Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Anis, Abdullah, Rahimah, Embong, Azhar, Yaacob
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/997/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.997
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.9972020-11-04T06:51:29Z http://eprints.unisza.edu.my/997/ Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu Nur Anis, Abdullah Rahimah, Embong Azhar, Yaacob L Education (General) LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang amat berharga bagi mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang dan melayakkan diberi gelaran Ulul Albab. Sepertimana yang diperhatikan dalam amalan beberapa buah sekolah di Malaysia yang berkonsepkan Ulul Albab seperti IMTIAZ, lnstitut Al-Qur'an Terengganu (IQT) dan sekolah-sekolah menengah agama Islam kontemporari. Sekolah-sekolah tersebut merupakan pelajar cemerlang akademik dan menghafal Al-Qur'an yang dapat melahirkan generasi Ulul Albab dan selaras dengan ciri-ciri golongan Ulul Albab iaitu mereka yang Qur'anik, Ensiklopedik dan ljtihadik. Pemantapan sahsiah Ulul Albab harus dibina berasaskan pembinaan diri pelajar sebagai khalifah Allah yang mempunyai dua keupayaan utama iaitu; tadabbur ayat-ayat Al-Qur'an dan juga tafakkur tanda­ tanda kejadian ciptaan Allah. Akhirnya, gabungan kedua-dua keupayaan tersebut dapat mencetuskan rasa taqwa kepada Allah. Kajian ini telah melibatkan beberapa kaedah penyelidikan yang bersifat kualitatif kaedah analisis kandungan (content analysis method) akan digunakan untuk mengkaji data dokumen dan kaedah kontemplatif (contemplative method) juga digunakan untuk menganalisis ayat­ ayat Al-Qur'an. Kajian ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada para pendidik, pakar motivasi, ibubapa dan pelajar dalam memahami konsep Ulul Allbab dalam usaha membangunkan sahsiah pelajar. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf Nur Anis, Abdullah and Rahimah, Embong and Azhar, Yaacob (2016) Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu. In: International Postgraduate Research Conference, 08-10 Oct 2016, Terengganu.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Nur Anis, Abdullah
Rahimah, Embong
Azhar, Yaacob
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang amat berharga bagi mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang dan melayakkan diberi gelaran Ulul Albab. Sepertimana yang diperhatikan dalam amalan beberapa buah sekolah di Malaysia yang berkonsepkan Ulul Albab seperti IMTIAZ, lnstitut Al-Qur'an Terengganu (IQT) dan sekolah-sekolah menengah agama Islam kontemporari. Sekolah-sekolah tersebut merupakan pelajar cemerlang akademik dan menghafal Al-Qur'an yang dapat melahirkan generasi Ulul Albab dan selaras dengan ciri-ciri golongan Ulul Albab iaitu mereka yang Qur'anik, Ensiklopedik dan ljtihadik. Pemantapan sahsiah Ulul Albab harus dibina berasaskan pembinaan diri pelajar sebagai khalifah Allah yang mempunyai dua keupayaan utama iaitu; tadabbur ayat-ayat Al-Qur'an dan juga tafakkur tanda­ tanda kejadian ciptaan Allah. Akhirnya, gabungan kedua-dua keupayaan tersebut dapat mencetuskan rasa taqwa kepada Allah. Kajian ini telah melibatkan beberapa kaedah penyelidikan yang bersifat kualitatif kaedah analisis kandungan (content analysis method) akan digunakan untuk mengkaji data dokumen dan kaedah kontemplatif (contemplative method) juga digunakan untuk menganalisis ayat­ ayat Al-Qur'an. Kajian ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada para pendidik, pakar motivasi, ibubapa dan pelajar dalam memahami konsep Ulul Allbab dalam usaha membangunkan sahsiah pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Nur Anis, Abdullah
Rahimah, Embong
Azhar, Yaacob
author_facet Nur Anis, Abdullah
Rahimah, Embong
Azhar, Yaacob
author_sort Nur Anis, Abdullah
title Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
title_short Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
title_full Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
title_fullStr Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
title_full_unstemmed Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
title_sort pemantapan sahsiah ulul albab bagi pelajar sekolah menengah islam kontemporari di terengganu
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/997/
_version_ 1683234966997041152
score 13.211869