Pelestarian pendidikan: Antara mengajar dan mendidik

Pendidikan merupakan teras utama pembinaan tamadun bangsa dan negara. Justeru, ia sewajarnya bersifat holistik dan berada di atas tonggak yang mengambil kira ciri-ciri kemanusiaan seperti metafizik,keterampilan, pemikiran saintifik dan potensi keria yang mampu memakmurkan serta menyejahterakan dunia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kamarul Shukri, Mat Teh
Format: Article
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5133/1/FH02-FKI-16-06121.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5133/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan merupakan teras utama pembinaan tamadun bangsa dan negara. Justeru, ia sewajarnya bersifat holistik dan berada di atas tonggak yang mengambil kira ciri-ciri kemanusiaan seperti metafizik,keterampilan, pemikiran saintifik dan potensi keria yang mampu memakmurkan serta menyejahterakan dunia ini. Bagi melestarikan pendidikan, fungsi mengajar dan menyelidik perlu bersifat dinamik dan saling memberi-menerima. Selain kawasan pertindihan, kedua-dua domain tersebut sering dihubungkan oleh elemen inovasi. Dalam mendepani dunia tanpa sempadan, aktiviti pengajaran dan penyelidikan dilihat sedang berhadapan dengan cabaran daripada dalam. E-pembelajaran dan bebanan tugasan merupakan antara cabaran yang boleh mengganggu matlamat pengaiaran dan penyelidikan. Oleh itu, keseimbangan amalan dan praktis dalam perkara seumpama itu perlu dititikberatkan.