Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen

Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Che Ghani Che Kob,, Mai Shihah Abdulah,, Arasinah Kamis,, Zaliza Hanapi,, Ridzuan Che Rus,
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9910/1/19xx.geografia-si-mac16-cheghani-edam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9910/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.9910
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.99102016-12-14T06:51:13Z http://journalarticle.ukm.my/9910/ Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen Che Ghani Che Kob, Mai Shihah Abdulah, Arasinah Kamis, Zaliza Hanapi, Ridzuan Che Rus, Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepada empat dimensi iaitu pemprosesan (active/reflective), persepsi (sensing/intuitive), input (visual/verbal) dan pemahaman (sequential/global). Kajian ini juga mengunakan kaedah gabungan kuantitatif dan kualitatif. Pada peringkat pertama pelajar dikehendaki menjawab soal selidik kajian dan diikuti dengan protokol temubual. Pemilihan sampel seramai 16 orang pelajar untuk ditemubual merujuk kepada pencapaian akademik tertinggi dan skor markah tertinggi dari pengukuran soal selidik mengikut setiap dimensi gaya pembelajaran. Index Learning Style (ILS) digunakan sebagai instrumen kajian ini. ILS mengandungi 44 item dibina oleh Felder dan Solomon (1996) untuk mengukur amalan gaya pembelajaran pelajar. Hasil kajian menunjukkan tahap amalan gaya pembelajaran bukan faktor utama penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya kebolehan pelajar menggunakan kekuatan dan memperbaiki kelemahan setiap dimensi gaya pembelajaran adalah penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Kajian turut menunjukkan bahawa pelajar-pelajar lebih cenderung mengamalkan gaya pembelajaran seimbang bagi setiap dimensi kecuali dimensi input iaitu lebih kepada gaya pembelajaran visual berbanding verbal. Kesimpulan kajian menunjukkan pelajar boleh memilih dan mengamalkan apa sahaja tahap gaya pembelajaran bagi setiap dimensi kerana setiap sub-skala dimensi mempunyai kekuatan yang tersendiri yang membolehkan pelajar memperolehi pencapaian akademik yang cemerlang. Namun begitu, pelajar perlu sedar kelemahannya dan berusaha mengatasinya. Kemampuan pelajar mengadaptasikan diri dengan amalan tahap seimbang gaya pembelajaran bagi setiap sub-skala dimensi akan memudahkan pelajar menyesuaikan diri dengan sebarang pendekatan pengajaran pensyarah. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2016-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9910/1/19xx.geografia-si-mac16-cheghani-edam.pdf Che Ghani Che Kob, and Mai Shihah Abdulah, and Arasinah Kamis, and Zaliza Hanapi, and Ridzuan Che Rus, (2016) Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (3). pp. 181-191. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepada empat dimensi iaitu pemprosesan (active/reflective), persepsi (sensing/intuitive), input (visual/verbal) dan pemahaman (sequential/global). Kajian ini juga mengunakan kaedah gabungan kuantitatif dan kualitatif. Pada peringkat pertama pelajar dikehendaki menjawab soal selidik kajian dan diikuti dengan protokol temubual. Pemilihan sampel seramai 16 orang pelajar untuk ditemubual merujuk kepada pencapaian akademik tertinggi dan skor markah tertinggi dari pengukuran soal selidik mengikut setiap dimensi gaya pembelajaran. Index Learning Style (ILS) digunakan sebagai instrumen kajian ini. ILS mengandungi 44 item dibina oleh Felder dan Solomon (1996) untuk mengukur amalan gaya pembelajaran pelajar. Hasil kajian menunjukkan tahap amalan gaya pembelajaran bukan faktor utama penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya kebolehan pelajar menggunakan kekuatan dan memperbaiki kelemahan setiap dimensi gaya pembelajaran adalah penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Kajian turut menunjukkan bahawa pelajar-pelajar lebih cenderung mengamalkan gaya pembelajaran seimbang bagi setiap dimensi kecuali dimensi input iaitu lebih kepada gaya pembelajaran visual berbanding verbal. Kesimpulan kajian menunjukkan pelajar boleh memilih dan mengamalkan apa sahaja tahap gaya pembelajaran bagi setiap dimensi kerana setiap sub-skala dimensi mempunyai kekuatan yang tersendiri yang membolehkan pelajar memperolehi pencapaian akademik yang cemerlang. Namun begitu, pelajar perlu sedar kelemahannya dan berusaha mengatasinya. Kemampuan pelajar mengadaptasikan diri dengan amalan tahap seimbang gaya pembelajaran bagi setiap sub-skala dimensi akan memudahkan pelajar menyesuaikan diri dengan sebarang pendekatan pengajaran pensyarah.
format Article
author Che Ghani Che Kob,
Mai Shihah Abdulah,
Arasinah Kamis,
Zaliza Hanapi,
Ridzuan Che Rus,
spellingShingle Che Ghani Che Kob,
Mai Shihah Abdulah,
Arasinah Kamis,
Zaliza Hanapi,
Ridzuan Che Rus,
Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
author_facet Che Ghani Che Kob,
Mai Shihah Abdulah,
Arasinah Kamis,
Zaliza Hanapi,
Ridzuan Che Rus,
author_sort Che Ghani Che Kob,
title Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
title_short Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
title_full Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
title_fullStr Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
title_full_unstemmed Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen
title_sort amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di politeknik seberang perai: kajian pelajar malaysia berdasarkan model felder silvermen
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9910/1/19xx.geografia-si-mac16-cheghani-edam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9910/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc
_version_ 1643737947720122368
score 13.19449