Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat (IT) di sektor awam di Malaysia. Kajian juga bertujuan untuk meninjau sama ada konflik dan kesamaran peranan yang dialami oleh personel IT dipengaruhi oleh faktorfaktor demogra...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahshitah Abdul Manan,, Zawiyyah Mohammad Yusof,, Ibrahim Mohamed,, Kamaruzzaman Matharsha,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2005
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5005/1/01-_siti_rohaidah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5005/
http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_49-61.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.5005
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.50052016-12-14T06:37:31Z http://journalarticle.ukm.my/5005/ Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia Mahshitah Abdul Manan, Zawiyyah Mohammad Yusof, Ibrahim Mohamed, Kamaruzzaman Matharsha, Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat (IT) di sektor awam di Malaysia. Kajian juga bertujuan untuk meninjau sama ada konflik dan kesamaran peranan yang dialami oleh personel IT dipengaruhi oleh faktorfaktor demografi seperti jantina, umur, kumpulan pengurusan dan tempoh berada dalam perkhidmatan. Beban peranan dan kepuasan terhadap tugas juga dikaji untuk melihat hubungannya dengan konflik dan kesamaran peranan. Seramai 250 personel IT dari beberapa kementerian dan jabatan kerajaan di sekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya dipilih sebagai sampel kajian secara rawak. Kajian mendapati wujudnya konflik peranan dan beban peranan di kalangan personel IT di sektor awam. Bagaimanapun, tahap konflik peranan dan beban peranan yang dialami pada keseluruhannya adalah rendah. Terdapat perbezaan yang signifikan dari aras konflik mengikut jantina dan umur, tetapi personel IT tidak mengalami kesamaran peranan, sebaliknya jelas terhadap bidang tugas, objektif tugas, tanggungjawab serta peranan masing-masing. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan antara beban peranan dengan konflik peranan, manakala kepuasan terhadap tugas tidak menunjukkan hubungan dengan konflik peranan. Penerbit UKM 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5005/1/01-_siti_rohaidah.pdf Mahshitah Abdul Manan, and Zawiyyah Mohammad Yusof, and Ibrahim Mohamed, and Kamaruzzaman Matharsha, (2005) Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 2 . pp. 49-61. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_49-61.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat (IT) di sektor awam di Malaysia. Kajian juga bertujuan untuk meninjau sama ada konflik dan kesamaran peranan yang dialami oleh personel IT dipengaruhi oleh faktorfaktor demografi seperti jantina, umur, kumpulan pengurusan dan tempoh berada dalam perkhidmatan. Beban peranan dan kepuasan terhadap tugas juga dikaji untuk melihat hubungannya dengan konflik dan kesamaran peranan. Seramai 250 personel IT dari beberapa kementerian dan jabatan kerajaan di sekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya dipilih sebagai sampel kajian secara rawak. Kajian mendapati wujudnya konflik peranan dan beban peranan di kalangan personel IT di sektor awam. Bagaimanapun, tahap konflik peranan dan beban peranan yang dialami pada keseluruhannya adalah rendah. Terdapat perbezaan yang signifikan dari aras konflik mengikut jantina dan umur, tetapi personel IT tidak mengalami kesamaran peranan, sebaliknya jelas terhadap bidang tugas, objektif tugas, tanggungjawab serta peranan masing-masing. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan antara beban peranan dengan konflik peranan, manakala kepuasan terhadap tugas tidak menunjukkan hubungan dengan konflik peranan.
format Article
author Mahshitah Abdul Manan,
Zawiyyah Mohammad Yusof,
Ibrahim Mohamed,
Kamaruzzaman Matharsha,
spellingShingle Mahshitah Abdul Manan,
Zawiyyah Mohammad Yusof,
Ibrahim Mohamed,
Kamaruzzaman Matharsha,
Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
author_facet Mahshitah Abdul Manan,
Zawiyyah Mohammad Yusof,
Ibrahim Mohamed,
Kamaruzzaman Matharsha,
author_sort Mahshitah Abdul Manan,
title Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
title_short Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
title_full Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
title_fullStr Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
title_full_unstemmed Konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di Malaysia
title_sort konflik dan kesamaran peranan di kalangan personel teknologi maklumat di sektor awam di malaysia
publisher Penerbit UKM
publishDate 2005
url http://journalarticle.ukm.my/5005/1/01-_siti_rohaidah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5005/
http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_49-61.html
_version_ 1643736274309218304
score 13.209306