EZ-Arabic 2.0

Laman EZ-Arabic 2.0 merupakan laman pembelajaran maya. Ia direka khusus untuk pelajar di peringkat permulaan di Malaysia khususnya pada peringkat sekolah rendah. Inovasi ini dimulakan dengan kajian literatur terhadap tiga teori iaitu work of Nation (2003), Prensky (2001) dan Mayer (2001). Rekabentuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Mohd Firdaus, Nasir, Mohd Shahrizal, Abdul Hamid, Mohd Fauzi, Sahrir, Muhammad Sabri
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/52938/2/SIJIL%20IUCEL%202016%20gold%20medal.pdf
http://irep.iium.edu.my/52938/7/52938_DR%20sabri.pdf
http://irep.iium.edu.my/52938/
http://ctl.utm.my/iucel/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.52938
record_format dspace
spelling my.iium.irep.529382017-03-15T07:12:28Z http://irep.iium.edu.my/52938/ EZ-Arabic 2.0 Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Abdul Hamid, Mohd Fauzi Sahrir, Muhammad Sabri L Education (General) PJ Semitic Laman EZ-Arabic 2.0 merupakan laman pembelajaran maya. Ia direka khusus untuk pelajar di peringkat permulaan di Malaysia khususnya pada peringkat sekolah rendah. Inovasi ini dimulakan dengan kajian literatur terhadap tiga teori iaitu work of Nation (2003), Prensky (2001) dan Mayer (2001). Rekabentuk serta pembangunan prototaip ini dilengkapi dengan pembelajaran menerusi permainan komputer (game-based learning). Rekaan dan pembangunan prototaip ini diadaptasi daripada 'design principles' kajian Muhammad Sabri (2011). Kajian tersebut telah dijalankan ke atas para pelajar matrikulasi UIAM yang diberi nama ‘Arabic vocabulary learning games protype’. Ini merupakan kesinambungan daripada pembangunan pembelajaran maya yang membolehkan para pelajar serta guru menggunakannya sebagai sumber bantuan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. EZ-Arabic 2.0 ini mengandungi beberapa komponen, antaranya adalah video, audio, permainan, sesi latihan, e-buku, ruangan chat dan komentar. EZ-Arabic 2.0 juga dapat diakses melalui peranti mudah alih seperti telefon pintar dan juga tablet bagi pembelajaran kendiri pada setiap masa dan ketika. Laman EZ-Arabic 2.0 boleh dilayari melalui pautan berikut: www.ezarabic.net/v2. 2016 Conference or Workshop Item REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/52938/2/SIJIL%20IUCEL%202016%20gold%20medal.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/52938/7/52938_DR%20sabri.pdf Yahaya, Mohd Firdaus and Nasir, Mohd Shahrizal and Abdul Hamid, Mohd Fauzi and Sahrir, Muhammad Sabri (2016) EZ-Arabic 2.0. In: International University Carnival on e-Learning (IUCEL) 2016, 20th-21st Sept. 2016, Skudai, Johor. (Unpublished) http://ctl.utm.my/iucel/
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
English
topic L Education (General)
PJ Semitic
spellingShingle L Education (General)
PJ Semitic
Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
Sahrir, Muhammad Sabri
EZ-Arabic 2.0
description Laman EZ-Arabic 2.0 merupakan laman pembelajaran maya. Ia direka khusus untuk pelajar di peringkat permulaan di Malaysia khususnya pada peringkat sekolah rendah. Inovasi ini dimulakan dengan kajian literatur terhadap tiga teori iaitu work of Nation (2003), Prensky (2001) dan Mayer (2001). Rekabentuk serta pembangunan prototaip ini dilengkapi dengan pembelajaran menerusi permainan komputer (game-based learning). Rekaan dan pembangunan prototaip ini diadaptasi daripada 'design principles' kajian Muhammad Sabri (2011). Kajian tersebut telah dijalankan ke atas para pelajar matrikulasi UIAM yang diberi nama ‘Arabic vocabulary learning games protype’. Ini merupakan kesinambungan daripada pembangunan pembelajaran maya yang membolehkan para pelajar serta guru menggunakannya sebagai sumber bantuan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. EZ-Arabic 2.0 ini mengandungi beberapa komponen, antaranya adalah video, audio, permainan, sesi latihan, e-buku, ruangan chat dan komentar. EZ-Arabic 2.0 juga dapat diakses melalui peranti mudah alih seperti telefon pintar dan juga tablet bagi pembelajaran kendiri pada setiap masa dan ketika. Laman EZ-Arabic 2.0 boleh dilayari melalui pautan berikut: www.ezarabic.net/v2.
format Conference or Workshop Item
author Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
Sahrir, Muhammad Sabri
author_facet Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
Sahrir, Muhammad Sabri
author_sort Yahaya, Mohd Firdaus
title EZ-Arabic 2.0
title_short EZ-Arabic 2.0
title_full EZ-Arabic 2.0
title_fullStr EZ-Arabic 2.0
title_full_unstemmed EZ-Arabic 2.0
title_sort ez-arabic 2.0
publishDate 2016
url http://irep.iium.edu.my/52938/2/SIJIL%20IUCEL%202016%20gold%20medal.pdf
http://irep.iium.edu.my/52938/7/52938_DR%20sabri.pdf
http://irep.iium.edu.my/52938/
http://ctl.utm.my/iucel/
_version_ 1643614259340378112
score 13.18916