Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam

Bahasa Arab merupakan satu bahasa yang mempunyai kedudukan istimewa dalam Islam. Ia dipilih untuk menjadi bahasa pengantara bagi membawa mesej Islam. Selain itu, kesemua amal ibadah umat Islam tidak terlepas daripada penggunaan bahasa Arab, malah menjadi syarat sesuatu ibadah itu diterima khususnya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nasir, Mohd Shahrizal, Yahaya , Mohd Firdaus, Sahrir, Muhammad Sabri
Format: Article
Language:English
English
English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/44263/1/Article_manuscript.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/2/Acceptance_Letter.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/3/APJEE_Copyright_2015_%281%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/
http://apjee.usm.my/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.44263
record_format dspace
spelling my.iium.irep.442632016-01-07T21:31:07Z http://irep.iium.edu.my/44263/ Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam Nasir, Mohd Shahrizal Yahaya , Mohd Firdaus Sahrir, Muhammad Sabri PJ6001 Arabic Bahasa Arab merupakan satu bahasa yang mempunyai kedudukan istimewa dalam Islam. Ia dipilih untuk menjadi bahasa pengantara bagi membawa mesej Islam. Selain itu, kesemua amal ibadah umat Islam tidak terlepas daripada penggunaan bahasa Arab, malah menjadi syarat sesuatu ibadah itu diterima khususnya yang melibatkan ibadah solat dan haji. Hal ini menjadikan bahasa Arab amat sinonim dengan Islam dan umatnya. Kepelbagaian bangsa dan bahasa umat Islam di seluruh dunia menjadi asas utama perlunya usaha mempelajari bahasa Arab khususnya bagi tujuan ibadah. Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau persepsi berkaitan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan masyarakat awam di Malaysia. Kajian dijalankan melalui kajian soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook®. Sasaran utama bagi kajian ini ialah masyarakat Muslim awam daripada pelbagai latar belakang. Hasil kajian menunjukkan majoriti masyarakat awam mengiktiraf kepentingan pembelajaran bahasa Arab bagi masyarakat Muslim khususnya bagi memahami bacaan-bacaan asas dalam ibadah. Pelbagai cadangan turut dikemukakan oleh responden bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab. Berdasarkan dapatan ini, satu rangka modul pembelajaran bahasa Arab untuk tujuan ibadah akan dicadangkan bagi membantu masyarakat awam mempelajari bahasa ini. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015-06-01 Article REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/44263/1/Article_manuscript.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/44263/2/Acceptance_Letter.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/44263/3/APJEE_Copyright_2015_%281%29.pdf Nasir, Mohd Shahrizal and Yahaya , Mohd Firdaus and Sahrir, Muhammad Sabri (2015) Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 30 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 (O), 2180-3463 (P) (In Press) http://apjee.usm.my/index.html
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
English
English
topic PJ6001 Arabic
spellingShingle PJ6001 Arabic
Nasir, Mohd Shahrizal
Yahaya , Mohd Firdaus
Sahrir, Muhammad Sabri
Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
description Bahasa Arab merupakan satu bahasa yang mempunyai kedudukan istimewa dalam Islam. Ia dipilih untuk menjadi bahasa pengantara bagi membawa mesej Islam. Selain itu, kesemua amal ibadah umat Islam tidak terlepas daripada penggunaan bahasa Arab, malah menjadi syarat sesuatu ibadah itu diterima khususnya yang melibatkan ibadah solat dan haji. Hal ini menjadikan bahasa Arab amat sinonim dengan Islam dan umatnya. Kepelbagaian bangsa dan bahasa umat Islam di seluruh dunia menjadi asas utama perlunya usaha mempelajari bahasa Arab khususnya bagi tujuan ibadah. Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau persepsi berkaitan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan masyarakat awam di Malaysia. Kajian dijalankan melalui kajian soal selidik yang dimuat naik dalam laman sosial facebook®. Sasaran utama bagi kajian ini ialah masyarakat Muslim awam daripada pelbagai latar belakang. Hasil kajian menunjukkan majoriti masyarakat awam mengiktiraf kepentingan pembelajaran bahasa Arab bagi masyarakat Muslim khususnya bagi memahami bacaan-bacaan asas dalam ibadah. Pelbagai cadangan turut dikemukakan oleh responden bagi meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Arab. Berdasarkan dapatan ini, satu rangka modul pembelajaran bahasa Arab untuk tujuan ibadah akan dicadangkan bagi membantu masyarakat awam mempelajari bahasa ini.
format Article
author Nasir, Mohd Shahrizal
Yahaya , Mohd Firdaus
Sahrir, Muhammad Sabri
author_facet Nasir, Mohd Shahrizal
Yahaya , Mohd Firdaus
Sahrir, Muhammad Sabri
author_sort Nasir, Mohd Shahrizal
title Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
title_short Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
title_full Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
title_fullStr Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
title_full_unstemmed Tinjauan persepsi pembelajaran Bahasa Arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
title_sort tinjauan persepsi pembelajaran bahasa arab untuk tujuan ibadah sebagai satu keperluan bagi masyarakat awam
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2015
url http://irep.iium.edu.my/44263/1/Article_manuscript.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/2/Acceptance_Letter.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/3/APJEE_Copyright_2015_%281%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/44263/
http://apjee.usm.my/index.html
_version_ 1643612542669422592
score 13.18916