Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam

Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Raflis Che Omar,, Abdullah Sanusi Othman,, Suraiya Ishak,, Jumaat Abd Moen,, Mohd Rizal Palil,, Mohamad Abdul Hamid,, Mohd Fauzi Mohd Jani,
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7134/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.7134
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.71342016-12-14T06:43:11Z http://journalarticle.ukm.my/7134/ Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat. Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf Ahmad Raflis Che Omar, and Abdullah Sanusi Othman, and Suraiya Ishak, and Jumaat Abd Moen, and Mohd Rizal Palil, and Mohamad Abdul Hamid, and Mohd Fauzi Mohd Jani, (2014) Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (2). pp. 104-114. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat. Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar.
format Article
author Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
spellingShingle Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
author_facet Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
author_sort Ahmad Raflis Che Omar,
title Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_short Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_full Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_fullStr Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_full_unstemmed Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_sort mengasuh bakal usahawan malaysia: penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di institusi pengajian tinggi awam
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7134/
http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php
_version_ 1643737018987970560
score 13.211869