Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar

Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustafa, Che Omar, Norfazila, Ghazali, Raihan, Mohd Arifin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2031/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.2031
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.20312020-11-29T04:13:54Z http://eprints.unisza.edu.my/2031/ Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar Mustafa, Che Omar Norfazila, Ghazali Raihan, Mohd Arifin L Education (General) Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu. Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya. 2019 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf Mustafa, Che Omar and Norfazila, Ghazali and Raihan, Mohd Arifin (2019) Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar. In: Seminar Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam, 8-9 October 2019, UiTM Shah Alam Selangor.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mustafa, Che Omar
Norfazila, Ghazali
Raihan, Mohd Arifin
Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
description Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu. Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya.
format Conference or Workshop Item
author Mustafa, Che Omar
Norfazila, Ghazali
Raihan, Mohd Arifin
author_facet Mustafa, Che Omar
Norfazila, Ghazali
Raihan, Mohd Arifin
author_sort Mustafa, Che Omar
title Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
title_short Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
title_full Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
title_fullStr Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
title_full_unstemmed Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
title_sort kegagalan penguasaan bahasa inggeris bagi murid di sekolah luar bandar
publishDate 2019
url http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2031/
_version_ 1685582810248642560
score 13.209306