Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM

Prasetia keusahawanan merupakan dimensi yang sentiasa mendapat perhatian penyelidikan, kerana merupakan antara faktor yang mendorong seseorang untuk menceburi kerjaya dalam bidang keusahawanan. Model Teori Tingkah laku yang Dirancang-Theory of Planned Behaviour (TPB), merupakan model serba boleh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Awang, Mohd Senu, Ab. Aziz, Kamarulzaman
Format: Proceeding Paper
Language:Malay
Published: Persatuan Linguistik Malaysia 2024
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/113810/1/113810%20Pengaruh%20Bahasa%20Ibunda%20terhadap%20Prasetia%20Keusahawanan%20Pelajar.pdf
http://irep.iium.edu.my/113810/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.113810
record_format dspace
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language Malay
topic P Philology. Linguistics
spellingShingle P Philology. Linguistics
Awang, Mohd Senu
Ab. Aziz, Kamarulzaman
Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
description Prasetia keusahawanan merupakan dimensi yang sentiasa mendapat perhatian penyelidikan, kerana merupakan antara faktor yang mendorong seseorang untuk menceburi kerjaya dalam bidang keusahawanan. Model Teori Tingkah laku yang Dirancang-Theory of Planned Behaviour (TPB), merupakan model serba boleh (versatile) dan malar hijau yang sering diguna pakai bagi mengukur prasetia keusahawanan. Penyelidikan ini bertujuan meneroka peranan bahasa Ibunda sebagai mediator dan pengaruh elemen model TPB, dan ditambah baik dengan Identiti budaya sebagai pemboleh ubah tidak bersandar tambahan terhadap prasetia keusahawanan. 426 orang mahasiswa IIUM terlibat sebagai sampel bagi mendapat data untuk dianalisis. Penyelidikan explanatory ini akan menggunakan kaedah penyelidikaan kuantitatif. SmartPLS 4 telah digunakan untuk mengukur pengaruh bahasa ibunda sebagai mediator terhadap prasetia keusahawanan. Dapatan penyelidikan menunjukkan bahasa Ibunda diterima dan mempunyai pengaruh positif dan signifikan terhadap Sikap terhadap tingkah laku dengan nilai t sebesar 3.278 dan sisihan piawai 0.013. Manakala nilai p pula ialah 0.001, iaitu lebih kecil daripada 0.005. Norma Subjektif melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai t sebesar 3.033 dan sisihan piawai sebesar 0.012. Manakala nilai p pula sebesar 0.002, lebih kecil daripada 0.05. Kawalan Tingkah Laku melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai-t sebesar 3.358 dan sisihan piawai sebesar 0.012, dan nilai p pula sebesar 0.001, lebih kecil daripada 0.05 dan Identiti budaya melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai t sebesar 4.651 dan sisihan piawai sebesar 0.030. Manakala nilai p pula sebesar 0.000, lebih kecil daripada 0.05. Nilai-nilai yang dicapai adalah sangat baik, boleh diterima dan signifikan. Berdasarkan daripada dapatan penyelidikan yang telah dijalankan, penyelidik mendapati gelagat prasetia keusahawanan juga dipengaruhi oleh bahasa Ibunda yang berkuasa mempengaruhi prasetia keusahawanan dalam kalangan pelajar IPTA di Malaysia. Hasil penyelidikan ini boleh dimanfaatkan oleh para penyelidik, pengubal dasar dan pemain ekosistem keusahawanan untuk menjana lebih ramai usahawan masa hadapan yang lestari. ************************************************************************* Entrepreneurial commitment is a dimension that always receives research attention, because it is one of the factors that motivate someone to venture into a career in the field of entrepreneurship. The Theory of Planned Behavior (TPB), is a versatile and evergreen model that is often used to measure entrepreneurial commitment. This research aims to explore the role of mother tongue and the influence of elements of the TPB model, and is enhanced with cultural identity as an additional independent variable on entrepreneurial commitment. The TPB factor has three variable elements, namely Attitude towards Behavior, Subjective