Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2031/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.2031 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.20312020-11-29T04:13:54Z http://eprints.unisza.edu.my/2031/ Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar Mustafa, Che Omar Norfazila, Ghazali Raihan, Mohd Arifin L Education (General) Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu. Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya. 2019 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf Mustafa, Che Omar and Norfazila, Ghazali and Raihan, Mohd Arifin (2019) Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar. In: Seminar Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam, 8-9 October 2019, UiTM Shah Alam Selangor. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Mustafa, Che Omar Norfazila, Ghazali Raihan, Mohd Arifin Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar |
description |
Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid
tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam
menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program
Common European Framework of References (CEFR) masih
baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut
guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan
tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat
antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan
kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu.
Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara
teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid
di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan
murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain
itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR
memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada
murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa
Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di
masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih
tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan
meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mustafa, Che Omar Norfazila, Ghazali Raihan, Mohd Arifin |
author_facet |
Mustafa, Che Omar Norfazila, Ghazali Raihan, Mohd Arifin |
author_sort |
Mustafa, Che Omar |
title |
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah
Luar Bandar |
title_short |
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah
Luar Bandar |
title_full |
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah
Luar Bandar |
title_fullStr |
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah
Luar Bandar |
title_full_unstemmed |
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah
Luar Bandar |
title_sort |
kegagalan penguasaan bahasa inggeris bagi murid di sekolah
luar bandar |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2031/ |
_version_ |
1685582810248642560 |
score |
13.209306 |