Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik

Kemahiran kepimpinan perlu dikuasai oleh para pelajar yang juga merupakan pemimpin masa depan. Di Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menubuhkan Kadet Remaja Sekolah (KRS) untuk membangunkan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar. KRS menyediakan peluang kepada pelajar untuk me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Esa,, Siti Khadijah Ab Manap,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6502/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_15.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6502/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6502
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.65022013-09-10T01:57:03Z http://journalarticle.ukm.my/6502/ Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik Ahmad Esa, Siti Khadijah Ab Manap, Kemahiran kepimpinan perlu dikuasai oleh para pelajar yang juga merupakan pemimpin masa depan. Di Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menubuhkan Kadet Remaja Sekolah (KRS) untuk membangunkan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar. KRS menyediakan peluang kepada pelajar untuk menerapkan kemahiran kepimpinan dalam did mereka. Kajian ini dijalankan untuk melihat pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar menerusi aktiviti KRS di Sekolah Menengah Teknik, Batu Pahat (SMTBP). Objektifkajian ini adalah untuk mengenal pasti ciri-ciri, tahap kesedaran dan tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran kepimpinan yang diterapkan dalam alctiviti KRS. Sampel kajian adalah seramai 36 orang pelajar KRS di SMTBP. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik, pemerhatian dan temu bual. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package for Social Science (SPSS) versi 11.5 untuk mendapatkan statistik deskriptif seperti min dan sisihan piawai manakala bagi senarai semak menggunakan kekerapan dan menganalisis transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ciri-ciri kemahiran kepimpinan dapat dibangunkan iaitu komunikasi, kredibiliti, karisma dan keterampilan. Di samping itu kajian mendapati bahawa mereka menyedari dan menguasai ciri-ciri kepimpinan yang diterapkan dalam KRS. Justeru dapat disimpulkan bahawa kemahiran kepimpinan boleh dibangunkan menerusi aktiviti kokurikulum unit beruniform. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2012-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/6502/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_15.DOC Ahmad Esa, and Siti Khadijah Ab Manap, (2012) Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik. Jurnal Personalia Pelajar, 15 . pp. 45-50. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kemahiran kepimpinan perlu dikuasai oleh para pelajar yang juga merupakan pemimpin masa depan. Di Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menubuhkan Kadet Remaja Sekolah (KRS) untuk membangunkan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar. KRS menyediakan peluang kepada pelajar untuk menerapkan kemahiran kepimpinan dalam did mereka. Kajian ini dijalankan untuk melihat pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar menerusi aktiviti KRS di Sekolah Menengah Teknik, Batu Pahat (SMTBP). Objektifkajian ini adalah untuk mengenal pasti ciri-ciri, tahap kesedaran dan tahap penguasaan pelajar terhadap kemahiran kepimpinan yang diterapkan dalam alctiviti KRS. Sampel kajian adalah seramai 36 orang pelajar KRS di SMTBP. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik, pemerhatian dan temu bual. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistic Package for Social Science (SPSS) versi 11.5 untuk mendapatkan statistik deskriptif seperti min dan sisihan piawai manakala bagi senarai semak menggunakan kekerapan dan menganalisis transkrip temu bual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ciri-ciri kemahiran kepimpinan dapat dibangunkan iaitu komunikasi, kredibiliti, karisma dan keterampilan. Di samping itu kajian mendapati bahawa mereka menyedari dan menguasai ciri-ciri kepimpinan yang diterapkan dalam KRS. Justeru dapat disimpulkan bahawa kemahiran kepimpinan boleh dibangunkan menerusi aktiviti kokurikulum unit beruniform.
format Article
author Ahmad Esa,
Siti Khadijah Ab Manap,
spellingShingle Ahmad Esa,
Siti Khadijah Ab Manap,
Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
author_facet Ahmad Esa,
Siti Khadijah Ab Manap,
author_sort Ahmad Esa,
title Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
title_short Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
title_full Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
title_fullStr Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
title_full_unstemmed Pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi Kadet Remaja Sekolah (KRS) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Teknik
title_sort pembangunan kemahiran kepimpinan menerusi kadet remaja sekolah (krs) dalam kalangan pelajar sekolah menengah teknik
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6502/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_15.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6502/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
_version_ 1643736790818881536
score 13.188404