Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme
Kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman di seluruh dunia secara tradisinya mengandungi banyak larangan dan sekatan. Disebabkan amalan guaman dianggap sebagai terhormat dan merupakan suatu bentuk perkhidmatan awam, tradisi melarang peguam mencari klien dan memandang rendah terhadap segala a...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
FEP
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5694/1/vol3ch8.pdf http://journalarticle.ukm.my/5694/ http://www.ukm.my/ajag/issues.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.5694 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.56942016-12-14T06:39:13Z http://journalarticle.ukm.my/5694/ Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme Harlina Mohamed On, Kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman di seluruh dunia secara tradisinya mengandungi banyak larangan dan sekatan. Disebabkan amalan guaman dianggap sebagai terhormat dan merupakan suatu bentuk perkhidmatan awam, tradisi melarang peguam mencari klien dan memandang rendah terhadap segala amalan berbentuk komersial dan persaingan di kalangan peguam, lantaran ia dikatakan boleh memudaratkan profesionalisme peguam. Namun begitu, semenjak tiga dekad yang lalu, larangan dan sekatan dalam kaedah publisiti mula diliberal secara beransur-ansur di negara luar seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan Australia, disebabkan ia boleh menghalang kecekapan dan inovasi dalam memasar dan menyediakan perkhidmatan. Makalah ini menelusuri hujah teoritisyang diperdebat di negara luar tersebut berhubung kesan publisiti oleh peguam terhadap profesionalisme. Memandangkan isu ini masih belum diberi perhatian di Malaysia dan kaedah publisiti yang mengawal peguam tempatan masih berada di takuk lama, penulis telah menjalankan soal selidik berkaitan persepsi peguam Malaysia berhubung kesan publisiti terhadap profesionalisme. Dapatan menunjukkan bahawa majoriti peguam Malaysia bersetuju bahawa publisiti oleh peguam tidak akan menjejaskan profesionalisme jika ia dilakukan dalam wadah yang terkawal. Justeru, terdapat keperluan di pihak Majlis Peguam untuk membangunkan kaedah publisitinya dengan lebih konsisten dan mengawal pelaksanaannya agar ia tidak mengorbankan nilai-nilai profesionalisme. FEP 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5694/1/vol3ch8.pdf Harlina Mohamed On, (2012) Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme. Asian Journal of Accounting and Governance, 3 . pp. 85-98. ISSN 2180-3838 http://www.ukm.my/ajag/issues.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman di seluruh dunia secara tradisinya mengandungi banyak larangan
dan sekatan. Disebabkan amalan guaman dianggap sebagai terhormat dan merupakan suatu bentuk perkhidmatan
awam, tradisi melarang peguam mencari klien dan memandang rendah terhadap segala amalan berbentuk komersial dan
persaingan di kalangan peguam, lantaran ia dikatakan boleh memudaratkan profesionalisme peguam. Namun begitu,
semenjak tiga dekad yang lalu, larangan dan sekatan dalam kaedah publisiti mula diliberal secara beransur-ansur
di negara luar seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan Australia, disebabkan ia boleh menghalang kecekapan
dan inovasi dalam memasar dan menyediakan perkhidmatan. Makalah ini menelusuri hujah teoritisyang diperdebat di
negara luar tersebut berhubung kesan publisiti oleh peguam terhadap profesionalisme. Memandangkan isu ini masih
belum diberi perhatian di Malaysia dan kaedah publisiti yang mengawal peguam tempatan masih berada di takuk
lama, penulis telah menjalankan soal selidik berkaitan persepsi peguam Malaysia berhubung kesan publisiti terhadap
profesionalisme. Dapatan menunjukkan bahawa majoriti peguam Malaysia bersetuju bahawa publisiti oleh peguam
tidak akan menjejaskan profesionalisme jika ia dilakukan dalam wadah yang terkawal. Justeru, terdapat keperluan di
pihak Majlis Peguam untuk membangunkan kaedah publisitinya dengan lebih konsisten dan mengawal pelaksanaannya
agar ia tidak mengorbankan nilai-nilai profesionalisme. |
format |
Article |
author |
Harlina Mohamed On, |
spellingShingle |
Harlina Mohamed On, Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
author_facet |
Harlina Mohamed On, |
author_sort |
Harlina Mohamed On, |
title |
Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
title_short |
Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
title_full |
Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
title_fullStr |
Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
title_full_unstemmed |
Publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
title_sort |
publisiti oleh peguam: profesionalisme lwn. komersialisme |
publisher |
FEP |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5694/1/vol3ch8.pdf http://journalarticle.ukm.my/5694/ http://www.ukm.my/ajag/issues.html |
_version_ |
1643736505154273280 |
score |
13.211869 |