Penggunaan Bahasa Slanga Dalam Komunikasi Pelajar Kursus Bahasa Melayu Komunikasi Antarabangsa Di UIAM Pagoh
Penggunaan bahasa slanga dalam kalangan pelajar di institusi pendidikan merupakan permasalahan utama pada era globalisasi ini. Perkara ini telah menjadi satu perkara yang serius kerana kekerapan penggunaan bahasa slanga dalam kehidupan amat membimbangkan. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Proceeding Paper |
Language: | English |
Published: |
KSTCL Press
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/117263/1/%28e-Prosiding%20SBBS%202024%20%281%29%20%281%29.pdf http://irep.iium.edu.my/117263/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penggunaan bahasa slanga dalam kalangan pelajar di institusi pendidikan merupakan permasalahan utama pada era globalisasi ini. Perkara ini telah menjadi satu perkara yang serius
kerana kekerapan penggunaan bahasa slanga dalam kehidupan amat membimbangkan. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan penggunaan bahasa slanga ke atas Bahasa Melayu
Standard dan cara mengatasi penggunaan bahasa slanga dalam kalangan pelajar yang mengambil kursus Bahasa Melayu Komunikasi Antarabangsa (MCOM) di Universiti Islam
Antarabangsa (UIAM), kampus Pagoh. Seramai 7 orang mahasiswa daripada UIAM telah dipilih secara rawak yang sering menggunakan bahasa slanga dalam komunikasi harian mereka telah dipilih. Data diperoleh menggunakan reka bentuk kualitatif dengan kaedah temu bual menggunakan instrumen soal selidik. Data ditranskripsi daripada temu bual dan data dianalisis secara langsung terhadap penggunaan bahasa slanga dalam kalangan subjek kajian. Hasil dapatan mendapati perkataan-perkataan bahasa slanga yang menjadi trend penggunaannya dalam kalangan pelajar perempuan Bahasa Melayu Komunikasi Tahun 1 dalam aspek komunikasi harian mereka, kekerapan penggunaannya dalam kehidupan seharian sehingga memudaratkan ketulenan Bahasa Melayu Standard. Seramai 4 orang subjek kajian bersamaan dengan 57.1% menyatakan mereka sangat kerap menggunakan bahasa slanga dalam komunikasi dengan bilangan (lebih daripada 15 kali seminggu). Implikasinya, instrumen yang digunakan boleh ditambah baik untuk diaplikasikan kepada pelajar-pelajar dalam menentukan keberkesanannya. Semua pihak termasuklah pelajar haruslah bergembleng tenaga untuk mengurangkan penggunaan bahasa slanga daripada digunakan dalam kehidupan seharian. |
---|