Kesukaran Mengajar dan Belajar Al-Quran dalam Kalangan Pelajar Pekak: Isu dan Cabaran Guru Pendidikan Islam
Al-Quran adalah sebuah kitab yang menjadi panduan dan pegangan hidup sesorang muslim bagi menjamin kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Setiap muslim yang beriman kepada Allah wajib mempelajari dan menghayati al-Quran di dalam kehidupannya. Begitu juga dengan golongan istemewa seperti pekak, bi...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/487/1/FH03-FKI-16-06397.pdf http://eprints.unisza.edu.my/487/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Al-Quran adalah sebuah kitab yang menjadi panduan dan pegangan hidup sesorang muslim bagi
menjamin kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Setiap muslim yang beriman kepada Allah
wajib mempelajari dan menghayati al-Quran di dalam kehidupannya. Begitu juga dengan
golongan istemewa seperti pekak, bisu dan buta, tuntutan mempelajari al-Quran ke atas mereka
tidak terlepas, namun bentuk perlaksanaannya mungkin berbeza mengikut kemampuan
seseorang. Kertas kerja inicuba mengupasmasalah yang timbul semasa perlaksanaanpengajaran
dan pembelajaran al-Quran kepada pelajar pekak di peringkat Sekolah Menengah Khas dan
Program Pendidikan Khas IntegrasiSekolah Menengah di Malaysia. Kajian berbentuk kualitatif
ini,yang melibatkan temu bual bersama 4 orang guru Pendidikan IslamKhas (GPIK) dan 2 orang
bekas pelajar pekak (BPP) dan seorang pakar pekak (PP). Hasilnya, terdapat beberapa isu dan
cabaran yang dihadapi oleh guru Pendidikan Islam dalam melaksanakan pengajaran dan
membantu pelajar pekak menguasai bacaan al-Quran yang terdapat dalam komponen mata
pelajaran Pendidikan Islam.Permasalahan yang sering berlaku kepada pelajar pekak,iaitu tidak
dapat menyebut huruf-huruf al-Quran, masalah bunyi huruf, masalah ingatan jangka pendek,
masalah BBM dan masalah kemahiran guru dalam kaedah Fakih.Justeru itu, beberapa cadangan
telah syorkan untuk mengatasi masalah tersebut, antaranya penghasilan bahan yang sesuai
dengan kemampuan pelajar, pendedahan kaedah Fakih kepada semua guru Pendidikan Islam
peringkat menengah, latihan pertuturan,pertuturan Kiu bagi murid yang mempunyai sisa
pendengaran, alat bantu dengar (ABD).Akhir sekali guruperlu berusaha untuk meningkatkan
inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran kepada pelajar pekak. |
---|