Norms, Behavioral Control and the additional variable of Cultural Identity. While the Mother Tongue will act as a mediator and the dependent variable is entrepreneurial commitment. For the purpose of this research, a total of 426 IIUM students were involved as respondents to get data to be analyzed. This explanatory research will use quantitative research methods. SPSS version 26 and SmartPLS 4 were used to measure and evaluate the influence of mother tongue on entrepreneurial commitment. Research findings show that mother tongue is accepted and has a significant positive influence on behavior with a t value of 3.278 and a standard deviation of 0.013. While the p value is 0.001, which is smaller than 0.005. Subjective Norm through the BM mediator, shows a t value of 3.033 and a standard deviation of 0.012. While the p value is 0.002, smaller than 0.05. Behavioral Control through the BM mediator, showing a t-value of 3.358 and a standard deviation of 0.012, and a p-value of 0.001, smaller than 0.05 and Cultural Identity through the BM mediator, showing a t-value of 4.651 and a standard deviation of 0.030. While the p value is 0.000, smaller than 0.05. The values achieved are very good, acceptable and significant. Based on the findings from the research that has been carried out, the researchers found that entrepreneurial behavior is also influenced by the mother tongue which has the power to influence entrepreneurial behavior among IPTA students in Malaysia. Findings from the research results can be used by researchers, policy makers and entrepreneurial ecosystem players to generate more sustainable entrepreneurs.
format Proceeding Paper
author Awang, Mohd Senu
Ab. Aziz, Kamarulzaman
author_facet Awang, Mohd Senu
Ab. Aziz, Kamarulzaman
author_sort Awang, Mohd Senu
title Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
title_short Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
title_full Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
title_fullStr Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
title_full_unstemmed Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM
title_sort pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar ipta malaysia: suatu kajian kes iium = the influence of mother tongue on malaysian ipta students' entrepreneurial commitment: a case study of iium
publisher Persatuan Linguistik Malaysia
publishDate 2024
url http://irep.iium.edu.my/113810/1/113810%20Pengaruh%20Bahasa%20Ibunda%20terhadap%20Prasetia%20Keusahawanan%20Pelajar.pdf
http://irep.iium.edu.my/113810/
_version_ 1807048417169375232
spelling my.iium.irep.1138102024-08-09T06:39:24Z http://irep.iium.edu.my/113810/ Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM Awang, Mohd Senu Ab. Aziz, Kamarulzaman P Philology. Linguistics Prasetia keusahawanan merupakan dimensi yang sentiasa mendapat perhatian penyelidikan, kerana merupakan antara faktor yang mendorong seseorang untuk menceburi kerjaya dalam bidang keusahawanan. Model Teori Tingkah laku yang Dirancang-Theory of Planned Behaviour (TPB), merupakan model serba boleh (versatile) dan malar hijau yang sering diguna pakai bagi mengukur prasetia keusahawanan. Penyelidikan ini bertujuan meneroka peranan bahasa Ibunda sebagai mediator dan pengaruh elemen model TPB, dan ditambah baik dengan Identiti budaya sebagai pemboleh ubah tidak bersandar tambahan terhadap prasetia keusahawanan. 