Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools

Keputusan kerajaan Malaysia menjadikan matapelajaran sejarah Malaysia sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pengajian Malaysia menjelang 2012 mendapat reaksi positif rakyat. Semua pihak bersetuju dengan keputusan mewajibkan mata pelajaran Sejarah, tetapi terdapat banyak persoalan ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Samsudin,, Shahizan Shaharuddin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6232/1/g.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6232/
http://www.ukm.my/jebat/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.6232
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.62322016-12-14T06:40:35Z http://journalarticle.ukm.my/6232/ Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools Mohd Samsudin, Shahizan Shaharuddin, Keputusan kerajaan Malaysia menjadikan matapelajaran sejarah Malaysia sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pengajian Malaysia menjelang 2012 mendapat reaksi positif rakyat. Semua pihak bersetuju dengan keputusan mewajibkan mata pelajaran Sejarah, tetapi terdapat banyak persoalan berkaitan dengan kandungan silabusnya. Sesetengah pihak mendesak agar kandungan silabusnya dikaji semula termasuklah, antara lain, menilai semula sejarah setiap bangsa di Malaysia dan pemimpin-pemimpinnya. Artikel ini membandingkan kejayaan dan kegagalan pendidikan sejarah di beberapa negara maju seperti di Britain, Australia dan Kanada untuk melihat sama ada Malaysia boleh belajar dari pengalaman mereka. Artikel ini juga membincangkan kandungan buku sejarah Tingkatan Lima, khususnya berkaitan dengan apa yang sepatutnya diberi keutamaan tentang sejarah Malaysia, selain membincangkan kerelevanan sejarah Malaysia dengan objektif pendidikan. Akhirnya, artikel ini membincangkan masalah berkaitan dengan pengajaran subjek Sejarah di sekolah. Penerbit UKM 2012-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6232/1/g.pdf Mohd Samsudin, and Shahizan Shaharuddin, (2012) Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies, 39 (2). pp. 116-141. ISSN 2180-0251 http://www.ukm.my/jebat/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Keputusan kerajaan Malaysia menjadikan matapelajaran sejarah Malaysia sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pengajian Malaysia menjelang 2012 mendapat reaksi positif rakyat. Semua pihak bersetuju dengan keputusan mewajibkan mata pelajaran Sejarah, tetapi terdapat banyak persoalan berkaitan dengan kandungan silabusnya. Sesetengah pihak mendesak agar kandungan silabusnya dikaji semula termasuklah, antara lain, menilai semula sejarah setiap bangsa di Malaysia dan pemimpin-pemimpinnya. Artikel ini membandingkan kejayaan dan kegagalan pendidikan sejarah di beberapa negara maju seperti di Britain, Australia dan Kanada untuk melihat sama ada Malaysia boleh belajar dari pengalaman mereka. Artikel ini juga membincangkan kandungan buku sejarah Tingkatan Lima, khususnya berkaitan dengan apa yang sepatutnya diberi keutamaan tentang sejarah Malaysia, selain membincangkan kerelevanan sejarah Malaysia dengan objektif pendidikan. Akhirnya, artikel ini membincangkan masalah berkaitan dengan pengajaran subjek Sejarah di sekolah.
format Article
author Mohd Samsudin,
Shahizan Shaharuddin,
spellingShingle Mohd Samsudin,
Shahizan Shaharuddin,
Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
author_facet Mohd Samsudin,
Shahizan Shaharuddin,
author_sort Mohd Samsudin,
title Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
title_short Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
title_full Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
title_fullStr Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
title_full_unstemmed Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
title_sort pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di malaysia = the learning and teaching of history in malaysian schools
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6232/1/g.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6232/
http://www.ukm.my/jebat/
_version_ 1643736695253762048
score 13.214268