurnal Melewar (22). pp. 30-40. ISSN 1394-3278 |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education Nazir, Faridah Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
description |
Murid-murid berkeperluan khas mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan di dalam diri mereka. Oleh itu, pengajaran dan pembelajaran murid-murid ini perlu menggunakan pelbagai teknik yang bersesuaian beserta penggunaan sumber dengan mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu mereka capai (yasmin, 2000; Khatijah & Yasmin 2006). Murid-murid berkeperluan khas juga mempunyai pelbagai masalah seperti masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah kemahiran motor, masalah sosialisasi dan emosi. Maka, guru-guru perlu mengamalkan aktiviti terapi ketika proses pengajaran di dalam atau luar kelas dalam usaha membantu murid-murid ini mencapai potensi yang maksimum sesuai dengan keupayaan mereka. Sehubungan dengan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sama ada terapi seni melalui aktiviti mewarna bole meningkatkan tumpuan, minat dan mengurangkan stres murid-murid pendidikan khas. Murid-murid pendidikan khas yang dipilih sebagai peserta kajian adalah seramai dua orang, iaitu yang bermasalah pendengaran, dan yang bermasalh pembelajaran, iaitu lembam. Kedua-dua orang murid ini pada kebiasaanya, lambat menyiapkan aktiviti semasa pengajaran dan pembelajaran sama ada di dalam atau di luar bilik darjah. Manakala, murid yang lembam pula mempunyai penguasaan belajar yang lemah. Akan tetapi, dapatan kajian mendapati bahawa, murid-murid ini amat berminat dengan Buku aktiviti mewarna Kisah Zidni. Mereka telah memberi tumpuan sepenuhnya semasa aktiviti mewarna dijalankan oleh pengkaji sehingga berjaya menyiapkan tugasan mewarna didalam buku aktiviti tersebut dengan amat baik. |
format |
Article |
author |
Nazir, Faridah |
author_facet |
Nazir, Faridah |
author_sort |
Nazir, Faridah |
title |
Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
title_short |
Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
title_full |
Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
title_fullStr |
Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
title_full_unstemmed |
Buku aktiviti kisah zidni Sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
title_sort |
buku aktiviti kisah zidni sebagai terapi seni dalam membantu murid-murid pendidikan khas |
publishDate |
2018 |
url |
http://irep.iium.edu.my/71109/1/Jurnal%20Melewar%202018.pdf http://irep.iium.edu.my/71109/ |
_version_ |
1643619966559191040 |
score |
13.211869 |