Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran d...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf http://journalarticle.ukm.my/7134/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.7134 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.71342016-12-14T06:43:11Z http://journalarticle.ukm.my/7134/ Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat. Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf Ahmad Raflis Che Omar, and Abdullah Sanusi Othman, and Suraiya Ishak, and Jumaat Abd Moen, and Mohd Rizal Palil, and Mohamad Abdul Hamid, and Mohd Fauzi Mohd Jani, (2014) Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (2). pp. 104-114. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran
kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik
di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa
penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan
yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana
pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan
semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata
kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat.
Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa
penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses
pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden
sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum
berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar. |
format |
Article |
author |
Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, |
spellingShingle |
Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
author_facet |
Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, |
author_sort |
Ahmad Raflis Che Omar, |
title |
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
title_short |
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
title_full |
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
title_fullStr |
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
title_full_unstemmed |
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam |
title_sort |
mengasuh bakal usahawan malaysia: penentu keberkesanan
pembelajaran kewangan di institusi pengajian tinggi awam |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf http://journalarticle.ukm.my/7134/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php |
_version_ |
1643737018987970560 |
score |
13.211869 |