Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah
Kajian ini memilih televisyen sebagai media massa kontemporari yang memberikan kesan secara langsung atau tidak langsung kepada segenap lapisan masyarakat. Sepanjang kemunculan televisyen selama 53 tahun di Malaysia, iaitu bermula 28 Disember 1963 dengan RTM1, kini dunia penyiaran telah diserikan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1671/1/FH03-FKI-17-08703.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1671/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.1671 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.16712020-11-19T06:33:33Z http://eprints.unisza.edu.my/1671/ Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah Ahmed S.A, Alqodsi Sharifah Norshah Bani, Syed Bidin T Technology (General) Kajian ini memilih televisyen sebagai media massa kontemporari yang memberikan kesan secara langsung atau tidak langsung kepada segenap lapisan masyarakat. Sepanjang kemunculan televisyen selama 53 tahun di Malaysia, iaitu bermula 28 Disember 1963 dengan RTM1, kini dunia penyiaran telah diserikan dengan saluran-saluran yang lebih menitikberatkan rancangan-rancangan Islamik. Hal ini menunjukkan perkembangan yang amat positif kerana televisyen (TV) adalah merupakan medium dakwah dan pendidikan yang amat penting kepada massa. Selain peranan utamanya untuk menyebarkan maklumat, TV juga berperanan sebagai agen mendidik, membujuk dan menghibur. Peranan ini merupakan komponen penting yang boleh memberi kesan mendalam kepada jiwa manusia yang secara fitrahnya memerlukan unsur-unsur ini. Pendidikan fitrah insaniah yang sejahtera adalah amat penting agar dapat mewujudkan suasana masyarakat yang mementingkan ilmu yang dapat membangunkan akal dan akhlak, bukan masyarakat yang hanya mengutamakan hiburan semata-mata. Fitrah Insaniah merujuk kepada pengakuan setiap insan tentang ketauhidan Allah s.w.t, dan penciptaan mereka dengan fitrah kehambaan yang sama. Ini bererti, seorang individu yang mempunyai fitrah insaniah yang sejahtera adalah yang sentiasa berusaha memelihara norma-norma perilakunya mengikut ketetapan wahyu. Justeru, artikel ini bertujuan untuk mengkaji peranan media massa kontemporari, iaitu televisyen berkonsepkan Islam dalam pendidikan fitrah insaniah. Kajian ini adalah kajian kualitatif yang berdasarkan kepada analisis dokumen, iaitu rancanganrancangan TV al-Hijrah yang dipilih sebagai sampel kajian. Rancangan-rancangan TV al-Hijrah dipilih untuk dikaji kerana ia merupakan pelopor yang mewarnai dunia penyiaran dengan berkonsepkan Islam. Seterusnya, kajian juga menganalisis keselarian rancangan-rancangan yang ditayangkan di TV al-Hijrah dengan pendidikan Islam yang diasaskan atas pemuliharaan fitrah insaniah dan pembentukan generasi rabbani. Hasil kajian menunjukkan bahawa dalam tempoh 7 hari bersiaran bermula jam 12.00 a.m sehingga 9.30 p.m terdapat 49 rancangan berkonsepkan agama yang ditayangkan kepada masyarakat, 10 (20.4%) daripadanya adalah rancangan khusus untuk kanak-kanak. Kesemua rancangan ini adalah berkonsepkan pemupukan akidah, ibadah dan akhlak yang merupakan prinsip-prinsip dalam pemuliharaan fitrah insaniah dan selari dengan pendidikan Islam. Kajian ini mencadangkan kepada massa khususnya ibubapa agar lebih prihatin dalam memantau rancangan-rancangan televisyen yang mampu menyuburkan fitrah yang sejahtera dalam diri anak-anak. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1671/1/FH03-FKI-17-08703.pdf Ahmed S.A, Alqodsi and Sharifah Norshah Bani, Syed Bidin (2017) Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah. In: Seminar Pendidikan Transdisiplin (STED 2017), 16-17 January 2017, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Ahmed S.A, Alqodsi Sharifah Norshah Bani, Syed Bidin Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
