Kemenjadian pelajar di sekolah menengah agama berasaskan strategi dan pelaksanaan iklim dini: satu kajian rintis
Iklim sekolah telah dikaji secara meluas dalam pelbagai konteks dan dimensi berasaskan teori yang berbeza. Dimensi utama iklim dalam Islarn yang melibatkan persekitaran, penghayatan serta pengamalan cara hidup masih kurang dikaji. Oleh itu, kajian untuk meninjau adakah iklim dini dihayati serta d...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1503/1/FH03-FKI-18-18307.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1503/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Iklim sekolah telah dikaji secara meluas dalam pelbagai konteks dan dimensi
berasaskan teori yang berbeza. Dimensi utama iklim dalam Islarn yang melibatkan
persekitaran, penghayatan serta pengamalan cara hidup masih kurang dikaji. Oleh itu,
kajian untuk meninjau adakah iklim dini dihayati serta diamalkan dalam membentuk
kemenjadian pelajar di sekolah-sekolah menengah agama dijalankan. Bagi tujuan
tersebut, satu kajian lintis untuk mengesahkan dan mengukur kebolehpercayaan
instrumen iklim dini telah dilakukan. Kesahan kandungan telah disemak oleh tujuh
orang pakar. Kajian rintis pula dijalankan bagi mendapat kesahan muka dan
kebolehpercayaan instrumen. Ia melibatkan pelajar di tiga jenis sekolah menengah
agama yangberbeza iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah
Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Agama Negeri (SAN) di negeri
Kelantan. Seramai 105 orang pelajar tingkatan empat dipilih secara rawak bebas dari
ketiga-tiga jenis sekolah. Dapatan kesahan instrumen secara keseluruhannya
memperakui bahawa item-item yang terdapat dalarn instrumen ini mampu mengukur
aspek kandungan yang hendak diukur. Pandarigan dan cadangan daripadatujuh orang
panel pakar dan juga responden ini telah diperbaiki. Seterusnya, kajian rintis ini
dianalisis dengan menggunakan Perisian Statistical Package for the Social Sciences
(IBM SPSS versi 22) dalam menenhrkan nilai pekali Alpha Crbnbach.
KebolehpercayaanAlpha Cronbach bagi ketujuh-tujuh konstruk berada di antara 0.60
dan 0.96 iaitu pada tahap yang tinggi dan boleh diterima. Dapatan kajian rintis ini
harap dapat dijadikan rujukan kepada penyelidik untuk pereplikaan kajian dalam
konteks yangberbezabagi membentuk pelajar secara seimbang. Kemenjadian pelajar
secara holistik akan terhasil dengan wujudnya iklim dini di sekolah-sekolah agama
yang akan memirnpin generasi rabbani. Implikasi |
---|