Keadilan restoratif dan retributif dalam syariah dan di malaysia: satu sorotan
Hukuman dalam Islam terbahagi kepada dua iaitu hukuman retributif dan hukuman restoratif. Hukuman yang sering diperkatakan ialah bersifat retributif iaitu bersifat menghukum pesalah di atas kesalahan beliau yang lalu. Manakala hukuman restoratif pula membawa maksud hukuman yang bersifat memulih te...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Centre for Contemporary Fiqh and Sharia Compliance, Faculty of Islamic Studies, University Kebangsaan Malaysia.
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/64391/1/JCIL-2018-31-Article-5%20UKM.pdf http://irep.iium.edu.my/64391/ http://www.ukm.my/jcil/wp-content/uploads/2018/06/JCIL-2018-31-Article-5.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Hukuman dalam Islam terbahagi kepada dua iaitu hukuman retributif dan hukuman restoratif. Hukuman yang
sering diperkatakan ialah bersifat retributif iaitu bersifat menghukum pesalah di atas kesalahan beliau yang lalu.
Manakala hukuman restoratif pula membawa maksud hukuman yang bersifat memulih tetapi tidak begitu popular
dalam undang-undang Islam di Malaysia. Makalah ini akan membincangkan tentang konsep, sifat dan objektif
kedua-dua jenis hukuman ini. Selain itu, makalah ini bertujuan untuk melihat perbezaan dan kesinambungan yang
ada pada kedua-dua jenis hukuman yang disebutkan di atas. Nas-nas syariah telah jelas menunjukkan bahawa
hukuman restoratif dan retributif wujud dalam Islam. Malah pada satu tahap, boleh dilihat bahawa Islam itu
sendiri banyak mengesyorkan untuk kita memilih hukuman restoratif berbanding hukuman retributif. Beberapa kes
yang telah diputuskan oleh Mahkamah Syariah di Malaysia juga bertujuan untuk melihat sejauhmanakah
pelakasanaan hukuman restoratif dikenakan ke atas tertuduh. Makalah ini juga membincangkan sejauhmana
kedua-dua hukuman ini dilaksanakan di Mahkamah Syariah di Malaysia. Rujukan juga akan dibuat ke atas
beberapa undang-undang Islam yang terpakai di Malaysia seperti Undang-undang Tatacara Jenayah, Undangundang
Kesalahan Jenayah Syariah dan tidak ketinggalan juga Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah)
1965 [Akta 355]. Cadangan untuk meminda Akta 355 sangat dialu-alukan agar hukuman ke atas pesalah jenayah
syariah bukan hanya bersifat retributif tetapi juga bersifat restoratif.
Punishment in Islam is categorised into two, namely in forms of restorative and retributive. The punishment most
commonly adopt is retributive, whereby it is punishing the offender for his past committed offences. Meanwhile,
restrorative is the punishent that is rehibiliting in nature but quite unpopular in Islamic law in Malaysia. This study
aims to discuss on the concept, nature and objective of these two forms of punishment. Furthermore, this study aims
to identify the differences and similarities between these two forms of punishnmet. The shariah provision clearly
shows that the restorative and retributive punishment exists in Islam. Even in one stage, it is seen that Islam itself
encourages us to choose restorative instead of retributive punishment. A few cases have been decided by the
Shariah Court in Malaysia that aims to study the extent of implimentation of restorative punishment imposed to the
offender. Moreover, this study discusses the extent of both forms of punishment as adopted by the Shariah Court in
Malaysia. References also are made towards a few aaplicable Islamic law in Malaysia such as the Criminal
Procedural Law, Shariah Criminal Procedural Law and also Act of Shariah Court (Criminal Jurisdiction) 1965 Act
355. Suggestions to ammend Act 355 is utmost welcomed to ensure the punishment imposed on the criminal
shariah offenders is not only retributive in nature, but also restorative. |
---|