Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu

Secara tradisi masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dikaitkan dengan faktor persekitaran dan biologi. Fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia ini bukan sahaja tiada bernoktah, malah semakin kompleks mutakhir ini. Masalah penyesuaian tingkah laku yang dialami semasa zaman awal per...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Zanariah, Mat Isa
Format: Article
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5992/1/FH02-FKI-18-13236.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5992/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.5992
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.59922022-03-06T03:14:39Z http://eprints.unisza.edu.my/5992/ Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa H Social Sciences (General) HN Social history and conditions. Social problems. Social reform Secara tradisi masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dikaitkan dengan faktor persekitaran dan biologi. Fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia ini bukan sahaja tiada bernoktah, malah semakin kompleks mutakhir ini. Masalah penyesuaian tingkah laku yang dialami semasa zaman awal perkembangan kanak-kanak mempengaruhi keseluruhan tindak balas individu terhadap hubungan sosial, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kemahiran komunikasi, motivasi. kesediaan belajar, kesediaan ke sekolah, kebolehan berbahasa dan kejayaan dalam akademik. Kajian ini bertujuan untuk memberi pendedahan awal berkaitan tahap masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu (TYIT). Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dinilai berdasarkan tiga kategori masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak iaitu hiperaktif-terganggu, permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Seramai 380 kanak-kanak TYIT menjadi sampel dalam kajian ini. Mereka dipilih secara rawak mudah dari lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhannya masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang rendah. Satu bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap sederhana iaitu hiperaktif-terganggu. Dua bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap rendah iaitu permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Kanak-kanak lelaki menunjukkan tahap masalah penyesuaian tingkah laku yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak perempuan. Dicadangkan guru menilai dan menyediakan profil tingkah laku kanak-kanak agar intervensi awal dapat diberi kepada kanak-kanak yang memerlukan. 2017-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5992/1/FH02-FKI-18-13236.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Zanariah, Mat Isa (2017) Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu. Malaysian Online Journal of Education, 1 (1). pp. 36-44. ISSN 2180-0782
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
spellingShingle H Social Sciences (General)
HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
description Secara tradisi masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dikaitkan dengan faktor persekitaran dan biologi. Fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia ini bukan sahaja tiada bernoktah, malah semakin kompleks mutakhir ini. Masalah penyesuaian tingkah laku yang dialami semasa zaman awal perkembangan kanak-kanak mempengaruhi keseluruhan tindak balas individu terhadap hubungan sosial, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kemahiran komunikasi, motivasi. kesediaan belajar, kesediaan ke sekolah, kebolehan berbahasa dan kejayaan dalam akademik. Kajian ini bertujuan untuk memberi pendedahan awal berkaitan tahap masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu (TYIT). Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dinilai berdasarkan tiga kategori masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak iaitu hiperaktif-terganggu, permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Seramai 380 kanak-kanak TYIT menjadi sampel dalam kajian ini. Mereka dipilih secara rawak mudah dari lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhannya masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang rendah. Satu bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap sederhana iaitu hiperaktif-terganggu. Dua bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap rendah iaitu permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Kanak-kanak lelaki menunjukkan tahap masalah penyesuaian tingkah laku yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak perempuan. Dicadangkan guru menilai dan menyediakan profil tingkah laku kanak-kanak agar intervensi awal dapat diberi kepada kanak-kanak yang memerlukan.
format Article
author Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_facet Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_sort Kamarul Shukri, Mat Teh
title Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
title_short Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
title_full Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
title_fullStr Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
title_full_unstemmed Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu
title_sort tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak tadika yayasan islam terengganu
publishDate 2017
url http://eprints.unisza.edu.my/5992/1/FH02-FKI-18-13236.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5992/
_version_ 1726796978127372288
score 13.159267