Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab
Perbezaan jantina merupakan salah satu faktor yang didapati turut membezakan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap dan jenis penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa (SPKB) oleh pelajar lelaki dan pelajar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/6165/1/FH02-FKI-18-18987.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6165/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Perbezaan jantina merupakan salah satu faktor yang didapati turut membezakan penggunaan strategi
pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap
dan jenis penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa (SPKB) oleh pelajar lelaki dan
pelajar perempuan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik yang diedarkan kepada 350 orang
pelajar tingkatan empat dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah, Malaysia. Dapatan
kajian deskriptif menunjukkan kedua-dua kumpulan pelajar menggunakan strategi pada tahap
sederhana sama ada secara keseluruhan mahupun berdasarkan konstruk, kecuali pada konstruk
strategi membaca, pelajar perempuan menggunakannya pada tahap tinggi. Hasil analisis ujian-t pula
menunjukkan terdapat perbezaan signifikan penggunaan SPKB secara keseluruhan dan mengikut lima
konstruk strategi utama berdasarkan jantina. Pelajar perempuan didapati mendahului pelajar lelaki
dalam penggunaan strategi secara keseluruhan dan berdasarkan lima konstruk strategi utama tersebut.
Sementara itu, baki satu konstruk strategi utama iaitu strategi mendengar tidak menunjukkan
perbezaan signifikan. Kesimpulannya, pelajar perempuan didapati lebih banyak dan kerap
menggunakan strategi pembelajaran bahasa berbanding pelajar lelaki. Implikasi kajian ini, guru boleh
merancang pelbagai aktiviti bahasa yang dapat menggalakkan penggunaan sesuatu strategi dengan
lebih kerap kepada kumpulan pelajar yang berlainan jantina. |
---|