Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan

Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari dua buah kelas telah dipilih untuk m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aliff Nawi,, Gamal Abdul Nasir Zakaria,, Norkhairiah Hashim,, Chua, Chy Ren
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9731/1/jqma-11-2-paper1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9731/
http://www.ukm.my/jqma/jqma11_2a.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.9731
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.97312016-12-14T06:50:40Z http://journalarticle.ukm.my/9731/ Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, Norkhairiah Hashim, Chua, Chy Ren Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari dua buah kelas telah dipilih untuk mengukur kebolehpercayaan modul ini dengan menilai keberkesanan pengajaran setiap kali sesi pengajaran. Dapatan menunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dengan nilai alfa Cronbach 0.96. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa aspek yang perlu diberi penambahbaikan bagi memastikan modul yang dibangunkan dapat menepati objektif dan mampu dilaksanakan. Modul yang dibangunkan ini diharapkan dapat dijadikan bahan pembelajaran yang baik dan berkesan terutamanya dalam menerapkan nilai-nilai Islam ke dalam diri pelajar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2015-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9731/1/jqma-11-2-paper1.pdf Aliff Nawi, and Gamal Abdul Nasir Zakaria, and Norkhairiah Hashim, and Chua, Chy Ren (2015) Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan. Journal of Quality Measurement and Analysis, 11 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma11_2a.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari dua buah kelas telah dipilih untuk mengukur kebolehpercayaan modul ini dengan menilai keberkesanan pengajaran setiap kali sesi pengajaran. Dapatan menunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dengan nilai alfa Cronbach 0.96. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa aspek yang perlu diberi penambahbaikan bagi memastikan modul yang dibangunkan dapat menepati objektif dan mampu dilaksanakan. Modul yang dibangunkan ini diharapkan dapat dijadikan bahan pembelajaran yang baik dan berkesan terutamanya dalam menerapkan nilai-nilai Islam ke dalam diri pelajar.
format Article
author Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
Norkhairiah Hashim,
Chua, Chy Ren
spellingShingle Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
Norkhairiah Hashim,
Chua, Chy Ren
Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
author_facet Aliff Nawi,
Gamal Abdul Nasir Zakaria,
Norkhairiah Hashim,
Chua, Chy Ren
author_sort Aliff Nawi,
title Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
title_short Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
title_full Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
title_fullStr Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
title_full_unstemmed Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
title_sort penilaian kualiti modul ipbl: aspek kesahan dan kebolehpercayaan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9731/1/jqma-11-2-paper1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9731/
http://www.ukm.my/jqma/jqma11_2a.html
_version_ 1643737883958312960
score 13.160551