Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab

Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan tahap kemahiran dan penguasaan bahasa (O’Malley et al. 1985a; Manghubai 1991; Wharton 2000). Terdapat juga kajian yang cuba menerokai sama ada pelajar bahasa yang berprest...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Teh, Kamarul Shukri, Embi, Mohamad Amin, Rahimi, Nik Mohd, -, Zamri
Format: Article
Language:Malay
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2770/1/FH02-FKI-18-16391.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2770/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.2770
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.27702022-09-13T05:05:32Z http://eprints.unisza.edu.my/2770/ Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamad Amin Rahimi, Nik Mohd -, Zamri LB Theory and practice of education Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan tahap kemahiran dan penguasaan bahasa (O’Malley et al. 1985a; Manghubai 1991; Wharton 2000). Terdapat juga kajian yang cuba menerokai sama ada pelajar bahasa yang berprestasi cemerlang menggunakan SPB dengan kerap dan dalam jumlah yang banyak (Green & Oxford 1995). Oleh itu, kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk melihat hubungan penggunaan SPB dengan tahap penguasaan bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubahsuai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan tambahan satu konstruk baru. Subjek kajian terdiri daripada 460 orang pelajar tingkatan empat daripada sepuluh buah sekolah menengah agama Terengganu (SMAT) dan tiga buah sekolah menengah Imtiaz di Terengganu. Ujian statistik inferensi MANOVA (aras signifikan p < 0.05) dan ANOVA (aras signifikan p < 0.01) dijalankan ke atas data soal selidik bagi menentukan hubungan antara penguasaan bahasa dengan penggunaan SPB. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar cemerlang bahasa menggunakan lebih banyak strategi secara kerap berbanding pelajar sederhana dan lemah dalam ketujuh-tujuh konstruk. Pelajar sederhana pula menggunakan lebih banyak strategi berbanding pelajar lemah dalam ketujuh-tujuh konstruk melainkan dalam strategi afektif. 2009-01 Article NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/2770/1/FH02-FKI-18-16391.pdf Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamad Amin and Rahimi, Nik Mohd and -, Zamri (2009) Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab. Journal of Islamic and Arabic Education, 1 (1). pp. 41-56. ISSN 1985-6326
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamad Amin
Rahimi, Nik Mohd
-, Zamri
Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
description Beberapa kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dengan tahap kemahiran dan penguasaan bahasa (O’Malley et al. 1985a; Manghubai 1991; Wharton 2000). Terdapat juga kajian yang cuba menerokai sama ada pelajar bahasa yang berprestasi cemerlang menggunakan SPB dengan kerap dan dalam jumlah yang banyak (Green & Oxford 1995). Oleh itu, kertas ini memerihalkan satu kajian yang direka bentuk untuk melihat hubungan penggunaan SPB dengan tahap penguasaan bahasa Arab. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubahsuai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan tambahan satu konstruk baru. Subjek kajian terdiri daripada 460 orang pelajar tingkatan empat daripada sepuluh buah sekolah menengah agama Terengganu (SMAT) dan tiga buah sekolah menengah Imtiaz di Terengganu. Ujian statistik inferensi MANOVA (aras signifikan p < 0.05) dan ANOVA (aras signifikan p < 0.01) dijalankan ke atas data soal selidik bagi menentukan hubungan antara penguasaan bahasa dengan penggunaan SPB. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar cemerlang bahasa menggunakan lebih banyak strategi secara kerap berbanding pelajar sederhana dan lemah dalam ketujuh-tujuh konstruk. Pelajar sederhana pula menggunakan lebih banyak strategi berbanding pelajar lemah dalam ketujuh-tujuh konstruk melainkan dalam strategi afektif.
format Article
author Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamad Amin
Rahimi, Nik Mohd
-, Zamri
author_facet Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamad Amin
Rahimi, Nik Mohd
-, Zamri
author_sort Mat Teh, Kamarul Shukri
title Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
title_short Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
title_full Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
title_fullStr Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
title_full_unstemmed Hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
title_sort hubungan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan tahap penguasaan bahasa arab
publishDate 2009
url http://eprints.unisza.edu.my/2770/1/FH02-FKI-18-16391.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2770/
_version_ 1744358470548717568
score 13.18916