Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)

Iklan merupakan suatu perihal menghebahkan atau memberitahu khalayak tentang sesuatu penghasilan produk dan perkhidmatan. Kebanyakan pengusaha atau pengiklan menggunakan media massa seperti televisyen untuk mempromosikan hasil produknya. Secara tidak langsung, lakuan pertutu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saimon, Aminnudin, Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2024
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/116772/7/116772_Penginterpretasian%20ujaran%20ilokusi.pdf
http://irep.iium.edu.my/116772/
https://journals.utm.my/lsp/article/view/23181/8659
https://doi.org/10.11113/lspi.v11.23181
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.116772
record_format dspace
spelling my.iium.irep.1167722024-12-16T06:37:04Z http://irep.iium.edu.my/116772/ Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI) Saimon, Aminnudin Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen P Philology. Linguistics P87 Communication. Mass media Iklan merupakan suatu perihal menghebahkan atau memberitahu khalayak tentang sesuatu penghasilan produk dan perkhidmatan. Kebanyakan pengusaha atau pengiklan menggunakan media massa seperti televisyen untuk mempromosikan hasil produknya. Secara tidak langsung, lakuan pertuturan sebenarnya banyak diterapkan dalam ujaran para pengusaha, namun sukar untuk ditentuk an jenis lakuanpertuturannya kerana kekeliruan dan kekurangan pemahaman tentang lakuan pertuturan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisis jenis lakuan pertuturan dalam iklan perniagaan D’herbs (seterusnya DH) dan Siti Khadijah (seterusnya SK) dalam rancangan Wanita Hari Ini (WHI) mengikut kriteria taksonomi Searle (1969). Kaedah kualitatif iaitu anal isis kandungan teks digunakan sebagai pendekatan kajian untuk mengumpul data mengenai jenis-jenis lakuan pertuturan. Kaedah ini dipilih kerana setiap ujaran bagi setiap pengusaha undangan dan pengacara dalam rancangan tersebut akan diteliti dan dikategorikan mengikut jenis lakuan pertuturan teori Searle (1969). Ujaran peserta kajian akan ditranskrip daripada audio kepada teks dengan menggunakan kaedahtranskripsi. Data utama kajian diperoleh daripada rancangan WHI sebagai platform utama di samping iklan DH dan SK. Secara keseluruhan, dapatan menunjukkan jenis lakuan pertuturan yang dinyatakan oleh Searle (1969), iaitu asertif, ekspresif, direktif dan komisif diaplikasikan oleh para penutur. Setiap ujaran menandakan satu bentuk arahan yang mendorong pendengar untuk mengambil tindakan berdasarkan hajat komunikatif penutur. Kajian ini diharapkan mampu menjadi sumbang saran kepada pengusaha-pengusaha untuk menggunakan ujaran yang menggabungkan lakuan pertuturan yang sesuai sejajar dengan kebolehan kognitif penonton,sekali gus memastikan lakuan ilokusinya difahami oleh pelanggan dengan jelas. Teori lakuan pertuturan Searle (1969) didapati amat sesuai untuk meningkatkan kefahaman khalayak tentang maksud komunikatif penutur. Justeru, penyampaian maklumat yang berkesan dengan menggunakan lakuan pertuturan yang tepat mampu memberi impak positif kepada negara dan masyarakat secara amnya, sekali gus menyumbang kepada wacana yang lebih baik. Oleh hal yang demikian, kajian ini menjadi suatu keperluan untuk dijalankan atas impak positifnya. Universiti Teknologi Malaysia 2024-12-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/116772/7/116772_Penginterpretasian%20ujaran%20ilokusi.pdf Saimon, Aminnudin and Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen (2024) Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI). LSP International Journal, 11 (2). pp. 97-114. E-ISSN 2601-002X https://journals.utm.my/lsp/article/view/23181/8659 https://doi.org/10.11113/lspi.v11.23181
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic P Philology. Linguistics
P87 Communication. Mass media
spellingShingle P Philology. Linguistics
P87 Communication. Mass media
Saimon, Aminnudin
Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen
Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
description Iklan merupakan suatu perihal menghebahkan atau memberitahu khalayak tentang sesuatu penghasilan produk dan perkhidmatan. Kebanyakan pengusaha atau pengiklan menggunakan media massa seperti televisyen untuk mempromosikan hasil produknya. Secara tidak langsung, lakuan pertuturan sebenarnya banyak diterapkan dalam ujaran para pengusaha, namun sukar untuk ditentuk an jenis lakuanpertuturannya kerana kekeliruan dan kekurangan pemahaman tentang lakuan pertuturan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisis jenis lakuan pertuturan dalam iklan perniagaan D’herbs (seterusnya DH) dan Siti Khadijah (seterusnya SK) dalam rancangan Wanita Hari Ini (WHI) mengikut kriteria taksonomi Searle (1969). Kaedah kualitatif iaitu anal isis kandungan teks digunakan sebagai pendekatan kajian untuk mengumpul data mengenai jenis-jenis lakuan pertuturan. Kaedah ini dipilih kerana setiap ujaran bagi setiap pengusaha undangan dan pengacara dalam rancangan tersebut akan diteliti dan dikategorikan mengikut jenis lakuan pertuturan teori Searle (1969). Ujaran peserta kajian akan ditranskrip daripada audio kepada teks dengan menggunakan kaedahtranskripsi. Data utama kajian diperoleh daripada rancangan WHI sebagai platform utama di samping iklan DH dan SK. Secara keseluruhan, dapatan menunjukkan jenis lakuan pertuturan yang dinyatakan oleh Searle (1969), iaitu asertif, ekspresif, direktif dan komisif diaplikasikan oleh para penutur. Setiap ujaran menandakan satu bentuk arahan yang mendorong pendengar untuk mengambil tindakan berdasarkan hajat komunikatif penutur. Kajian ini diharapkan mampu menjadi sumbang saran kepada pengusaha-pengusaha untuk menggunakan ujaran yang menggabungkan lakuan pertuturan yang sesuai sejajar dengan kebolehan kognitif penonton,sekali gus memastikan lakuan ilokusinya difahami oleh pelanggan dengan jelas. Teori lakuan pertuturan Searle (1969) didapati amat sesuai untuk meningkatkan kefahaman khalayak tentang maksud komunikatif penutur. Justeru, penyampaian maklumat yang berkesan dengan menggunakan lakuan pertuturan yang tepat mampu memberi impak positif kepada negara dan masyarakat secara amnya, sekali gus menyumbang kepada wacana yang lebih baik. Oleh hal yang demikian, kajian ini menjadi suatu keperluan untuk dijalankan atas impak positifnya.
format Article
author Saimon, Aminnudin
Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen
author_facet Saimon, Aminnudin
Abu Bakar, Ainul Izzah Azreen
author_sort Saimon, Aminnudin
title Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
title_short Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
title_full Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
title_fullStr Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
title_full_unstemmed Penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan D'Herbs dan Siti Khadijah di rancangan wanita hari ini (WHI)
title_sort penginterpretasian ujaran ilokusi dalam mengungkapkan hubungan saling memahami: pemanfaatan iklan perniagaan d'herbs dan siti khadijah di rancangan wanita hari ini (whi)
publisher Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2024
url http://irep.iium.edu.my/116772/7/116772_Penginterpretasian%20ujaran%20ilokusi.pdf
http://irep.iium.edu.my/116772/
https://journals.utm.my/lsp/article/view/23181/8659
https://doi.org/10.11113/lspi.v11.23181
_version_ 1818833736270086144
score 13.223943