Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik

Fokus utama kajian ini adalah untuk menganalisis strategi semasa berkomunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik. Temu bual dan soal selidik berbentuk Tugas Penyempurnaan Wacana merupakan kaedah yang telah dipilih untuk mengumpul data. Kajian kes ini dijalankan di Sekolah Kebangsaan Sri Tebrau, Jo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zulkifley Hamid,, Naidatul Zamrizam Abu,, Asyraf Zulkifley,
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9107/1/V31_1_9.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9107/
http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-1-2015.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.9107
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.91072016-12-14T06:48:59Z http://journalarticle.ukm.my/9107/ Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik Zulkifley Hamid, Naidatul Zamrizam Abu, Asyraf Zulkifley, Fokus utama kajian ini adalah untuk menganalisis strategi semasa berkomunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik. Temu bual dan soal selidik berbentuk Tugas Penyempurnaan Wacana merupakan kaedah yang telah dipilih untuk mengumpul data. Kajian kes ini dijalankan di Sekolah Kebangsaan Sri Tebrau, Johor Bahru. 72 orang murid pelbagai etnik telah dipilih secara rawak sebagai pemaklum kajian. Skala Kesantunan Leech dipilih sebagai kerangka teori bagi kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid Melayu menggunakan pelbagai kata ganti nama diri semasa berkomunikasi. Kata ganti nama ‘aku – kau’ dan ‘saya – awak’ paling kerap diguna oleh murid Melayu berbanding murid bukan Melayu semasa berkomunikasi. Murid bukan Melayu pula lebih selesa menggunakan ‘saya – kamu’ dalam proses komunikasi. Masalah penggunaan kata ganti nama wujud dalam kalangan murid Melayu dan bukan Melayu, tetapi dalam situasi komunikasi yang berbeza-beza. Implikasi daripada kegagalan menggunakan kata ganti nama yang tepat semasa berkomunikasi boleh menggugat keharmonian dalam hubungan antara etnik. Pembelajaran kata ganti nama diri tidak seharusnya dilihat sebagai penguasaan dalam aspek bahasa sahaja, tetapi penegasan perlu diberikan dalam fungsi kata ganti nama diri sebagai satu strategi kesantunan semasa berkomunikasi. Universiti Kebangsaan Malaysian 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9107/1/V31_1_9.pdf Zulkifley Hamid, and Naidatul Zamrizam Abu, and Asyraf Zulkifley, (2015) Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 31 (1). pp. 171-186. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-1-2015.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Fokus utama kajian ini adalah untuk menganalisis strategi semasa berkomunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik. Temu bual dan soal selidik berbentuk Tugas Penyempurnaan Wacana merupakan kaedah yang telah dipilih untuk mengumpul data. Kajian kes ini dijalankan di Sekolah Kebangsaan Sri Tebrau, Johor Bahru. 72 orang murid pelbagai etnik telah dipilih secara rawak sebagai pemaklum kajian. Skala Kesantunan Leech dipilih sebagai kerangka teori bagi kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid Melayu menggunakan pelbagai kata ganti nama diri semasa berkomunikasi. Kata ganti nama ‘aku – kau’ dan ‘saya – awak’ paling kerap diguna oleh murid Melayu berbanding murid bukan Melayu semasa berkomunikasi. Murid bukan Melayu pula lebih selesa menggunakan ‘saya – kamu’ dalam proses komunikasi. Masalah penggunaan kata ganti nama wujud dalam kalangan murid Melayu dan bukan Melayu, tetapi dalam situasi komunikasi yang berbeza-beza. Implikasi daripada kegagalan menggunakan kata ganti nama yang tepat semasa berkomunikasi boleh menggugat keharmonian dalam hubungan antara etnik. Pembelajaran kata ganti nama diri tidak seharusnya dilihat sebagai penguasaan dalam aspek bahasa sahaja, tetapi penegasan perlu diberikan dalam fungsi kata ganti nama diri sebagai satu strategi kesantunan semasa berkomunikasi.
format Article
author Zulkifley Hamid,
Naidatul Zamrizam Abu,
Asyraf Zulkifley,
spellingShingle Zulkifley Hamid,
Naidatul Zamrizam Abu,
Asyraf Zulkifley,
Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
author_facet Zulkifley Hamid,
Naidatul Zamrizam Abu,
Asyraf Zulkifley,
author_sort Zulkifley Hamid,
title Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
title_short Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
title_full Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
title_fullStr Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
title_full_unstemmed Strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
title_sort strategi komunikasi dalam kalangan murid pelbagai etnik
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9107/1/V31_1_9.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9107/
http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-1-2015.html
_version_ 1643737684199342080
score 13.18916