Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar
Koperasi sekolah adalah koperasi yang ditubuhkan di lingkungan sekolah yang anggota terdiri daripada pelajar, guru-guru dan kakitangan sekolah. Pengurusan dan pengelolaan koperasi sekolah dilakukan oleh para pelajar di bawah bimbingan pengetua sekolah dan guru-guru berdasarkan Undang-undang Kecil Ko...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7726/1/81-303-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/7726/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.7726 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.77262016-12-14T06:45:00Z http://journalarticle.ukm.my/7726/ Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar Rohaida Mohamad Dhalan, Razaleigh Muhamat @ Kawangit, Koperasi sekolah adalah koperasi yang ditubuhkan di lingkungan sekolah yang anggota terdiri daripada pelajar, guru-guru dan kakitangan sekolah. Pengurusan dan pengelolaan koperasi sekolah dilakukan oleh para pelajar di bawah bimbingan pengetua sekolah dan guru-guru berdasarkan Undang-undang Kecil Koperasi. Kawal selia terhadap koperasi sekolah dilaksanakan bersama Kementerian Perdagangan dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Peranan koperasi sekolah dan anggota diiktiraf untuk meraih anugerah koperasi atau pemimpin koperasi terbaik samada ada diperingkat sekolah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Lantaran itu, persoalannya bagaimana koperasi sekolah memainkan peranan dalam melahirkan tokoh-tokoh kepimpinan koperasi? Bagaimanakah koperasi sekolah menjalankan aktiviti yang berkesan dan mampu membentuk gaya kepimpinan pelajar?. Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji peranan yang dimainkan oleh koperasi sekolah. Disusuli dengan menilai keberkesanan koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar. Metodologi kajian ialah merujuk kepada penyelidikan analisis dokumen kandungan dengan merujuk kepada bahan-bahan bertulis yang mempunyai hubungan langsung dengan tajuk perbincangan. Dapatan awal menunjukkan bahawa koperasi sekolah memainkan peranan penting dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar dengan menetapkan matlamat, asas dan prinsip yang tertentu di samping mengadakan program yang berkesan dalam menggerakkan aktivitinya. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7726/1/81-303-1-PB.pdf Rohaida Mohamad Dhalan, and Razaleigh Muhamat @ Kawangit, (2014) Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar. Al-Hikmah, 6 . pp. 107-121. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Koperasi sekolah adalah koperasi yang ditubuhkan di lingkungan sekolah yang anggota terdiri daripada pelajar, guru-guru dan kakitangan sekolah. Pengurusan dan pengelolaan koperasi sekolah dilakukan oleh para pelajar di bawah bimbingan pengetua sekolah dan guru-guru berdasarkan Undang-undang Kecil Koperasi. Kawal selia terhadap koperasi sekolah dilaksanakan bersama Kementerian Perdagangan dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Peranan koperasi sekolah dan anggota diiktiraf untuk meraih anugerah koperasi atau pemimpin koperasi terbaik samada ada diperingkat sekolah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Lantaran itu, persoalannya bagaimana koperasi sekolah memainkan peranan dalam melahirkan tokoh-tokoh kepimpinan koperasi? Bagaimanakah koperasi sekolah menjalankan aktiviti yang berkesan dan mampu membentuk gaya kepimpinan pelajar?. Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji peranan yang dimainkan oleh koperasi sekolah. Disusuli dengan menilai keberkesanan koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar. Metodologi kajian ialah merujuk kepada penyelidikan analisis dokumen kandungan dengan merujuk kepada bahan-bahan bertulis yang mempunyai hubungan langsung dengan tajuk perbincangan. Dapatan awal menunjukkan bahawa koperasi sekolah memainkan peranan penting dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar dengan menetapkan matlamat, asas dan prinsip yang tertentu di samping mengadakan program yang berkesan dalam menggerakkan aktivitinya. |
format |
Article |
author |
Rohaida Mohamad Dhalan, Razaleigh Muhamat @ Kawangit, |
spellingShingle |
Rohaida Mohamad Dhalan, Razaleigh Muhamat @ Kawangit, Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
author_facet |
Rohaida Mohamad Dhalan, Razaleigh Muhamat @ Kawangit, |
author_sort |
Rohaida Mohamad Dhalan, |
title |
Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
title_short |
Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
title_full |
Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
title_fullStr |
Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
title_full_unstemmed |
Penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
title_sort |
penilaian kepada koperasi sekolah dalam membentuk gaya kepimpinan pelajar |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7726/1/81-303-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/7726/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index |
_version_ |
1643737224213168128 |
score |
13.211869 |