Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia.
Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia. Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Ser...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf http://irep.iium.edu.my/15044/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.15044 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.150442012-02-08T05:06:23Z http://irep.iium.edu.my/15044/ Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. Salleh, Mohamad Johdi L Education (General) Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia. Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Seramai 150 orang guru terlibat sebagai sampel kajian terdiri daripada pelbagai gender, peringkat umur, pengalaman mengajar, kaum, dan, institusi pengajian MARA seluruh Malaysia yang dipilih secara rawak. Sampel kajian merupakan sebahagian guru-guru pelbagai institusi pengajian MARA yang sedang mengikuti Program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Gombak. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 15.0 yang dipaparkan dalam kekerapan respons, peratusan, dan, min. Dapatan menunjukkan konstruk bagi guru mempunyai nilai min tertinggi iaitu 3.77 dan paling rendah ialah konstruk sikap pelajar dengan nilai min 3.31. Adalah diharapkan hasil kajian ini akan memberi inspirasi kepada pelbagai kategori pegawai, pendidik, ibu-bapa, dan, warga institusi pengajian MARA seluruh negara demi memperkasakan generasi pewaris kepimpinan dan modal insan kelas pertama ke arah merealisasikan Wawasan 2020 dan visi 1Malaysia. 2011-07 Conference or Workshop Item REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf Salleh, Mohamad Johdi (2011) Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. In: National Seminar on Counseling Across Culture PEKEMA 2011, 24 - 25 Julai 2011, Universiti Malaysia Sarawak. |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Salleh, Mohamad Johdi Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
description |
Kajian ini membincangkan persepsi guru-guru MARA terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar pelbagai institusi pengajian MARA (IPMa) di Malaysia.
Di antara faktor-faktor yang dianalisis ialah sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga, suasana sekolah, guru, dan, persekitaran. Seramai 150 orang guru terlibat sebagai sampel kajian terdiri daripada pelbagai gender, peringkat umur, pengalaman mengajar, kaum, dan, institusi pengajian
MARA seluruh Malaysia yang dipilih secara rawak. Sampel kajian merupakan sebahagian guru-guru pelbagai institusi pengajian MARA yang sedang mengikuti Program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Gombak. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 15.0 yang dipaparkan dalam kekerapan respons, peratusan, dan, min. Dapatan menunjukkan konstruk bagi guru mempunyai nilai min tertinggi iaitu 3.77 dan
paling rendah ialah konstruk sikap pelajar dengan nilai min 3.31. Adalah diharapkan hasil kajian
ini akan memberi inspirasi kepada pelbagai kategori pegawai, pendidik, ibu-bapa, dan, warga
institusi pengajian MARA seluruh negara demi memperkasakan generasi pewaris kepimpinan dan modal insan kelas pertama ke arah merealisasikan Wawasan 2020 dan visi 1Malaysia. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Salleh, Mohamad Johdi |
author_facet |
Salleh, Mohamad Johdi |
author_sort |
Salleh, Mohamad Johdi |
title |
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
title_short |
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
title_full |
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
title_fullStr |
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
title_full_unstemmed |
Persepsi guru-guru Mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian Mara Malaysia. |
title_sort |
persepsi guru-guru mara terhadap faktor-faktor mempengaruhi disiplin pelajar-pelajar institusi pengajian mara malaysia. |
publishDate |
2011 |
url |
http://irep.iium.edu.my/15044/1/National_Seminar_on_Counseling_PEKEMA_2011_-_Faktor_Mempengaruhi_Displin_Pelajar_MARA.pdf http://irep.iium.edu.my/15044/ |
_version_ |
1643606961510416384 |
score |
13.154949 |