Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bah...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf http://eprints.unisza.edu.my/4368/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.4368 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.43682022-01-04T07:39:33Z http://eprints.unisza.edu.my/4368/ Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' Mohd Firdaus, Yahaya Zulazhan, Ab. Halim Wan Abdul Hayyi, Wan Omar Mohd Shahrizal, Nasir L Education (General) PN Literature (General) Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bahasa. Pembentukan suasana belajar yang melibatkan penggunaan panca indera insan dalam situasi tertentu di luar ruang kelas memberi banyak manfaat kepada pelajar terutama dalam proses pemerolehan perbendaharaan kata. Dengan perbendaharaan kata yang mencukupi, ia dapat membantu pelajar dalam meningkatkan tahap penguasaan kemahiran berbahasa terutama kemahiran menulis. Artikel ini bertujuan memperkenalkan satu medium alternatif yang melibatkan aktiviti pembelajaran di luar kelas yang diberi nama “Jawlah Lughawiyyah”. Bagi mengenal pasti tahap kemahiran menulis pelajar melalui aktiviti ini, satu kajian telah dijalankan melibatkan 15 pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Agama Khairiah, Kuala Terengganu. Proses pengumpulan data melalui ujian pra dan ujian pasca telah dijalankan terhadap sampel yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pada tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran menulis. Justeru, kajian ini mencadangkan agar aktiviti Jawlah Lughawiyyah dipraktikkan dalam proses P&P bahasa Arab khususnya melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. 2014-01 Article PeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf Mohd Firdaus, Yahaya and Zulazhan, Ab. Halim and Wan Abdul Hayyi, Wan Omar and Mohd Shahrizal, Nasir (2014) Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'. Issues in Language Studies Journal, 3 (1). pp. 36-53. ISSN 2180-2726 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
L Education (General) PN Literature (General) |
spellingShingle |
L Education (General) PN Literature (General) Mohd Firdaus, Yahaya Zulazhan, Ab. Halim Wan Abdul Hayyi, Wan Omar Mohd Shahrizal, Nasir Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
description |
Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bahasa. Pembentukan suasana belajar yang melibatkan penggunaan panca indera insan dalam situasi tertentu di luar ruang kelas memberi banyak manfaat kepada pelajar terutama dalam proses pemerolehan perbendaharaan kata. Dengan perbendaharaan kata yang mencukupi, ia dapat membantu pelajar dalam meningkatkan tahap penguasaan kemahiran berbahasa terutama kemahiran menulis. Artikel ini bertujuan memperkenalkan satu medium alternatif yang melibatkan aktiviti pembelajaran di luar kelas yang diberi nama “Jawlah Lughawiyyah”. Bagi mengenal pasti tahap kemahiran menulis pelajar melalui aktiviti ini, satu kajian telah dijalankan melibatkan 15 pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Agama Khairiah, Kuala Terengganu. Proses pengumpulan data melalui ujian pra dan ujian pasca telah dijalankan terhadap sampel yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pada tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran menulis. Justeru, kajian ini mencadangkan agar aktiviti Jawlah Lughawiyyah dipraktikkan dalam proses P&P bahasa Arab khususnya melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. |
format |
Article |
author |
Mohd Firdaus, Yahaya Zulazhan, Ab. Halim Wan Abdul Hayyi, Wan Omar Mohd Shahrizal, Nasir |
author_facet |
Mohd Firdaus, Yahaya Zulazhan, Ab. Halim Wan Abdul Hayyi, Wan Omar Mohd Shahrizal, Nasir |
author_sort |
Mohd Firdaus, Yahaya |
title |
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
title_short |
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
title_full |
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
title_fullStr |
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
title_full_unstemmed |
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' |
title_sort |
kemahiran menulis dalam bahasa arab menerusi aktiviti 'jawlah lughawiyyah' |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf http://eprints.unisza.edu.my/4368/ |
_version_ |
1724079331344384000 |
score |
13.160551 |