Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut ber...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | Malay |
Published: |
Penerbit UniSZA
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf http://eprints.unisza.edu.my/3352/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.3352 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.33522022-01-09T06:20:07Z http://eprints.unisza.edu.my/3352/ Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri LB2300 Higher Education PJ Semitic Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki. Penerbit UniSZA 2016 Book Section NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri (2016) Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra. In: Wanita Islam Kontemporari Isu-isu, Cabaran & Amalan Terbaik. Penerbit UniSZA, pp. 261-280. ISBN 978-983-2306-23-8 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
LB2300 Higher Education PJ Semitic |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education PJ Semitic Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
description |
Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki. |
format |
Book Section |
author |
Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri |
author_facet |
Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri |
author_sort |
Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri |
title |
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
title_short |
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
title_full |
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
title_fullStr |
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
title_full_unstemmed |
Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra |
title_sort |
perbandingan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa arab di antara pelajar lelaki dan perempuan: kajian di kolej islam antarabangsa sultan ismail petra |
publisher |
Penerbit UniSZA |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf http://eprints.unisza.edu.my/3352/ |
_version_ |
1724079260788850688 |
score |
13.211869 |