Konsep nilai guna dalam penilaian e-Masjid: tinjauan awal
Penggunaan e-masjid di Malaysia masih lagi di bawah tahap sederhana kerana e-masjid yang sedia ada masih belum dapat lagi menarik penyertaan yang ramai sedangkan kadar tembus internet di Malaysia agak tinggi iaitu 16.9 juta orang pada tahun 2010. Untuk menambahkan lagi kadar tembus ke e-masjid, ia...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8162/1/7686-19999-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/8162/ http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/index |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penggunaan e-masjid di Malaysia masih lagi di bawah tahap sederhana kerana e-masjid yang sedia ada masih belum
dapat lagi menarik penyertaan yang ramai sedangkan kadar tembus internet di Malaysia agak tinggi iaitu 16.9 juta orang
pada tahun 2010. Untuk menambahkan lagi kadar tembus ke e-masjid, ia perlu dibangunkan sesuai dengan kehendak
pengguna di samping meraikan juga kekangan dari pihak e-masjid sendiri. Kajian ini menggunakan konsep nilai guna
iaitu konsep yang mengkaji selera pengguna terhadap sesuatu barangan dan perkhidmatan. Kajian ini menumpukan
kepada penilaian terhadap laman web empat buah masjid utama dalam Malaysia di kawasan bandar-bandar besar
seperti Masjid Wilayah, Masjid Negeri Shah Alam, Masjid Negara dan Masjid Putra, Putrajaya. Kajian ini juga mengenal
pasti selera pengguna dalam mengakses laman web masjid. Kaedah tinjauan (survey) telah digunakan dalam kajian ini
menggunakan dua metode mendapatkan data iaitu soal selidik dan temu bual. Hasil tinjauan awal mendapati bahawa
domain nilai tambah e-masjid yang merangkumi tazkirah, mutiara kata dan carian hal keagamaan menjadi sebab utama
tarikan pengunjung terhadap laman web masjid. |
---|