Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf http://irep.iium.edu.my/38211/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.38211 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.382112021-07-22T16:43:46Z http://irep.iium.edu.my/38211/ Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia Firdaus, Razali Hj. Mohd. Noor, Norzailawati H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam gaya pembelajaran. Sungguhpun pelajar jurusan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal sedikit cenderung kepada gaya pembelajaran sequential (i.e. sekitar 60%) berbanding global, dan sebaliknya, pelajar jurusan Fakulti Kej. Kimia & Kej. Sumber Asli cenderung kepada gaya pembelajaran sensing (65%) berbanding intuitif, kaitan sebenar di antara gaya-gaya pembelajaran ini dengan tahap kelayakan masuk universiti tidak dapat dijelaskan. Pelajar Melayu dilihat lebih selesa dengan pembelajaran aktif berbanding reflektif. Kecenderungan gaya pembelajaran sensing dan reflektif di kalangan pelajar Cina berkemungkinan disuburkan oleh sistem pendidikan di sekolah rendah dan menengah. Kedua-dua gaya ini, ironinya secocok dengan suasana pembelajaran di universiti, dan mungkin faktor penyumbang utama kepada kemandirian dan kecemerlangan mereka dalam sistem pendidikan di universiti. Hasil tinjauan ini memberi maklumat yang berguna kepada pengajar untuk mempelbagai teknik pengajaran sesuai dengan kumpulan sasaran. 2008 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf Firdaus, Razali and Hj. Mohd. Noor, Norzailawati (2008) Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia. In: National Student Development Conference 2008 (NASDEC 2008), 22-23 October 2008, Johor Bahru. |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races Firdaus, Razali Hj. Mohd. Noor, Norzailawati Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
description |
Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam gaya pembelajaran. Sungguhpun pelajar jurusan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal sedikit cenderung kepada gaya pembelajaran sequential (i.e. sekitar 60%) berbanding global, dan sebaliknya, pelajar jurusan Fakulti Kej. Kimia & Kej. Sumber Asli cenderung kepada gaya pembelajaran sensing (65%) berbanding intuitif, kaitan sebenar di antara gaya-gaya pembelajaran ini dengan tahap kelayakan masuk universiti tidak dapat dijelaskan. Pelajar Melayu dilihat lebih selesa dengan pembelajaran aktif berbanding reflektif. Kecenderungan gaya pembelajaran sensing dan reflektif di kalangan pelajar Cina berkemungkinan disuburkan oleh sistem pendidikan di sekolah rendah dan menengah. Kedua-dua gaya ini, ironinya secocok dengan suasana pembelajaran di universiti, dan mungkin faktor penyumbang utama kepada kemandirian dan kecemerlangan mereka dalam sistem pendidikan di universiti. Hasil tinjauan ini memberi maklumat yang berguna kepada pengajar untuk mempelbagai teknik pengajaran sesuai dengan kumpulan sasaran. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Firdaus, Razali Hj. Mohd. Noor, Norzailawati |
author_facet |
Firdaus, Razali Hj. Mohd. Noor, Norzailawati |
author_sort |
Firdaus, Razali |
title |
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
title_short |
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
title_full |
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr |
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed |
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort |
faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar universiti teknologi malaysia |
publishDate |
2008 |
url |
http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf http://irep.iium.edu.my/38211/ |
_version_ |
1706956516928520192 |
score |
13.211869 |