Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra

Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
Format: Book Section
Language:Malay
Published: Penerbit UniSZA 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/3352/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.3352
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.33522022-01-09T06:20:07Z http://eprints.unisza.edu.my/3352/ Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri LB2300 Higher Education PJ Semitic Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki. Penerbit UniSZA 2016 Book Section NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri (2016) Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra. In: Wanita Islam Kontemporari Isu-isu, Cabaran & Amalan Terbaik. Penerbit UniSZA, pp. 261-280. ISBN 978-983-2306-23-8
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
topic LB2300 Higher Education
PJ Semitic
spellingShingle LB2300 Higher Education
PJ Semitic
Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
description Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki.
format Book Section
author Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
author_facet Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
author_sort Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
title Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
title_short Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
title_full Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
title_fullStr Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
title_full_unstemmed Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
title_sort perbandingan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa arab di antara pelajar lelaki dan perempuan: kajian di kolej islam antarabangsa sultan ismail petra
publisher Penerbit UniSZA
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/3352/
_version_ 1724079260788850688
score 13.211869