Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya

Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Roswati Abdul Rashid,, Roslina Mamat,, Hazlina Abdul Halim,, Normaliza Abdul Rahim,
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6910/1/V29_2_87-106.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6910/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6910
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.69102016-12-14T06:42:33Z http://journalarticle.ukm.my/6910/ Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya Roswati Abdul Rashid, Roslina Mamat, Hazlina Abdul Halim, Normaliza Abdul Rahim, Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga empat kali ganda iaitu 21.5% berbanding pada 2011 sebanyak 7.0%. Jumlah ini menunjukkan peningkatan terbesar berbanding pada lapan tahun sebelumnya daripada tahun 2005-2011. Adalah tidak mustahil pada masa yang akan datang pelancong Jepun menjadi pelancong antarabangsa utama di Malaysia. Kertas kerja ini akan menyoroti ciri-ciri tingkah laku yang terdapat pada pelancong Jepun semasa melancong ke negara luar. Pencirian pola-pola tingkah laku pelancong Jepun ini berdasarkan dari sudut budaya masyarakat Jepun. Memahami tingkah laku pelancong Jepun dari aspek budaya merupakan satu nilai tambah dalam pelancongan Malaysia dan dapat menghindari salah faham yang akan menimbulkan konflik. Objektif kertas kerja ini ialah memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap tingkah laku pelancong Jepun kepada para agen pelancongan yang berurusan secara langsung dengan pelancong. Kertas kerja ini diharapkan dapat menjana panduan secara teori dan praktikal terhadap penambahbaikan kualiti pelancongan Malaysia agar menepati cita rasa para pelancong Jepun. Universiti Kebangsaan Malaysian 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6910/1/V29_2_87-106.pdf Roswati Abdul Rashid, and Roslina Mamat, and Hazlina Abdul Halim, and Normaliza Abdul Rahim, (2013) Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 29 (2). pp. 87-106. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga empat kali ganda iaitu 21.5% berbanding pada 2011 sebanyak 7.0%. Jumlah ini menunjukkan peningkatan terbesar berbanding pada lapan tahun sebelumnya daripada tahun 2005-2011. Adalah tidak mustahil pada masa yang akan datang pelancong Jepun menjadi pelancong antarabangsa utama di Malaysia. Kertas kerja ini akan menyoroti ciri-ciri tingkah laku yang terdapat pada pelancong Jepun semasa melancong ke negara luar. Pencirian pola-pola tingkah laku pelancong Jepun ini berdasarkan dari sudut budaya masyarakat Jepun. Memahami tingkah laku pelancong Jepun dari aspek budaya merupakan satu nilai tambah dalam pelancongan Malaysia dan dapat menghindari salah faham yang akan menimbulkan konflik. Objektif kertas kerja ini ialah memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap tingkah laku pelancong Jepun kepada para agen pelancongan yang berurusan secara langsung dengan pelancong. Kertas kerja ini diharapkan dapat menjana panduan secara teori dan praktikal terhadap penambahbaikan kualiti pelancongan Malaysia agar menepati cita rasa para pelancong Jepun.
format Article
author Roswati Abdul Rashid,
Roslina Mamat,
Hazlina Abdul Halim,
Normaliza Abdul Rahim,
spellingShingle Roswati Abdul Rashid,
Roslina Mamat,
Hazlina Abdul Halim,
Normaliza Abdul Rahim,
Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
author_facet Roswati Abdul Rashid,
Roslina Mamat,
Hazlina Abdul Halim,
Normaliza Abdul Rahim,
author_sort Roswati Abdul Rashid,
title Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
title_short Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
title_full Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
title_fullStr Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
title_full_unstemmed Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
title_sort masyarakat jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6910/1/V29_2_87-106.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6910/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
_version_ 1643736937303900160
score 13.160551