Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language

Kajian ini dijalankan ke atas sekelompok pelajar yang mengikuti kursus kemahiran bertutur bahasa Arab, iaitu BA (LQS 0415) yang ditawarkan oleh CELPAD (Centre for Languages & Pre-University Academic Development), International Islamic University Malaysia (IIUM), Gombak, kepada pelajar yang memb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haji Daud, Nadwah, Abd. Pisal, Nadhilah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 2014
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/36779/2/Permasalahan_Pertuturan_Dalam_BahasaArab_Sebagai_Bahasa_Kedua.pdf
http://irep.iium.edu.my/36779/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/3374
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.36779
record_format dspace
spelling my.iium.irep.36779 http://irep.iium.edu.my/36779/ Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language Haji Daud, Nadwah Abd. Pisal, Nadhilah P Philology. Linguistics PI Oriental languages and literatures Kajian ini dijalankan ke atas sekelompok pelajar yang mengikuti kursus kemahiran bertutur bahasa Arab, iaitu BA (LQS 0415) yang ditawarkan oleh CELPAD (Centre for Languages & Pre-University Academic Development), International Islamic University Malaysia (IIUM), Gombak, kepada pelajar yang membuat pengkhususan dalam Pengajian Islam dan Bahasa Arab (IRKHS). Kursus tersebut dilaksanakan bagi membantu meningkatkan prestasi akademik golongan pelajar melalui penguasaan kemahiran untuk bertutur bahasa Arab. Akan tetapi, didapati bahawa sejumlah 70% pelajar tidak mampu mengikuti perbincangan dalam kelas dengan efektif disebabkan penguasaan Bahasa Arab mereka yang lemah. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi pelajar ketika bertutur bahasa Arab dengan meneliti secara langsung akan kesukaran-kesukaran yang pelajar hadapi ketika mereka melaksanakan tugasan yang melibatkan aktiviti pertuturan. Metode kajian yang digunakan ialah pemerhatian dan temu bual. Tiga tugasan berbahasa Arab bersifat tunggal dan berbilang telah ditugaskan kepada pelajar yang merangkumi: 1) melakonkan situasi, 2) penceritaan semula dan (3) perkongsian pengalaman. Ketiga-tiga tugasan berbahasa Arab tersebut mempunyai tahap kesukaran yang berbeza sama ada ia disokong oleh konteks atau tidak. Di samping itu, para responden diberikan tempoh persediaan sebelum tugasan mereka dibentangkan. Kajian ini mendapati bahawa kesukaran dalam berbahasa Arab telah membantutkan keupayaan pelajar dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur. Pelajar berdepan dengan lebih banyak masalah ketika melaksanakan tugasan secara individu kerana mereka perlu melaksanakannya dengan sendiri. Selain itu, kekurangan kosa kata semasa bertutur juga mengganggu kelancaran pelajar ketika sesi penyampaian. Setelah mengenal pasti permasalahan pelajar dalam pertuturan, guru digalakkan memfokuskan aktiviti pembelajaran kepada pengukuhan kosa kata serta memperbanyakkan aktiviti berkumpulan dengan menekankan aspek berkomunikasi dalam Bahasa Arab semasa tugasan-tugasan tersebut dilaksanakan. Pelajar didapati dapat mengatasi masalah yang mereka hadapi dengan bantuan rakan sekumpulan. Selain itu, aktiviti berkumpulan juga mampu mencetuskan suasana kebahasaan yang dapat merangsang penggunaan bahasa yang dipelajari. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 2014-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/36779/2/Permasalahan_Pertuturan_Dalam_BahasaArab_Sebagai_Bahasa_Kedua.pdf Haji Daud, Nadwah and Abd. Pisal, Nadhilah (2014) Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language. GEMA Online Journal of Language Studies, 14 (1). pp. 117-133. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/3374
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic P Philology. Linguistics
PI Oriental languages and literatures
spellingShingle P Philology. Linguistics
PI Oriental languages and literatures
Haji Daud, Nadwah
Abd. Pisal, Nadhilah
Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
description Kajian ini dijalankan ke atas sekelompok pelajar yang mengikuti kursus kemahiran bertutur bahasa Arab, iaitu BA (LQS 0415) yang ditawarkan oleh CELPAD (Centre for Languages & Pre-University Academic Development), International Islamic University Malaysia (IIUM), Gombak, kepada pelajar yang membuat pengkhususan dalam Pengajian Islam dan Bahasa Arab (IRKHS). Kursus tersebut dilaksanakan bagi membantu meningkatkan prestasi akademik golongan pelajar melalui penguasaan kemahiran untuk bertutur bahasa Arab. Akan tetapi, didapati bahawa sejumlah 70% pelajar tidak mampu mengikuti perbincangan dalam kelas dengan efektif disebabkan penguasaan Bahasa Arab mereka yang lemah. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi pelajar ketika bertutur bahasa Arab dengan meneliti secara langsung akan kesukaran-kesukaran yang pelajar hadapi ketika mereka melaksanakan tugasan yang melibatkan aktiviti pertuturan. Metode kajian yang digunakan ialah pemerhatian dan temu bual. Tiga tugasan berbahasa Arab bersifat tunggal dan berbilang telah ditugaskan kepada pelajar yang merangkumi: 1) melakonkan situasi, 2) penceritaan semula dan (3) perkongsian pengalaman. Ketiga-tiga tugasan berbahasa Arab tersebut mempunyai tahap kesukaran yang berbeza sama ada ia disokong oleh konteks atau tidak. Di samping itu, para responden diberikan tempoh persediaan sebelum tugasan mereka dibentangkan. Kajian ini mendapati bahawa kesukaran dalam berbahasa Arab telah membantutkan keupayaan pelajar dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur. Pelajar berdepan dengan lebih banyak masalah ketika melaksanakan tugasan secara individu kerana mereka perlu melaksanakannya dengan sendiri. Selain itu, kekurangan kosa kata semasa bertutur juga mengganggu kelancaran pelajar ketika sesi penyampaian. Setelah mengenal pasti permasalahan pelajar dalam pertuturan, guru digalakkan memfokuskan aktiviti pembelajaran kepada pengukuhan kosa kata serta memperbanyakkan aktiviti berkumpulan dengan menekankan aspek berkomunikasi dalam Bahasa Arab semasa tugasan-tugasan tersebut dilaksanakan. Pelajar didapati dapat mengatasi masalah yang mereka hadapi dengan bantuan rakan sekumpulan. Selain itu, aktiviti berkumpulan juga mampu mencetuskan suasana kebahasaan yang dapat merangsang penggunaan bahasa yang dipelajari.
format Article
author Haji Daud, Nadwah
Abd. Pisal, Nadhilah
author_facet Haji Daud, Nadwah
Abd. Pisal, Nadhilah
author_sort Haji Daud, Nadwah
title Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
title_short Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
title_full Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
title_fullStr Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
title_full_unstemmed Permasalahan pertuturan dalam Bahasa Arab sebagai bahasa kedua = Speaking problems in Arabic as a second language
title_sort permasalahan pertuturan dalam bahasa arab sebagai bahasa kedua = speaking problems in arabic as a second language
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
publishDate 2014
url http://irep.iium.edu.my/36779/2/Permasalahan_Pertuturan_Dalam_BahasaArab_Sebagai_Bahasa_Kedua.pdf
http://irep.iium.edu.my/36779/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/3374
_version_ 1643616618142498816
score 13.159267