Memupuk penyelesaian masalah dan penilaian prestasi di kalangan guru matematik Di Malaysia

Penyelesaian masalah dianggap penting dalam pembelajaran matematik kerana ia mengembangkan aspek pemikiran logik dalam mempelajari matematik. Dengan itu, ia membolehkan pelajar menaakul, menyampaikan idea-idea, dan menggunakan pengetahuan sedia ada untuk konteks yang baru dan berbeza daripada masala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khalid, Madihah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/57063/6/57063-abstract.pdf
http://irep.iium.edu.my/57063/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelesaian masalah dianggap penting dalam pembelajaran matematik kerana ia mengembangkan aspek pemikiran logik dalam mempelajari matematik. Dengan itu, ia membolehkan pelajar menaakul, menyampaikan idea-idea, dan menggunakan pengetahuan sedia ada untuk konteks yang baru dan berbeza daripada masalah dan situasi sebelumnya. Didalam keputusan terbaru “Programme for International Student Assessment” (PISA), berkaitan dengan penyelesaian masalah, didapati pelajar Malaysia yang berumur sekitar 15 tahun memperolehi markah sebanyak 422, yang jauh dibawah purata OECD sebanyak 500. Salah satu kemungkinan kepada prestasi kurang memuaskan ini adalah kerana keupayaan pelajar kita menyelesaikan masalah tidak dipupuk diperingkat sekolah arus perdana. Kertas kerja ini akan menyentuh beberapa implikasi daripada keputusan dari PISA, pendekatan pedagogi guru-guru Malaysia dalam pengajaran dan pembelajaran matematik, dan cadangan melaksanakan “lesson study’ untuk menggalakkan pengajaran matematik melalui kaedah penyelesaian masalah. Pada masa yang sama, penilaian berkesan bagi penyelesaian masalah memerlukan lebih daripada sekadar melihat jawapan tetapi memerlukan analisis proses. Oleh itu, di dalam proses menilai penyelesaikan masalah matematik, peranan “penilaian prestasi” akan dikaji - sebagai contoh bagaimana ia boleh dilaksanakan serentak untuk memenuhi keperluan penilaian berasaskan sekolah. Akhir sekali, hasil kajian daripada beberapa kajian keatas penyelesaian masalah dan pendekatan ‘lesson study; akan dibentangkan beserta penyelidikan penyelidik sendiri mengenai ‘lesson study’, penyelesaian masalah dan penilaian prestasi. Kajian penyelidik sendiri akan digunakan sebagai contoh dan perbincangan