Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.

Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia. Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salleh, Mohamad Johdi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf
http://irep.iium.edu.my/15044/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.15044
record_format dspace
spelling my.iium.irep.150442012-02-08T05:06:23Z http://irep.iium.edu.my/15044/ Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. Salleh, Mohamad Johdi L Education (General) Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia. Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Seramai 150 orang guru terlibat sebagai sampel kajian terdiri daripada pelbagai gender, peringkat umur, pengalaman mengajar, kaum, dan, institusi pengajian MARA seluruh Malaysia yang dipilih secara rawak. Sampel kajian merupakan sebahagian guru-guru pelbagai institusi pengajian MARA yang sedang mengikuti Program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Gombak. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 15.0 yang dipaparkan dalam kekerapan respons, peratusan, dan, min. Dapatan menunjukkan konstruk bagi guru mempunyai nilai min tertinggi iaitu 3.77 dan paling rendah ialah konstruk sikap pelajar dengan nilai min 3.31. Adalah diharapkan hasil kajian ini akan memberi inspirasi kepada pelbagai kategori pegawai, pendidik, ibu-bapa, dan, warga institusi pengajian MARA seluruh negara demi memperkasakan generasi pewaris kepimpinan dan modal insan kelas pertama ke arah merealisasikan Wawasan 2020 dan visi 1Malaysia. 2011-07 Conference or Workshop Item REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf Salleh, Mohamad Johdi (2011) Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. In: National Seminar on Counseling Across Culture PEKEMA 2011, 24 - 25 Julai 2011, Universiti Malaysia Sarawak.
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Salleh, Mohamad Johdi
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
description Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia. Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Seramai 150 orang guru terlibat sebagai sampel kajian terdiri daripada pelbagai gender, peringkat umur, pengalaman mengajar, kaum, dan, institusi pengajian MARA seluruh Malaysia yang dipilih secara rawak. Sampel kajian merupakan sebahagian guru-guru pelbagai institusi pengajian MARA yang sedang mengikuti Program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Gombak. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 15.0 yang dipaparkan dalam kekerapan respons, peratusan, dan, min. Dapatan menunjukkan konstruk bagi guru mempunyai nilai min tertinggi iaitu 3.77 dan paling rendah ialah konstruk sikap pelajar dengan nilai min 3.31. Adalah diharapkan hasil kajian ini akan memberi inspirasi kepada pelbagai kategori pegawai, pendidik, ibu-bapa, dan, warga institusi pengajian MARA seluruh negara demi memperkasakan generasi pewaris kepimpinan dan modal insan kelas pertama ke arah merealisasikan Wawasan 2020 dan visi 1Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Salleh, Mohamad Johdi
author_facet Salleh, Mohamad Johdi
author_sort Salleh, Mohamad Johdi
title Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
title_short Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
title_full Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
title_fullStr Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
title_full_unstemmed Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
title_sort persepsi guru-guru mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian mara malaysia.
publishDate 2011
url http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf
http://irep.iium.edu.my/15044/
_version_ 1643606961510416384
score 13.154949