Pelestarian pendidikan: Antara mengajar dan mendidik
Pendidikan merupakan teras utama pembinaan tamadun bangsa dan negara. Justeru, ia sewajarnya bersifat holistik dan berada di atas tonggak yang mengambil kira ciri-ciri kemanusiaan seperti metafizik,keterampilan, pemikiran saintifik dan potensi keria yang mampu memakmurkan serta menyejahterakan dunia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5133/1/FH02-FKI-16-06121.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5133/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pendidikan merupakan teras utama pembinaan tamadun bangsa dan negara. Justeru, ia sewajarnya bersifat holistik dan berada di atas tonggak yang mengambil kira ciri-ciri kemanusiaan seperti metafizik,keterampilan, pemikiran saintifik dan potensi keria yang mampu memakmurkan serta menyejahterakan dunia ini. Bagi melestarikan pendidikan, fungsi mengajar dan menyelidik perlu bersifat dinamik
dan saling memberi-menerima. Selain kawasan pertindihan, kedua-dua domain tersebut sering dihubungkan oleh elemen inovasi. Dalam mendepani dunia tanpa sempadan, aktiviti pengajaran dan penyelidikan dilihat sedang berhadapan dengan cabaran daripada dalam. E-pembelajaran dan bebanan tugasan merupakan antara cabaran yang boleh mengganggu matlamat pengaiaran dan penyelidikan. Oleh itu, keseimbangan amalan dan praktis dalam perkara seumpama itu perlu dititikberatkan. |
---|