Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur
Pada umumnya, modulus kekukuhan sistem turapan boleh lentur dipengaruhi oleh perubahan alam sekitar di mana perubahan suhu dan musim (hujan) masing-masing akan mempengaruhi kekuatan lapisan turapan berasfalt dan lapisan tidak berasfalt seperti lapisan tanah dasar. Kebiasaannya, kesan suhu terhadap l...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi.
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6329/1/247-150-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/6329/ http://www.ukm.my/jkukm/index.php/jkukm/article/view/247 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.6329 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.63292016-12-14T06:40:52Z http://journalarticle.ukm.my/6329/ Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur Mohd Raihan Taha, Sentot Hardwiyono, Nur Izzi Md. Yusoff, Khairul Anuar Mohd Nayan, Mohd. Rosli Hainin, Pada umumnya, modulus kekukuhan sistem turapan boleh lentur dipengaruhi oleh perubahan alam sekitar di mana perubahan suhu dan musim (hujan) masing-masing akan mempengaruhi kekuatan lapisan turapan berasfalt dan lapisan tidak berasfalt seperti lapisan tanah dasar. Kebiasaannya, kesan suhu terhadap lapisan turapan boleh lentur di tapak boleh diuji melalui dua kaedah. Pertamanya, melalui ujian musnah di mana sampel yang telah dikorek akan diuji di makmal, sebagai contohnya mengunakan alat universal testing machine (UTM). Keduanya, ujian tidak musnah seperti ujikaji di tapak yang menggunakan peralatan seperti falling weight deflectometer (FWD) dan spectral analysis of surface wave (SASW). Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pengaruh suhu pada regangan yang berbeza terhadap jalan raya Soekarno-Hatta dan Cikampek-Purwakarta di Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Dapat diperhatikan bahawa kaedah ujikaji dan tingkat regangan yang berbeza telah menghasilkan nilai modulus elastik turapan boleh lentur yang berbeza. Semakin tinggi suhu yang dikenakan pada lapisan turapan boleh lentur, semakin menurun nilai modulus elastiknya. Sebaliknya, semakin rendah suhu yang dikenakan pada lapisan turapan boleh lentur akan menghasilkan nilai modulus elastik yang semakin tinggi. Kaedah ujikaji yang berbeza (FWD, UTM dan SASW) pada lapisan turapan berasfalt diperhatikan juga dipengaruhi oleh perubahan suhu. Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi. 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6329/1/247-150-1-PB.pdf Mohd Raihan Taha, and Sentot Hardwiyono, and Nur Izzi Md. Yusoff, and Khairul Anuar Mohd Nayan, and Mohd. Rosli Hainin, (2012) Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur. Jurnal Kejuruteraan, 24 . pp. 7-14. ISSN 0128-0198 http://www.ukm.my/jkukm/index.php/jkukm/article/view/247 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pada umumnya, modulus kekukuhan sistem turapan boleh lentur dipengaruhi oleh perubahan alam sekitar di mana perubahan suhu dan musim (hujan) masing-masing akan mempengaruhi kekuatan lapisan turapan berasfalt dan lapisan tidak berasfalt seperti lapisan tanah dasar. Kebiasaannya, kesan suhu terhadap lapisan turapan boleh lentur di tapak boleh diuji melalui dua kaedah. Pertamanya, melalui ujian musnah di mana sampel yang telah dikorek akan diuji di makmal, sebagai contohnya mengunakan alat universal testing machine (UTM). Keduanya, ujian tidak musnah seperti ujikaji di tapak yang menggunakan peralatan seperti falling weight deflectometer (FWD) dan spectral analysis of surface wave (SASW). Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pengaruh suhu pada regangan yang berbeza terhadap jalan raya Soekarno-Hatta dan Cikampek-Purwakarta di Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Dapat diperhatikan bahawa kaedah ujikaji dan tingkat regangan yang berbeza telah menghasilkan nilai modulus elastik turapan boleh lentur yang berbeza. Semakin tinggi suhu yang dikenakan pada lapisan turapan boleh lentur, semakin menurun nilai modulus elastiknya. Sebaliknya, semakin rendah suhu yang dikenakan pada lapisan turapan boleh lentur akan menghasilkan nilai modulus elastik yang semakin tinggi. Kaedah ujikaji yang berbeza (FWD, UTM dan SASW) pada lapisan turapan berasfalt diperhatikan juga dipengaruhi oleh perubahan suhu. |
format |
Article |
author |
Mohd Raihan Taha, Sentot Hardwiyono, Nur Izzi Md. Yusoff, Khairul Anuar Mohd Nayan, Mohd. Rosli Hainin, |
spellingShingle |
Mohd Raihan Taha, Sentot Hardwiyono, Nur Izzi Md. Yusoff, Khairul Anuar Mohd Nayan, Mohd. Rosli Hainin, Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
author_facet |
Mohd Raihan Taha, Sentot Hardwiyono, Nur Izzi Md. Yusoff, Khairul Anuar Mohd Nayan, Mohd. Rosli Hainin, |
author_sort |
Mohd Raihan Taha, |
title |
Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
title_short |
Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
title_full |
Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
title_fullStr |
Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
title_full_unstemmed |
Pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
title_sort |
pengaruh perubahan suhu terhadap modulus elastik lapisan turapan boleh lentur |
publisher |
Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi. |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6329/1/247-150-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/6329/ http://www.ukm.my/jkukm/index.php/jkukm/article/view/247 |
_version_ |
1643736728922488832 |
score |
13.211869 |