Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia
Kajian ini dilakukan untuk menganalisis dan menilai pengaruh pemboleh ubah etnik dan persekitaran sekolah terhadap tahap penguasaan bahasa Melayu para pelajar Melayu dan Cina. Data kajian diperolehi melalui pentadbiran borang soal selidik kepada para pemaklum kajian. Borang soal selidik ini mengan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7863/1/8x.geografia-okt14-Zulkifley-edam.pdf http://journalarticle.ukm.my/7863/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.7863 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.78632016-12-14T06:45:28Z http://journalarticle.ukm.my/7863/ Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia Zulkifley Hamid, Kajian ini dilakukan untuk menganalisis dan menilai pengaruh pemboleh ubah etnik dan persekitaran sekolah terhadap tahap penguasaan bahasa Melayu para pelajar Melayu dan Cina. Data kajian diperolehi melalui pentadbiran borang soal selidik kepada para pemaklum kajian. Borang soal selidik ini mengandungi tiga bahagian. Bahagian A mengumpul data demografi para pemaklum. Bahagian B menguji tahap penguasaan pengetahuan nahu para pelajar, dan bahagian C menguji tahap penguasaan kecekapan berbahasa Melyu. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan tahap penguasaan pengetahuan bahasa Melayu di antara pelajar Melayu dengan pelajar Cina. Dapatan kajian juga menunjukkan persekitaran sekolah hanya mempengaruhi para pelajar Melayu dengan ertikata prestasi bahasa Melayu mereka menurun apabila di tempatkan di dalam bilik darjah yang ramai pelajar Cina meskipun bahasa Melayu adalah bahasa ibunda mereka. Kajian ini membayangkan bahawa pemboleh ubah etnik dan persekitaran sekolah boleh memberikan impaks yang signifikan terhadap proses perancangan dan pelaksanaan program pendidikan bahasa Melayu di Malaysia. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7863/1/8x.geografia-okt14-Zulkifley-edam.pdf Zulkifley Hamid, (2014) Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (5). pp. 99-109. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini dilakukan untuk menganalisis dan menilai pengaruh pemboleh ubah etnik dan persekitaran sekolah
terhadap tahap penguasaan bahasa Melayu para pelajar Melayu dan Cina. Data kajian diperolehi melalui pentadbiran
borang soal selidik kepada para pemaklum kajian. Borang soal selidik ini mengandungi tiga bahagian. Bahagian A
mengumpul data demografi para pemaklum. Bahagian B menguji tahap penguasaan pengetahuan nahu para pelajar,
dan bahagian C menguji tahap penguasaan kecekapan berbahasa Melyu. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat
perbezaan tahap penguasaan pengetahuan bahasa Melayu di antara pelajar Melayu dengan pelajar Cina. Dapatan
kajian juga menunjukkan persekitaran sekolah hanya mempengaruhi para pelajar Melayu dengan ertikata prestasi
bahasa Melayu mereka menurun apabila di tempatkan di dalam bilik darjah yang ramai pelajar Cina meskipun
bahasa Melayu adalah bahasa ibunda mereka. Kajian ini membayangkan bahawa pemboleh ubah etnik dan
persekitaran sekolah boleh memberikan impaks yang signifikan terhadap proses perancangan dan pelaksanaan
program pendidikan bahasa Melayu di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Zulkifley Hamid, |
spellingShingle |
Zulkifley Hamid, Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
author_facet |
Zulkifley Hamid, |
author_sort |
Zulkifley Hamid, |
title |
Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
title_short |
Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
title_full |
Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
title_fullStr |
Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia |
title_sort |
faktor persekitaran sekolah dan etnik dalam perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan bahasa melayu di malaysia |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7863/1/8x.geografia-okt14-Zulkifley-edam.pdf http://journalarticle.ukm.my/7863/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
_version_ |
1643737275999191040 |
score |
13.211869 |