Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i

Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haryati Adni,, Tengku Ghani Tengku Jusoh,
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6767/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6767
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.67672016-12-14T06:42:09Z http://journalarticle.ukm.my/6767/ Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i Haryati Adni, Tengku Ghani Tengku Jusoh, Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan idea-idea pendidikan yang realistik dan berpaksikan kepada al-Quran dan Hadith. Syair Imam al-Shafi„i amat mudah difahami dan menggunakan laras bahasa yang indah di samping mesej yang padat dan semasa. Untuk ini, pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis teks. Dapatan kajian ini turut membuktikan bahawa syair adalah antara medium komunikasi yang digunakan oleh Imam al-Shafi„i untuk melontarkan ideologi pendidikannya di samping kata-kata hikmah dan penulisan buku. Gagasan dan idea beliau boleh dijadikan rujukan serta panduan dalam meningkatkan pemahaman tentang konsep ilmu. Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf Haryati Adni, and Tengku Ghani Tengku Jusoh, (2013) Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i. Al-Hikmah, 5 . pp. 49-59. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan idea-idea pendidikan yang realistik dan berpaksikan kepada al-Quran dan Hadith. Syair Imam al-Shafi„i amat mudah difahami dan menggunakan laras bahasa yang indah di samping mesej yang padat dan semasa. Untuk ini, pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis teks. Dapatan kajian ini turut membuktikan bahawa syair adalah antara medium komunikasi yang digunakan oleh Imam al-Shafi„i untuk melontarkan ideologi pendidikannya di samping kata-kata hikmah dan penulisan buku. Gagasan dan idea beliau boleh dijadikan rujukan serta panduan dalam meningkatkan pemahaman tentang konsep ilmu.
format Article
author Haryati Adni,
Tengku Ghani Tengku Jusoh,
spellingShingle Haryati Adni,
Tengku Ghani Tengku Jusoh,
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
author_facet Haryati Adni,
Tengku Ghani Tengku Jusoh,
author_sort Haryati Adni,
title Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
title_short Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
title_full Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
title_fullStr Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
title_full_unstemmed Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
title_sort idea- idea pendidikan dalam syair imam al-shafi‘i
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6767/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
_version_ 1643736884779679744
score 13.160551