426 orang mahasiswa IIUM terlibat sebagai sampel bagi mendapat data untuk dianalisis. Penyelidikan explanatory ini akan menggunakan kaedah penyelidikaan kuantitatif. SmartPLS 4 telah digunakan untuk mengukur pengaruh bahasa ibunda sebagai mediator terhadap prasetia keusahawanan. Dapatan penyelidikan menunjukkan bahasa Ibunda diterima dan mempunyai pengaruh positif dan signifikan terhadap Sikap terhadap tingkah laku dengan nilai t sebesar 3.278 dan sisihan piawai 0.013. Manakala nilai p pula ialah 0.001, iaitu lebih kecil daripada 0.005. Norma Subjektif melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai t sebesar 3.033 dan sisihan piawai sebesar 0.012. Manakala nilai p pula sebesar 0.002, lebih kecil daripada 0.05. Kawalan Tingkah Laku melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai-t sebesar 3.358 dan sisihan piawai sebesar 0.012, dan nilai p pula sebesar 0.001, lebih kecil daripada 0.05 dan Identiti budaya melalui mediator bahasa Ibunda, menunjukkan nilai t sebesar 4.651 dan sisihan piawai sebesar 0.030. Manakala nilai p pula sebesar 0.000, lebih kecil daripada 0.05. Nilai-nilai yang dicapai adalah sangat baik, boleh diterima dan signifikan. Berdasarkan daripada dapatan penyelidikan yang telah dijalankan, penyelidik mendapati gelagat prasetia keusahawanan juga dipengaruhi oleh bahasa Ibunda yang berkuasa mempengaruhi prasetia keusahawanan dalam kalangan pelajar IPTA di Malaysia. Hasil penyelidikan ini boleh dimanfaatkan oleh para penyelidik, pengubal dasar dan pemain ekosistem keusahawanan untuk menjana lebih ramai usahawan masa hadapan yang lestari. ************************************************************************* Entrepreneurial commitment is a dimension that always receives research attention, because it is one of the factors that motivate someone to venture into a career in the field of entrepreneurship. The Theory of Planned Behavior (TPB), is a versatile and evergreen model that is often used to measure entrepreneurial commitment. This research aims to explore the role of mother tongue and the influence of elements of the TPB model, and is enhanced with cultural identity as an additional independent variable on entrepreneurial commitment. The TPB factor has three variable elements, namely Attitude towards Behavior, Subjective Norms, Behavioral Control and the additional variable of Cultural Identity. While the Mother Tongue will act as a mediator and the dependent variable is entrepreneurial commitment. For the purpose of this research, a total of 426 IIUM students were involved as respondents to get data to be analyzed. This explanatory research will use quantitative research methods. SPSS version 26 and SmartPLS 4 were used to measure and evaluate the influence of mother tongue on entrepreneurial commitment. Research findings show that mother tongue is accepted and has a significant positive influence on behavior with a t value of 3.278 and a standard deviation of 0.013. While the p value is 0.001, which is smaller than 0.005. Subjective Norm through the BM mediator, shows a t value of 3.033 and a standard deviation of 0.012. While the p value is 0.002, smaller than 0.05. Behavioral Control through the BM mediator, showing a t-value of 3.358 and a standard deviation of 0.012, and a p-value of 0.001, smaller than 0.05 and Cultural Identity through the BM mediator, showing a t-value of 4.651 and a standard deviation of 0.030. While the p value is 0.000, smaller than 0.05. The values achieved are very good, acceptable and significant. Based on the findings from the research that has been carried out, the researchers found that entrepreneurial behavior is also influenced by the mother tongue which has the power to influence entrepreneurial behavior among IPTA students in Malaysia. Findings from the research results can be used by researchers, policy makers and entrepreneurial ecosystem players to generate more sustainable entrepreneurs. Persatuan Linguistik Malaysia 2024 Proceeding Paper PeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/113810/1/113810%20Pengaruh%20Bahasa%20Ibunda%20terhadap%20Prasetia%20Keusahawanan%20Pelajar.pdf Awang, Mohd Senu and Ab. Aziz, Kamarulzaman (2024) Pengaruh bahasa ibunda terhadap prasetia keusahawanan pelajar IPTA Malaysia: suatu kajian kes IIUM = The influence of mother tongue on Malaysian IPTA students' entrepreneurial commitment: a case study of IIUM. In: Persidangan Linguistik ASEAN VI, 2024 (PLA VI, 2024), 16 -17 July 2024, Bandar Baru Bangi, Selangor..
score 13.211869