Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran

Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlib...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jumali Hj Selamat,, Khaidzir Hj. Ismail,, Kadaruddin Aiyub,, Kadir Arifin,, Lukman Z. Mohamad,, Roslee Rajikan,, Azahan Awang,, Mohd. Helmi Abd. Rahim,, Farhana Abdullah,, Nur Ain Kamal,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6501/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6501
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.65012013-09-10T01:54:27Z http://journalarticle.ukm.my/6501/ Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd. Rahim, Farhana Abdullah, Nur Ain Kamal, Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlibat dalam kajian mi. Hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman responden adalah sederhana dengan nilai min antara 3.29 hingga 3.48 terhadap empat elemen utama iaitu konsep kontrak pembelajaran, tujuan dilaksanakan, cara pelaksanaan dan mekanisme permohonan. Tahap pengetahuan responden pula, ianya berada pada tahap yang sangat baik dengan min antara 1.61 hingga 1.81. Sementara itu, tahap penerimaan pelajar menunjukkan 35.4 peratus yang bersetuju walaupun pelbagai maklumat disediakan untuk memberi penerangan. Oleh itu, sebahagian daripada cadangan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan tahap penerimaan pelajar ialah mengadakan taklimat berterusan, hari bersama pelanggan, penggunaan sistem dan melantik felo daripada fakulti dan kolej. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2012-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC Jumali Hj Selamat, and Khaidzir Hj. Ismail, and Kadaruddin Aiyub, and Kadir Arifin, and Lukman Z. Mohamad, and Roslee Rajikan, and Azahan Awang, and Mohd. Helmi Abd. Rahim, and Farhana Abdullah, and Nur Ain Kamal, (2012) Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran. Jurnal Personalia Pelajar, 15 . pp. 35-43. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlibat dalam kajian mi. Hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman responden adalah sederhana dengan nilai min antara 3.29 hingga 3.48 terhadap empat elemen utama iaitu konsep kontrak pembelajaran, tujuan dilaksanakan, cara pelaksanaan dan mekanisme permohonan. Tahap pengetahuan responden pula, ianya berada pada tahap yang sangat baik dengan min antara 1.61 hingga 1.81. Sementara itu, tahap penerimaan pelajar menunjukkan 35.4 peratus yang bersetuju walaupun pelbagai maklumat disediakan untuk memberi penerangan. Oleh itu, sebahagian daripada cadangan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan tahap penerimaan pelajar ialah mengadakan taklimat berterusan, hari bersama pelanggan, penggunaan sistem dan melantik felo daripada fakulti dan kolej.
format Article
author Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd. Rahim,
Farhana Abdullah,
Nur Ain Kamal,
spellingShingle Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd. Rahim,
Farhana Abdullah,
Nur Ain Kamal,
Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
author_facet Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd. Rahim,
Farhana Abdullah,
Nur Ain Kamal,
author_sort Jumali Hj Selamat,
title Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
title_short Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
title_full Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
title_fullStr Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
title_full_unstemmed Tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap kontrak pembelajaran
title_sort tahap kefahaman dan penerimaan pelajar tahun 2 universiti kebangsaan malaysia terhadap kontrak pembelajaran
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6501/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_14.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6501/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
_version_ 1643736790526328832
score 13.160551