Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono

Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zulkifley Hamid,, Mohd. Asyraf Zulkifley,
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9309/
http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.9309
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.93092016-12-14T06:49:32Z http://journalarticle.ukm.my/9309/ Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono Zulkifley Hamid, Mohd. Asyraf Zulkifley, Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bahawa pelajar perlu mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran pengurusan maklumat dan kemahiran saintifik. Walau bagaimanapun, tiada satu kursus pun, baik yang ditawarkan di peringkat universiti, fakulti, pusat atau program pengajian yang menawarkan kursus tentang aspek ini. Penyelidikan ini akan cuba mengatasi kekurangan ini. Dalam penyelidikan PTS ini, empat bengkel kemahiran berfikir akan diadakan dalam kalangan pelajar tahun ketiga Program Pengajian Bahasa Melayu, iaitu dengan tujuan untuk membentuk kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dikemukakan oleh Edward De Bono. Penyelidikan ini akan menggunakan model kajian tindakan yang dikemukakan oleh John Heron & Peter Reason sebagai kerangka penyelidikan. Model ini dikenali sebagai Model Cooperative Inquiry. Data kajian membuktikan bahawa empat bengkel yang diadakan telah berjaya membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar untuk menyelesaikan masalah pembelajaran khususnya dalam penulisan latihan ilmiah. Para pelajar juga didapati berupaya menggunakan kemahiran berfikir untuk menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan seharian mereka secara professional. Keputusan kajian memperlihatkan kepada kita bahawa kemahiran berfikir yang baik boleh dibentuk dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dicadangkan oleh Edward de Bono. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf Zulkifley Hamid, and Mohd. Asyraf Zulkifley, (2014) Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 9 (2). pp. 1-13. ISSN 1823-884x http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bahawa pelajar perlu mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran pengurusan maklumat dan kemahiran saintifik. Walau bagaimanapun, tiada satu kursus pun, baik yang ditawarkan di peringkat universiti, fakulti, pusat atau program pengajian yang menawarkan kursus tentang aspek ini. Penyelidikan ini akan cuba mengatasi kekurangan ini. Dalam penyelidikan PTS ini, empat bengkel kemahiran berfikir akan diadakan dalam kalangan pelajar tahun ketiga Program Pengajian Bahasa Melayu, iaitu dengan tujuan untuk membentuk kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dikemukakan oleh Edward De Bono. Penyelidikan ini akan menggunakan model kajian tindakan yang dikemukakan oleh John Heron & Peter Reason sebagai kerangka penyelidikan. Model ini dikenali sebagai Model Cooperative Inquiry. Data kajian membuktikan bahawa empat bengkel yang diadakan telah berjaya membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar untuk menyelesaikan masalah pembelajaran khususnya dalam penulisan latihan ilmiah. Para pelajar juga didapati berupaya menggunakan kemahiran berfikir untuk menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan seharian mereka secara professional. Keputusan kajian memperlihatkan kepada kita bahawa kemahiran berfikir yang baik boleh dibentuk dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dicadangkan oleh Edward de Bono.
format Article
author Zulkifley Hamid,
Mohd. Asyraf Zulkifley,
spellingShingle Zulkifley Hamid,
Mohd. Asyraf Zulkifley,
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
author_facet Zulkifley Hamid,
Mohd. Asyraf Zulkifley,
author_sort Zulkifley Hamid,
title Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
title_short Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
title_full Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
title_fullStr Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
title_full_unstemmed Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
title_sort membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul edward de bono
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9309/
http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en
_version_ 1643737745831493632
score 13.160551