Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'

Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Firdaus, Yahaya, Zulazhan, Ab. Halim, Wan Abdul Hayyi, Wan Omar, Mohd Shahrizal, Nasir
Format: Article
Language:Malay
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/4368/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.4368
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.43682022-01-04T07:39:33Z http://eprints.unisza.edu.my/4368/ Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah' Mohd Firdaus, Yahaya Zulazhan, Ab. Halim Wan Abdul Hayyi, Wan Omar Mohd Shahrizal, Nasir L Education (General) PN Literature (General) Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bahasa. Pembentukan suasana belajar yang melibatkan penggunaan panca indera insan dalam situasi tertentu di luar ruang kelas memberi banyak manfaat kepada pelajar terutama dalam proses pemerolehan perbendaharaan kata. Dengan perbendaharaan kata yang mencukupi, ia dapat membantu pelajar dalam meningkatkan tahap penguasaan kemahiran berbahasa terutama kemahiran menulis. Artikel ini bertujuan memperkenalkan satu medium alternatif yang melibatkan aktiviti pembelajaran di luar kelas yang diberi nama “Jawlah Lughawiyyah”. Bagi mengenal pasti tahap kemahiran menulis pelajar melalui aktiviti ini, satu kajian telah dijalankan melibatkan 15 pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Agama Khairiah, Kuala Terengganu. Proses pengumpulan data melalui ujian pra dan ujian pasca telah dijalankan terhadap sampel yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pada tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran menulis. Justeru, kajian ini mencadangkan agar aktiviti Jawlah Lughawiyyah dipraktikkan dalam proses P&P bahasa Arab khususnya melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. 2014-01 Article PeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf Mohd Firdaus, Yahaya and Zulazhan, Ab. Halim and Wan Abdul Hayyi, Wan Omar and Mohd Shahrizal, Nasir (2014) Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'. Issues in Language Studies Journal, 3 (1). pp. 36-53. ISSN 2180-2726
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
topic L Education (General)
PN Literature (General)
spellingShingle L Education (General)
PN Literature (General)
Mohd Firdaus, Yahaya
Zulazhan, Ab. Halim
Wan Abdul Hayyi, Wan Omar
Mohd Shahrizal, Nasir
Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
description Kemahiran menulis merupakan salah satu daripada empat kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai dalam proses pembelajaran bahasa. Selain aktiviti P&P di dalam kelas, aktiviti bahasa di luar kelas yang dijalankan secara berstruktur mampu memberi motivasi kepada pelajar dalam proses pembelajaran bahasa. Pembentukan suasana belajar yang melibatkan penggunaan panca indera insan dalam situasi tertentu di luar ruang kelas memberi banyak manfaat kepada pelajar terutama dalam proses pemerolehan perbendaharaan kata. Dengan perbendaharaan kata yang mencukupi, ia dapat membantu pelajar dalam meningkatkan tahap penguasaan kemahiran berbahasa terutama kemahiran menulis. Artikel ini bertujuan memperkenalkan satu medium alternatif yang melibatkan aktiviti pembelajaran di luar kelas yang diberi nama “Jawlah Lughawiyyah”. Bagi mengenal pasti tahap kemahiran menulis pelajar melalui aktiviti ini, satu kajian telah dijalankan melibatkan 15 pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Agama Khairiah, Kuala Terengganu. Proses pengumpulan data melalui ujian pra dan ujian pasca telah dijalankan terhadap sampel yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pada tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran menulis. Justeru, kajian ini mencadangkan agar aktiviti Jawlah Lughawiyyah dipraktikkan dalam proses P&P bahasa Arab khususnya melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati.
format Article
author Mohd Firdaus, Yahaya
Zulazhan, Ab. Halim
Wan Abdul Hayyi, Wan Omar
Mohd Shahrizal, Nasir
author_facet Mohd Firdaus, Yahaya
Zulazhan, Ab. Halim
Wan Abdul Hayyi, Wan Omar
Mohd Shahrizal, Nasir
author_sort Mohd Firdaus, Yahaya
title Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
title_short Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
title_full Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
title_fullStr Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
title_full_unstemmed Kemahiran Menulis dalam Bahasa Arab Menerusi Aktiviti 'Jawlah Lughawiyyah'
title_sort kemahiran menulis dalam bahasa arab menerusi aktiviti 'jawlah lughawiyyah'
publishDate 2014
url http://eprints.unisza.edu.my/4368/1/FH02-FBK-14-00794.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/4368/
_version_ 1724079331344384000
score 13.160551