Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang a...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf http://eprints.unisza.edu.my/997/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.997 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.9972020-11-04T06:51:29Z http://eprints.unisza.edu.my/997/ Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu Nur Anis, Abdullah Rahimah, Embong Azhar, Yaacob L Education (General) LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang amat berharga bagi mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang dan melayakkan diberi gelaran Ulul Albab. Sepertimana yang diperhatikan dalam amalan beberapa buah sekolah di Malaysia yang berkonsepkan Ulul Albab seperti IMTIAZ, lnstitut Al-Qur'an Terengganu (IQT) dan sekolah-sekolah menengah agama Islam kontemporari. Sekolah-sekolah tersebut merupakan pelajar cemerlang akademik dan menghafal Al-Qur'an yang dapat melahirkan generasi Ulul Albab dan selaras dengan ciri-ciri golongan Ulul Albab iaitu mereka yang Qur'anik, Ensiklopedik dan ljtihadik. Pemantapan sahsiah Ulul Albab harus dibina berasaskan pembinaan diri pelajar sebagai khalifah Allah yang mempunyai dua keupayaan utama iaitu; tadabbur ayat-ayat Al-Qur'an dan juga tafakkur tanda tanda kejadian ciptaan Allah. Akhirnya, gabungan kedua-dua keupayaan tersebut dapat mencetuskan rasa taqwa kepada Allah. Kajian ini telah melibatkan beberapa kaedah penyelidikan yang bersifat kualitatif kaedah analisis kandungan (content analysis method) akan digunakan untuk mengkaji data dokumen dan kaedah kontemplatif (contemplative method) juga digunakan untuk menganalisis ayat ayat Al-Qur'an. Kajian ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada para pendidik, pakar motivasi, ibubapa dan pelajar dalam memahami konsep Ulul Allbab dalam usaha membangunkan sahsiah pelajar. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf Nur Anis, Abdullah and Rahimah, Embong and Azhar, Yaacob (2016) Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu. In: International Postgraduate Research Conference, 08-10 Oct 2016, Terengganu. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education Nur Anis, Abdullah Rahimah, Embong Azhar, Yaacob Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemantapan sahsiah Ulul Albab bagi pelajar sekolah menengah Islam Kontemporari di Terengganu. Sejak akhir-akhir ini, kita sering berhadapan dengan suasana yang penuh dengan kemelut keruntuhan akhlak yang cukup membimbangkan, sedangkan pelajar merupakan aset yang amat berharga bagi mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang dan melayakkan diberi gelaran Ulul Albab. Sepertimana yang diperhatikan dalam amalan beberapa buah sekolah di Malaysia yang berkonsepkan Ulul Albab seperti IMTIAZ, lnstitut Al-Qur'an Terengganu (IQT) dan sekolah-sekolah menengah agama Islam kontemporari. Sekolah-sekolah tersebut merupakan pelajar cemerlang akademik dan menghafal Al-Qur'an yang dapat melahirkan generasi Ulul Albab dan selaras dengan ciri-ciri golongan Ulul Albab iaitu mereka yang Qur'anik, Ensiklopedik dan ljtihadik. Pemantapan sahsiah Ulul Albab harus dibina berasaskan pembinaan diri pelajar sebagai khalifah Allah yang mempunyai dua keupayaan utama iaitu; tadabbur ayat-ayat Al-Qur'an dan juga tafakkur tanda tanda kejadian ciptaan Allah. Akhirnya, gabungan kedua-dua keupayaan tersebut dapat mencetuskan rasa taqwa kepada Allah. Kajian ini telah melibatkan beberapa kaedah penyelidikan yang bersifat kualitatif kaedah analisis kandungan (content analysis method) akan digunakan untuk mengkaji data dokumen dan kaedah kontemplatif (contemplative method) juga digunakan untuk menganalisis ayat ayat Al-Qur'an. Kajian ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada para pendidik, pakar motivasi, ibubapa dan pelajar dalam memahami konsep Ulul Allbab dalam usaha membangunkan sahsiah pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Nur Anis, Abdullah Rahimah, Embong Azhar, Yaacob |
author_facet |
Nur Anis, Abdullah Rahimah, Embong Azhar, Yaacob |
author_sort |
Nur Anis, Abdullah |
title |
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
title_short |
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
title_full |
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
title_fullStr |
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
title_full_unstemmed |
Pemantapan Sahsiah Ulul Albab bagi pelajar Sekolah Menengah Islam Kontemporari di Terengganu |
title_sort |
pemantapan sahsiah ulul albab bagi pelajar sekolah menengah islam kontemporari di terengganu |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/997/1/FH03-INSPIRE-17-08301.pdf http://eprints.unisza.edu.my/997/ |
_version_ |
1683234966997041152 |
score |
13.211869 |