description |
Kajian ini memilih televisyen sebagai media massa kontemporari yang memberikan kesan secara langsung
atau tidak langsung kepada segenap lapisan masyarakat. Sepanjang kemunculan televisyen selama 53 tahun
di Malaysia, iaitu bermula 28 Disember 1963 dengan RTM1, kini dunia penyiaran telah diserikan dengan
saluran-saluran yang lebih menitikberatkan rancangan-rancangan Islamik. Hal ini menunjukkan
perkembangan yang amat positif kerana televisyen (TV) adalah merupakan medium dakwah dan
pendidikan yang amat penting kepada massa. Selain peranan utamanya untuk menyebarkan maklumat, TV
juga berperanan sebagai agen mendidik, membujuk dan menghibur. Peranan ini merupakan komponen
penting yang boleh memberi kesan mendalam kepada jiwa manusia yang secara fitrahnya memerlukan
unsur-unsur ini. Pendidikan fitrah insaniah yang sejahtera adalah amat penting agar dapat mewujudkan
suasana masyarakat yang mementingkan ilmu yang dapat membangunkan akal dan akhlak, bukan
masyarakat yang hanya mengutamakan hiburan semata-mata. Fitrah Insaniah merujuk kepada pengakuan
setiap insan tentang ketauhidan Allah s.w.t, dan penciptaan mereka dengan fitrah kehambaan yang sama.
Ini bererti, seorang individu yang mempunyai fitrah insaniah yang sejahtera adalah yang sentiasa berusaha
memelihara norma-norma perilakunya mengikut ketetapan wahyu. Justeru, artikel ini bertujuan untuk
mengkaji peranan media massa kontemporari, iaitu televisyen berkonsepkan Islam dalam pendidikan fitrah
insaniah. Kajian ini adalah kajian kualitatif yang berdasarkan kepada analisis dokumen, iaitu rancanganrancangan TV al-Hijrah yang dipilih sebagai sampel kajian. Rancangan-rancangan TV al-Hijrah dipilih
untuk dikaji kerana ia merupakan pelopor yang mewarnai dunia penyiaran dengan berkonsepkan Islam.
Seterusnya, kajian juga menganalisis keselarian rancangan-rancangan yang ditayangkan di TV al-Hijrah
dengan pendidikan Islam yang diasaskan atas pemuliharaan fitrah insaniah dan pembentukan generasi
rabbani. Hasil kajian menunjukkan bahawa dalam tempoh 7 hari bersiaran bermula jam 12.00 a.m sehingga
9.30 p.m terdapat 49 rancangan berkonsepkan agama yang ditayangkan kepada masyarakat, 10 (20.4%)
daripadanya adalah rancangan khusus untuk kanak-kanak. Kesemua rancangan ini adalah berkonsepkan
pemupukan akidah, ibadah dan akhlak yang merupakan prinsip-prinsip dalam pemuliharaan fitrah insaniah
dan selari dengan pendidikan Islam. Kajian ini mencadangkan kepada massa khususnya ibubapa agar lebih
prihatin dalam memantau rancangan-rancangan televisyen yang mampu menyuburkan fitrah yang sejahtera
dalam diri anak-anak. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmed S.A, Alqodsi Sharifah Norshah Bani, Syed Bidin |
author_facet |
Ahmed S.A, Alqodsi Sharifah Norshah Bani, Syed Bidin |
author_sort |
Ahmed S.A, Alqodsi |
title |
Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
title_short |
Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
title_full |
Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
title_fullStr |
Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
title_full_unstemmed |
Peranan Media Massa Kontemporari Dalam Pendidikan Fitrah Insaniah |
title_sort |
peranan media massa kontemporari dalam pendidikan fitrah insaniah |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/1671/1/FH03-FKI-17-08703.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1671/ |
_version_ |
1684657734988857344 |
score |
13.209306 |